Flere solcellepaneler koblet sammen?

Startet av r-ling, juni 02, 2015, 19:32:37

r-ling

Jeg har et solcellepanel på 140w som står sørvendt. Men jeg har to gavlvegger uten panel som har 5-6 soltimer hver (har sol fra 0300 til 2300)
Jeg har også en vindmølle (HY-400). Det fulgte regulator med vindmølla, denne er hybrid og kan takle inntil 180w solcelle sammen med vindmølla. Den har bare en inngang for solcellepanel.
Så er det jeg trenger hjelp av dere som vet/kan mer enn meg:
Kan man parallellkoble 3 solcellepanel til samme inngang på regulatoren? Eller må jeg ha en regulator med 3 separate innganger? Vil jo tro at panelene har likerettere på utgangen slik at et panel ikke kan "sprenge" et annet? Når sola når det sørvendte panelet, vil "østpanelet" nesten ikke levere noe strøm, og slik vil det ene "overta" for det andre, slik at jeg neppe kommer over 180 watt på noe tidspunkt. Kan jeg da koble sammen alle 3 og rett inn på den regulatoren jeg har? Sparelys har jo kampanje på 140 watts panel nå....

OS

De fleste solcellepanel kan parallellkobles med panel av samme type.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

Jeg har parallellkoblet solceller av ulik type. Litt samme oppsett som du skisserer. Et 230W panel most syd og to 120W paneler mot vest. Serie koblet gir de to panelene på 120W ca samme spenning som det på 230W.

Hvis jeg summerer effekten av panelene vil jeg kunne levere mer effekt enn solcelleregulatoren kan levere til batteriene. Nå har jeg over middels interesse i elektronikk så jeg diskuterte problemet med han som hadde designet regulatoren. Han sa at det ikke var noe problem med f.eks. dobbel effekt inn, men at det er jo sløsing av strøm da man ikke får levert alt. (Transistor som switcher, og hvis det blir for mye strøm, kan de f.eks. i overgang fra på til av gå litt for mye strøm som gir varme da det tar litt tid, men hvis man ikke har veldig mye for mye strøm er ikke det et problem). I praksis ser jeg at jeg ikke makser ut særlig ofte slik at jeg egentlig er innenfor spekken siden panalene har forskjellig himmelretning.

Oppsettet fungerer utmerket. Sydpanelet er montert vertikalt og tar dermed opp masse sol på vinteren, men ikke maks på sommeren. Vestpanelet er også vertikalt og fanger opp kveldssolen og er ganske optimalt for sommeren. Jeg får lang tid med sol noe som reduserer slitasje på batterier og gjør at de kan få med seg mye av slutt ladningen som er treg på blybatteri. Vertikale paneler gjør også sitt estetisk og man får heller ikke snø på panelene.

Det er ikke likeretter i panelene, men dioder som gjør at de ikke spernger hverandre.

Nå vet ikke jeg hvordan lader du har, paneler etc. Men for meg fungerer det veldig bra. Jeg mister kanskje noen prosent ytelse når solen står på begge panelene, men jeg har et relativt enkelt system.

r-ling

Det er godt å høre at det funker.
Jeg har et 140W panel fra Sunenergy (sparelys.no) og har tenkt å kjøpe 2 til akkurat maken. Bor på 69 grader nord så vi bør jo utnytte alle soltimene maksimalt.
Har et lite kjøleskap gående på inverter hele tiden, så må jo sørge for å ha nok strøm til det.
Takk for gode innspill!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod