Størrelse på septiktank?

Startet av konrad hauge, juni 06, 2015, 06:05:28

konrad hauge

Er det regler for hvor mange kubikk en septiktank skal være? Den skal monteres ved fritidsbolig.

Bidda

Det kan være lokale varianter av regler for dette. Noen kommuner godkjenner ikke tett tank og noen godkjenner med mulighet for trykktesting og vi har hytte i Horten kommune og der godkjennes det for bruk både på bolig og hytte. Vi har 9m3 samletank (grå og sortvann) nedgravd som har vært en dieseltank en gang. I mange tilfeller har kommunen etablert en tømme ordning, mens andre sier at dette må du ordne selv. Horten har tømmeordning som koster 900kr/året for en tømming a 5m3. Mengder ut over dette eller flere tømminger må jeg betale selv. Som du skjønner så er det ikke helt ensarta regelverk, så du bør ta kontakt med teknisk i din kommune. Skal den brukes til samletank eller bare til sortvann (WC)?

cyberkul

Vi har skaffet oss fritidsbolig i Vestre Gausdal. Vi har fått beskjed om at vi må ha tett tank for sort og gråvann pga nærhet til kommunens vannanlegg. minimum 6kbm, tømming annethvert år. Utenom dette koster det ca 600 kr/kbm å få tømt. Bidda: Hvor ofte må dere tømme tanken?  Vi er 4 personer, bruken av huset vet vi ikke enda, men er spent på hvor nøysomme vi må være med vannforbruket. Planlegger dusj +:toalett + sikkert oppvaskmaskin.. Gunnar

Bidda

august 06, 2015, 18:36:17 #3 sist endret: august 06, 2015, 20:06:16 by Bidda
Bare hatt tanken i drift siden sept 2014 så har ikke blitt tømt ennå. Ikke dusj inne ennå og ikke vinterbruk og tanken er nå under 1/2 som er ca 4m3. Blir tømt nå til høsten og regner med at det da er ca 5m3 i tanken som tar 9m3.

PS vi er 3-4 personer.

cyberkul

ok. Tror kommunen vil godta minirenseanlegg, men kostnadene blir vel ikke ikke særlig mindre.

Bidda

Vet om noen som har minirenseanlegg og synes det blir dyrt, ca 4-5000kr i året for vedlikeholdsavtale (noe som regel kommunen krever) + tømming hvert 2-3 år, samt at du må ha tilsyn med prosessen. Koster vel også 60-70' + etablering.

cyberkul

Ja, det er noe sånt jeg regnet med. Mulig renseanlegg kun for gråvann kan være et alternativ, om det viser seg at vannbehovet blir stort. Ser at det finnes mange typer, men har ikke satt meg inn i hva som evt kunne egne seg. Kommunen har ikke erfaring med slike. Mulig jeg legger sammenkoblingen av gråvann/sortvann utenfor ringmuren, slik at jeg kommer til senere uten å bryte opp gulvet. Nå er gulv og en del gulvbjelker fjernet.

Bidda

Høres fornuftig ut.
PS  husk masse lufteluker om du skal ha ringmur og trebjelkelag....

cyberkul

Dårlig lufting og fukt fra jordkjelleren har nok vært årsaken til råta. Har dessuten stått ubebodd i ca 30 år med kun noen få små ventiler i ringmuren.

KjellG

august 10, 2015, 13:26:21 #9 sist endret: august 10, 2015, 17:21:27 by KjellG
Urinseparerende toalett eller Jets vakuumtoalett? Da reduserer du vannmengden til tanken dramatisk.

Biotoalett-stol til tett tank er kanskje også mulig?, men usikker på lukt/lufting. Med urinutskillende toalett og separat urintank vil lukta trolig reduseres betydelig.

cyberkul

ja, det finnes nok forskjellige løsninger for toalett som bruker lite vann. Alt skal i tanken, så intet poeng i å separere urin. Men vakuumtoalett  er interessant, skal lure på om det trengs et ekstra rør fra toalettet og til tanken?

Kenneth S

Et minirenseanlegg tror jeg du bare kan glemme i Gausdal. Der er det tett tank som gjelder. Bruker dere hytta mye så må dere nok regne med 2-3 tømminger i året på en 6 cm3 tank. Men når dere skal tømme ekstra så ikke gjør dette via kommunen. Kommunen har satt bort dette til et vestlandsfirma som igjen har satt dette bort til et lokalt firma. Da sier det seg selv at det blir billigere å kontakte det lokale firmaet med engang  ;)
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

KjellG

En ting jeg har fundert på: om forholdene ellers ligger til rette, hva med en "septiktilhenger" på 500 l og ta med skiten hjem etter weekend?

cyberkul

Sitat fra: Kenneth S på august 10, 2015, 21:18:19
Et minirenseanlegg tror jeg du bare kan glemme i Gausdal. Der er det tett tank som gjelder. Bruker dere hytta mye så må dere nok regne med 2-3 tømminger i året på en 6 cm3 tank. Men når dere skal tømme ekstra så ikke gjør dette via kommunen. Kommunen har satt bort dette til et vestlandsfirma som igjen har satt dette bort til et lokalt firma. Da sier det seg selv at det blir billigere å kontakte det lokale firmaet med engang  ;)

Takk for tips! mener kommunen tar ca 600kr/kbm for tømming utenom tur.

cyberkul

Sitat fra: KjellG på august 10, 2015, 21:48:24
En ting jeg har fundert på: om forholdene ellers ligger til rette, hva med en "septiktilhenger" på 500 l og ta med skiten hjem etter weekend?

Tenkte litt på det samme når det gjelder gråvann. Tenåringsdøtre kan dusje lenge..

Bidda

Bør vurdere å etablere en utedusj som kan brukes på sommertiden så slipper du unna med en del vann der  ;D

cyberkul

Tja, kanskje det. Septiktankselgeren nevnte i dag en 1kbm slamavskiller fra VPI for gråvann. Den har filter av lecakuler. skal ta en titt.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod