Frostsikring av vannrør mellom to rom

Startet av Etnedal, juli 11, 2015, 18:59:33

Etnedal

Jeg har nettopp fått boret brønn på hytta og skal montere trykktank og vv-bedrer på kjøkkenet. Ønsker etterhvert å få vann på badet også, men det er ikke vegg i vegg så jeg tenkte å trekke rør-i-rør i krypkjelleren (15 mm pex) under hytta for varmt/kaldt vann mellom kjøkken og bad. Hvordan bør jeg frostsikre disse rørene? Ser det finnes løsninger med selvregulerende varmekabler der varmekabelen trekkes inni varerøret. Ønsker innspill på produkter og hvor jeg kan få kjøpt disse. Og om jeg bør isolere varerøret.

Bidda

Jeg la i fjor vann over til kjøkken fra badet og det la jeg med 15mm plastrør (varmt og kaldt) fra Biltema, surret rundt varmekabel (Biltema) og pakket alt inn i isolasjonsskåler som jeg tapet rundt. Dette holdt fint i vinter som var med ned mot -12 grader. Henger i friluft under (ca 5m) hytta som står på søyler.

Bilde finner du her:
http://www.byggehytte.no/index.php?topic=854.msg8801#msg8801

Pal.ah

Jeg gjorde omtrent tilsvarende Bidda. Men brukte 12mm for at ikke det skulle ta alt for lang tid før det kommer varmtvann frem til vasken. La også pexrøret inne i k-rør for bedre beskyttelse, da det hele ligger på bakken i krypkjeller. Varmekabel fra Jula. Fungerer supert for oss. Tiner etter 2-3 minutter ved frost.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod