Utvide eksisterende anlegg med 2 solcellepaneler

Startet av IAD, juni 15, 2015, 20:58:36

IAD

Hei,

Jeg har i dag en solcelleanlegg med 2x130W solcellepanel og 2x350AGM batterier fra Sparelys og 2x regulatorer fra Sunwind.

Jeg ser at andre har god erfaring med å utvide antall solcellepaneler, så jeg tenker på å kjøpe 2x 140W paneler fra Sparelys kombinert med regulator fra Sparelys. Går det greit å koble nye solcellepaneler og regulatorer direkte på batteriene i tillegg til slik det er koblet i dag? Eller risikerer jeg å få noen problemer? Er det noen som har noe godt forslag til god løsning?


OS

Sitat fra: IAD på juni 15, 2015, 20:58:36
Hei,

Jeg har i dag en solcelleanlegg med 2x130W solcellepanel og 2x350AGM batterier fra Sparelys og 2x regulatorer fra Sunwind.

Jeg ser at andre har god erfaring med å utvide antall solcellepaneler, så jeg tenker på å kjøpe 2x 140W paneler fra Sparelys kombinert med regulator fra Sparelys. Går det greit å koble nye solcellepaneler og regulatorer direkte på batteriene i tillegg til slik det er koblet i dag? Eller risikerer jeg å få noen problemer? Er det noen som har noe godt forslag til god løsning?

Det går bra men regulatorene bør ha tempføler på batteriene eller i det minste ha samme omgivelsetemperatur slik at de forsøker å lade med saamme spenning. Hvis ikke kan du risikere at én lader dominerer. Du skriver at du har to fra før. Kan ikke du koble to panel på hver av de gamle da eller er de for små?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Hva slags regulator har du? Hvis det ikke er en mppt så tror jeg kanskje at jeg hadde startet der. Hva er spesifikasjonen på panelene? Jeg har koblet 140W og 135W paneler sammen, men de er ellers veldig like.

Med en skikkelig mppt kontroller så kan du koble de to gamle i serie, og de to nye serie også kobler du disse to seriene i paralell.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

IAD

De gamle regulatorene er for små til å koble to paneler på. De er en enkel type. MPPT regulator er kanskje en god ide, jeg ble anbefalt å kjøpe en som er stor nok til å dekke alle 4 solcellepanelene. Det er kanskje ikke så dumt?


OS

Sitat fra: IAD på juni 16, 2015, 21:37:28
De gamle regulatorene er for små til å koble to paneler på. De er en enkel type. MPPT regulator er kanskje en god ide, jeg ble anbefalt å kjøpe en som er stor nok til å dekke alle 4 solcellepanelene. Det er kanskje ikke så dumt?
Du bør ikke koble panel med ulik spenning sammen inn på samme kontroller. Er det tilnærmet samme spenning går det. Har du navn/nummer på de gamle panelene?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: IAD på juni 16, 2015, 21:37:28
De gamle regulatorene er for små til å koble to paneler på. De er en enkel type. MPPT regulator er kanskje en god ide, jeg ble anbefalt å kjøpe en som er stor nok til å dekke alle 4 solcellepanelene. Det er kanskje ikke så dumt?



Du kan få så mye som 30% mer ut av de panelene du har ved å bytte ut disse til en mppt. I tillegg tar du bedre vare på batteriene dine.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: IAD på juni 16, 2015, 21:37:28
De gamle regulatorene er for små til å koble to paneler på. De er en enkel type. MPPT regulator er kanskje en god ide, jeg ble anbefalt å kjøpe en som er stor nok til å dekke alle 4 solcellepanelene. Det er kanskje ikke så dumt?



Du kan få så mye som 30% mer ut av de panelene du har ved å bytte ut disse til en mppt. I tillegg tar du bedre vare på batteriene dine.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

IAD

Solcellepanelene jeg har i dag er 130w max 17,5v, regulatorene er sunwind 7VAB. Batteriene står i en egen boks. Kan regulator plasseres i denne?

Røilern

Jeg ville ikke brukt den regulatoren, ei hellerplassert den i kassen sammen med batteriene.

AGM batterier skal ha lavere spenning enn vanlig blysyre batterier,  usikker på om du kan regulere denne regulatoren slik at den passer til batteriene dine
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

IAD

Kanskje et enkleste er å bytte til MPPT regulator og se hvor mye jeg får ut av det?

Røilern

Det kan være en god ide, bare pass   på å kjøpe en som er stor nok til å håndtere fremtidig utvidelser.

Koble de to panelene i serie slik at du får 35V inn på regulatoren, da får du mer ut av panelene ved lite lys.

Hvis det ikke er nok, kjøpt to paneler til, så like som mulig de du har idag og koble de to i serie og deretter i paralell med de to du allerede har. Hvis det ikke er mulig å få kjøpt nesten like paneler, selg de du har og kjøp 4 nye. Jeg synes selv det ser ryddigere ut på hytteveggen når panelene er helt like.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod