Solcellestrøm på hytta - mine erfaringer

Startet av Zappa, juni 01, 2015, 21:14:18

Zappa

Etter seks år i utstyrsspiralen hvor bit etter bit har blitt byttet ut, og kanskje til og med to ganger, har jeg landet på en elektrisk løsning som jeg synes fungerer veldig godt på vår i utgangspunktet enkle hytte.

Store deler av hytte har nå 230v, og det kun er noen få områder med 12v pga. praktiske årsaker.

Utstyrsmessig har jeg god erfaring med Victron har har derfor brukt mye derfra:

- Victron Multiplus 12/3000/120 (Batterilader og inverter)
- Victron Bluesolar MPPT  150/70 (Solcelleregulator)
- Victron Digital Multi Control 200 GX (fjernbryter m/ status)
- Victron BMV 600S (Batterimonitor)
- 6 x 2v Fuli 1000Ah C10 batterier som gir ca. 6500Wh med kapasitet.
- 4 x 255 Watt Solcellepanel fra Huyndai (loddrett monteret og vendt mot syd)
- Honda EU55IS aggregat

De store strømforbrukerene er:
- Stekeovn (2500Watt)
- Varmtvannsbereder (2000Watt) (kun via aggregat)
- Støvsuger (1500 Watt)
- Brønnpumpe (1000W)

Etter å ha kjørt med 1020W solceller i ett år må jeg si at dette har vært en meget god investering og jeg vil anbefale alle som kan å bygge ut denne kapasiteten.  Vi bruker nesten ikke aggregatet lenger. I påsken var vi på hytta i 10 dager uten å kjøre aggregatet. Vi bakte brød, stekte vafler, laget pizza uten at det var nødvendig å starte.

Siden påsken i fjor har vi hatt et Liebherr TP1760 Premium benkekjøleskap som jeg er veldig fornøyd med. Strømforbruket har vist seg å være uproblematisk (63kWh/året, A+++) og det at moderne kjøleskap ikke tåler å jobbe under 10C grader har vi løst ved at vi venter med å sette det på hvis temperaturen er for lav. Det var en fryd å kaste ut gasskjøleskapet og kunne ha et kjøleskap som tålte å stå fra fra besøk til besøk.  I den kalde sesongen skur vi det av mellom besøkene.

Inspirert av dette satte vi denne påsken inn et gammelt fryseskap i boden. Dette har samme størrelse, men bruker nok vesentlig mere strøm. Jeg har ikke fått målt dette ennå, men vi lar det kun stå på når vi er der eller har kontroll på solmengden frem til neste besøk. Dette skapet har til gjengjeld flurkarboner som kjølemedium så det tåler å stå på selv i minusgrader.

Jeg funderer i disse dager på om jeg skal strekke strikken videre og se om jeg kan vedlikeholdsvarme VVB ved hjelp av batteri. Oso berederen har et varmetap på 300Wh i døgnet, og jeg vil fremdeles ta de store oppvarmingene med aggregat.  Konklusjonen er ikke trukket ennå så kom gjerne med innspill.

Hvis jeg skulle startet forfra igjen ville jeg ha gått for en enda større batteribank og 24v eller 48v. Dette gir forenklet kabling og øker kapasiteten til MPPT regulatoren til 2000W og 4000W hvis jeg skulle ønske å bygge videre ut.

Jeg ville også muligens gått for en større Multiplus (5000W). Per idag møter jeg ikke taket og er egentlig kun nødvendig dersom VVB er koblet til batteri i perioder.

Jeg har tidvis problemer med at aggregatet kutter å gi strøm. Det er et kjent problem. Et eller annet i "kommunikasjonen" mellom et avansert aggregat og Victron Multiplus fungerer ikke helt. Aggregatet er jeg ellers veldig fornøyd med. Det har levert 750 feilfrie timer, med unntak av dette viktige momentet. Et evt. nytt aggregat skal være enklere, men fremdeles fra Honda.

I tillegg bruker jeg en Victron Orion DC-DC konverter som konstant gir 12,5 volt til CAMI ovnen som er kilen på spenningen. Jeg har 20 meter fra batterier til CAMI ovn, så dette har vist seg å være en viktig løsning. En annen viktig ting med CAMI (og kanskje også alle andre parafin ovner) er bruk av West Frost frostvæske i parafintanken på 175 liter for å fjerne vann som opparbeider seg over tid.  Etter at disse to tingene kom på på plass har CAMI ovnen fungert godt.

Rent generelt kjører vi lite automatikk som f.eks. automatisk start av aggregat. Jeg liker å ha kontroll, men det vil fremover være viktig at andre også kan "betjene" hytta uten av jeg er tilstede. Det kan da være at Color Control GX kan være noe som er enkelt å forholde seg til.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

dybis

Vi har også veldig god erfaring med solcelle, men med en litt annen inngangsvinkel.

Ved å redusere forbruk, har vi kunne dimmensjonere ned anlegget. Dermed har vi alltid strøm, aldri aggregat, og et relativt enkelt system.

Vi kastet ut gasskjøleskapet da det er noe elendighet (i alle fall på samme rom som kjøkken/stue). Vi satte inn et lite båtkjøleskap med kompressor montert i bod for å unngå støy og forbedre effektivitet. I tiillegg til ekstra isolasjon. I utgangspunktet spekket til 0.6A 12v. Vi har gasskomfyr og gassgrill. Man kan lage knall pizza i gassgrill med steinplate. Varmtvann fra gassvarmer. Alt ledbelysning på 12v. Støvsuger som er oppladbar (importert fra USA). Dermed veldig lite som er 220v, og ingen inverter som normalt står og går. TV på 12v. Lading av telefoner og ipader vha 12v lader.

Mao, et litt enklere opplegg, litt mer skreddersydd 12v opplegg. 380Amp AGM batterier og ca 500W paneler. Har et aggregat og 60A lader på lur, men har ikke bruk for det.

Røilern

Jeg har et ganske likt opplegg som Zappa, men har gått over til 24v og 5000w inverter.

Felles for alle gode solcelle systemer er tilstrekkelig med solpaneleffekt, det er jo tross alt der energien kommer fra. Dybis' 500W gir rikelig med energi når forbruket er moderat.

Mitt råd når det gjelder prioritering av utstyr er:

Regulator, mppt
Solpaneler, så mye du har plass til (140W er idag ganske puslete)
Batterier, men ikke mer enn panelet kan håndtere
led lys
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Zappa

Vi har alltid fokus på å velge løsninger som bruker lite strøm (LED lys, valg av TV apparat, etc). Valget å bruke en VVB er basert på at vi ikke hadde noen praktiske plasseringsmuligheter for en gassvarmer på vårt bad, samtidig som en hyttebrann for seks år siden har gjort at vi forsøker å fjerne mest mulig gass og andre potensielt farlige installasjoner. (Brannen har forøvrig satt sine spor bl.a. ved at sikkerhet er en viktig premissgiver i alle våre hytteløsninger). VVB er ikke uten utfordringer, så det er ikke en løsning for alle.

En motivasjon for å bruke 230v er også at med tiden har det kommet et langt bedre utvalg av LED pærer på denne spenningen. Flere av 12v pærene vi har brukt har et grønn- eller gulskjær som moderne 230v pærer ikke har.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

dybis

Noen som har prøvd solvarming av vann? Jeg har lyst på det, men det nærmeste jeg har kommet er å sette en bøtte vann ute med et lokk over på sommeren. Gir fint vaske vann... Jeg klarer ikke å komme opp med et annet system som blir enkelt nok..

Har vurdert å prøve å bruke "overskudds strøm" fra solcelle anlegg, men regulatoren har ikke noe skikkelig støtte for det, så måtte i så fall switche av regulator og switche all strøm over på vannvarming eller noe sånt. Liker ikke kompeksiteten det gir.

Bidda

Finnes flere typer til bassengoppvarming som kanskje kan brukes.
Jeg har 48m2 på taket som gir 48kw/t med mitt system.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod