Innspill inverter/ kraftpakke

Startet av Bascho, juli 19, 2015, 10:26:32

Bascho

Hei!

Er i planleggingsfasen av riving gammel/ oppføring  av ny hytte på ca 80m2 med tre soverom, bad og stu/kjøkken. Hytta ligger på 1000moh med laang solgang ;D
Ønsker å legge opp til 230v og har sett på en inverter fra MPP Solar type 48 v 4000W/8000W(samme som NorsePower)? http://www.mppsolar.com/v3/pip-ms-series/
Er det noen som har erfaringer med denne vs. Victron Multi?

Videre har jeg tenkt å bruke 2 stk 260W panel, 4 stk AGM Solar 350 (c20 265) og et Honda EM5500CXS.
Håper med dette å kunne drifte ved fornuftigt bruk et kjøleskap, støvsuger, oppvask, panelovner (lei parafin/ Cami) småelektrisk og lys.
Vann og komfyr tenkte jeg å bruke på gass.
Innspill og forbedringer mottas med takk, siden man bare blir mer forvirret, jo mer man leser seg opp på dette med solenergi ::)

Endeli

Panelovner blir nok litt heavy for denne pakken, med mindre du ser for deg å kjøre aggregatet hver dag.

Er du lei parafin kan du jo eventuelt vurdere vannbåren varme.
Det finnes peisovner med vannkapppe. Eventuelt noe som dette på gass http://www.neptus.no/index.php?p=65-65-61

Bascho

Tusen takk for svar, enda en løsning som jeg fikk lyst på ;)

Panelovnene 5 stk à 600W. er tenkt som "forvarme" før vi kommer på hytta, et par-tre timer, ved å kjøre aggregat med  bypass eller line mode på inverter, ellers som grunnvarme ved opphold (ca. 15 grader) om natta etter vedovn er utbrendt.
Hytta blir bygd etter Tek10, så jeg regner med at vedovnen rekker lenge.
Ser fra andre tråder at denne inverteren faller litt igjennom ang funksjon og ytelser, men etter denne manualen virker den fult brukbar med transfer switch på 30ms, div. drive og charting-mode ( kjøre by-pass med aggregat samtidig som pv lader batterbank og softstart på 2X i 5 sec, men om det virker i praksis og holder det spec`n sier er jeg spent på.
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCcQFjABahUKEwjJr77H_ufGAhXjs3IKHSEcAag&url=http%3A%2F%2Fwww.mppsolar.com%2Fmanual%2FPIP-MS%25201-5K%2520manual.pdf&ei=fAKsVcmBHOPnygOhuITACg&usg=AFQjCNHp-59m2aCyBtBA1L_cZjbjV4bQDA&bvm=bv.98197061,d.bGQ&cad=rja

Røilern

Hei

Som alltid for slike regnestykker må man starte med et energiregnestykket. Benytt watt-timer som enhet.

En 48V batteribank på 350Ah inneholder 48 x 350 x 50% = 8400 watttimer
(men jeg er skeptisk til 350Ah kapasitetspåstanden, hvor mye veier batteriene?)

5 ovner på 600W trekker 3000Watt timer pr time. Jeg antar at du har tenkt å kjøre aggregatet når du benytter panelovnene?

Hvor i landet ligger hytta?, hvor mange soltimer har du? Har du vurdert vindmølle som tilskudd for de mørkeste månedene?

Når det gjelder energikilde til oppvarming er det lite som slår flytende drivstoff. 1 Liter diesel inneholder 10kwh med energi, en Jerry kanne inneholder 200Kwh, eller tilsvarende 96 batterier av den størrelsen du vurderer.

Oppvarming med bensin via aggregat og panelovner er ganske ineffektivt, og omtrent 10 ganger så dyrt pr kw.
1 liter Diesel til en Cami gir omtrent 10Kwh energi som varme inne i hytta, 1 liter bensin (ca 9kwh) gir via aggregatet ca 1kwh tilført energi til hytta (med mindre du har en varmegjenvinningsløsning for varme fra aggregat og aggregateksos).
Mao, du må frakte 10 ganger så mye drivstoff.

Liker du ikke diesel eller parafin er jo propan en aktuell drivstoffkilde. Litt dyrere enn diesel men ikke så mye. Begge deler er nesten konkurransedyktig med nettstrøm

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bascho

Da er hvertfall en sak grei, parafinovn eller Alde  varmesysytem blir å foretrekke før aggregat og panelovner. 1-10 ggr. energiutmyttelse, er det vanskelig å motsi ;0) Vindmølle er jeg litt usikker på, støy, størrelse og virkningsgrad?

Batteriene på 350 Ah er fra TWB se vedlegg, greie nok pris/ytelse..
Hytta ligger på 60 grader og 42 min. med solggang fra min 5,5 til max. 19 timer.
Aktuelle soldager vet jeg ikke, finnes det noe solmålere til vanlige forbrukere mon tro, hadde vært en kjekk gadget å hatt.
Når det gjelder batteribank på 48v, er to serier på 12v å anbefale, ser Strømløs har en pakke på 27360Wh ( 8 stk12v 285Ah C100 for å evt. erstatte bruk/ kostnad av aggraget. Hva må i så fall til av solpanel for å drifte den paken?

Røilern

350Ah på 100 timer er et lite aktuelt tall. 250Ah ved 10 timer er et mer realistisk tall.
Konkurrerende batterier som veier 62-63kg har 200Ah på 10 timer. 50Ah ekstra for de7-8 kg med bly er nok litt optimistisk.

Jeg bruker en app som heter "Sun board", den er bra på soltimer, solhøyde og retning.

Paralellkobling av batterier bør unngås. Det er derfor det finnes 6V, 4V og 2V batterier for å få tilstrekkelig med Ah uten å måtte paralellkoble. Selv har jeg 12stk 2V i min 24V batteribank. Hvert enkelt batteri veier i maks str ca 60-70 kg (med noen unntak), det gjør de ganske håndterlige.

Ulempen med 48V er at du må paneler som tilsammen leverer i overkant av 60V, og i Norge krever det elektriker.

Men altså, alt til rett tid:

1) Hvor mye strøm har du tenkt å bruke, maks belastning samtidig Watt
2) Hvor mye strøm har du tenkt å bruke per dag/uke - Watt timer
3) Hvor mange dager uten sol/aggregatlading av batterier forventer du
4) = Batteristørrelse Velg minimum AGM, hvis du ikke går for LiPo
5) Velg Spenning, for alt over 3000W heter det 24V, for over 5000W er det 48V som gjelder. Kikk på produktserien til Victron så ser du hvordan de tenker.
6) Hvor mye paneler har du plass til? 10% av batteribanken er flott, 5% greit, alt under det på grensen.Du kan gjerne ha paneler i flere himmelretninger. En bra MPPT regulator håndterer det fint.

og vips, så er du igang







Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg er ikke enig i alt som er skrevet ovenfor og har et par kommentarer.

Deg går fint å koble 2-3 batterier i parallell hvis du er nøye med å bruke like lange, og tykke ledninger mellom batteriene. Concorde som fant opp AGM teknologien anbefaler at du ikke kobler flere enn 3 i parallell.

Om mulig bør alle solcellene vendes i den retningen solen er sterkest. Å ha en solcellle som tar morgensol og em som  ettermiddagssol gir mindre lading enn om begge peker mot sør.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

stroller

Enig med OS, ingen problem å parallellkoble flere batterier om en gjør det riktig. Synes også det er veldig kjekt med tilgang til 12 volt, slik at inverteren ikke må stå å fyre hele tiden om vi kun trenger lys.

dybis

"Om mulig bør alle solcellene vendes i den retningen solen er sterkest.  Å ha en solcellle som tar morgensol og em som  ettermiddagssol gir mindre lading enn om begge peker mot sør.".

Antagelsen din baserer seg på at du da kan ta imot mye strøm på kort tid, og du antar at det er sol akkurat på riktig tid på dagen. For mitt system gjelder ikke dette. Når sola skinner tar det ikke lang tid før de er på max ladespenning. Ved å ha solcellene i flere himmelretninger får jeg:

1. Jeg kan lade flere timer per dag. Jeg trenger ikke max strøm fordi batteriene ikke klarer å ta imot mer strøm. Dette øker sannsynligheten for topplading av batteriene og øker levetiden. Dette er ikke så farlig med litium-ion batterier da de kan lade raskere og trenger ikke toppladning.
2. Mindre slitasje på batteriene fordi jeg oftere bruker strøm rett fra sola istedet for å lade/utlade batteriene
3. Hvis sola skulle skinne en eller annen gang i løpet av dagen får jeg ganske bra ladning. Et par timer sol i løpet av dagen og batteriene er fulle med vanlig forbruk.

Dette forutsetter litt store solcellepaneler i forhold til batteri og forbruk. Jeg har tilsammen ca 500 watt. Jeg har 3 x 135 Amp batterier. En vanlig dag går det ca 350 watttimer. Det er også en funksjon av årstid. På vinteren er det sør som gjelder.

Har man veldig stor batteribank i forhold til batteriene og man aldri får toppladet de uansett kan man vel sette panelene mot syd. Likedan hvis man er mye på hytta om vinteren.

OS

Ja antagelsen min var at en ønsker maks Ah til batteriene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: OS på juli 23, 2015, 14:51:24
Deg går fint å koble 2-3 batterier i parallell hvis du er nøye med å bruke like lange, og tykke ledninger mellom batteriene.
Enig, men med en gang man får 3 eller flere blir det veldig lett til at kablene ikke blir like lange. Et perfekt "stjernenett" er isåfall tingen


Sitat fra: OS på juli 23, 2015, 14:51:24
Om mulig bør alle solcellene vendes i den retningen solen er sterkest. Å ha en solcellle som tar morgensol og en som  ettermiddagssol gir mindre lading enn om begge peker mot sør.

Riktig dette også, men når man passerer 3-4 m2 med paneler så kan det begynne å bli fullt på hytteveggen
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod