Mastmontering solcelle panel.

Startet av Endeli, juni 21, 2015, 17:34:21

Endeli

Grunnet mye snø i området er plassering på vegg ugunstig da panelene stadig snør ned.
Det var 450 cm snø i vinter og i tillegg bygger det seg opp på veggen der panel er montert pga vind.

Hvor kan jeg få kjøpt mast. Har funnet barduner etc når jeg søker, men selve masten har jeg ikke funnet. Det kan blåse godt så den bør være forholdsvis solid.
Og for å sikre meg for fremtiden og eventuell vindmølle bør den være 6-7 m.

Bidda

Hva med å bruke en flaggstang i glassfiber, kan enkelt tas ned også og er vedlikeholdsfri.... ::)

Endeli

Bare litt bekymret for inn festningen av panelene i glassfiber. Det er værhardt og  panelene har forholdsvis stort areal.

Røilern

Det høres ut som om du trenger en solid mast.

Kanskje disse kan hjelpe deg. http://www.powercontrols.no/systemer
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n


En tv-mast burde funke. 2 tverrstag til feste så panelet kan vinkeljusteres, 10 gr. vinterinnstilling og 40-50 gr. på sommeren. Krever 2 hengsler og 2 lukeholdere.
Settes det på et lite tverrstag nederst, så kan panelet justeres etter sola når du er på hytta.

Endeli

Men hvor finner jeg informasjon/pris på egnet mast?

Tverrdalen

Hvorfor ikke høre med rørleggeren? Gavanisert tykkvegget rør 2,5", rørklammer osv Wire/barduner kjøper du hos Biltema. Jeg har montert vindturbine med dette utstyret.

Bidda

Mener å ha sett at Bauhaus har slike rør og klemmer (stillas materiale) så du kan sette sammen noe sjøl.

selnesen

Har veilysmast fra Ørsta. Den får du levert i mørk grønn farge om du vil. Veilysmaster har gode og solide fundamenter. Jeg har 3 stk 140w paneler på en 70mm mast. Fungerer fint. Hytta er på 980moh. Bruker orginalt topp montert bro og mastklammer som feste nederst.

Tverrdalen

Hvordan vil du plassere panelene? Over hverandre, eller ved siden av hverandre?
Hva vil være mest effektivt med tanke på lading vinterstid?

Røilern

Hvis det ikke er trær eller hus som skygger spiller det mindre rolle. Monterer du de over hverandre må du ta hensyn til skygge ved vinkling på sommerstid, med mindre du monterer de sammen og vinkler de som et panel.

For min del blir det en litt praktisk greie basert på hva slags innfesting man bruker, og en estetisk sak på hva som ser fint ut. Jeg har sluttet å "sommervinkle" mine 4 stk 140W paneler på sydfasaden rett og slett fordi det ser finere ut slik. Isteden har jeg lagt to paneler til på taket, også de uten vinkling.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Her blir det nok noe skygger for trær, og en sol som så vidt er over horisonten i desember/januar. Ser for meg at jeg kan få litt tidligere sol med panelene i en mast. Hvis panelene monteres over hverandre, vil de bety noe for lade effekten om de parallellkobles eller seriekobles?

selnesen

Her er 3 stk 140w paneler. De er seriekoblet og gir drøyt 60V spenning. Ladestrømmen begrenses av en mppt regulator som er et hakk for liten. Lader nå 20A.
En fordel mht seriekobling er tverrsnittet på kabel. 20A og 15m blir grov kabel (ca 35mm2)

Røilern

Sitat fra: Tverrdalen på juni 27, 2015, 09:07:28
Her blir det nok noe skygger for trær, og en sol som så vidt er over horisonten i desember/januar. Ser for meg at jeg kan få litt tidligere sol med panelene i en mast. Hvis panelene monteres over hverandre, vil de bety noe for lade effekten om de parallellkobles eller seriekobles?

Har du vurdert og bruke et tre?

Fordelen med serie er i tillegg til kabeltykkelse en liten gevinst ved lite lys. To paneler kan sammen gi nok spenning til å gi lading. En ulempe kan være dårligere lading når et panel ligger i skyggen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Røilern, jeg har hugget ned de fleste trærne på min eiendom, nettopp pga skygge :D

Jeg går for 2 paneler i serie ved siden av hverandre oppe i masten. Vindturbinen demonteres pga dårlig virkningsgrad.

Endeli

Hva er prisen på veilys mast.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod