Wallas 26CC montering på vegg

Startet av OS, juli 24, 2015, 14:31:12

OS

Har kjøpt Wallas 26CC parafinkamin som jeg skal montere mot vegg med veggjennomføring. Npen som har gjort dette som kan dele sine wrgaringer?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

Dette er greit beskrevet i monteringsanvisningen. Jeg har wallas 40 og det er vel mye av det samme. I bruksanvisningen står det forskjellig montering for forskjellige land - sannsynligvis pga forskjellige byggeforskrifter.

I Norge skal det lages et temmelig stort hull i veggen. Kan være lurt å lage et mindre hull først, så du kan sjekke at du ikke treffer bindingsverk.

Wallasen skal kobles direkte på batteribanken. Pass på at du har god ledningsdimensjon og kortest mulig ledningsstrekk. Hos meg tok jeg snarveien ned i krypkjelleren for å unngå å strekke kabel rundt døråpning. Sparte noen meter kabel på det.

Tanken må du også finne en egnet plass til, enten under hytta eller som jeg gjorde - bygge en kasse til tanken ute. Tank inne er ikke noen god ide, for det er nesten ikke til unngå at det blir litt søl når man fyller parafin.

Wallasen blir ikke varm på utsiden i det hele tatt, så man trenger ikke sikkerhetsavstand til brennbart eller være redd for småbarn som løper rundt.

Med "ring hytta varm" kan du glede deg til et annerledes hytteliv!

OS

Takk for svar erstokke.

Jeg har den med innvendig tank. Jeg kjøpte først den utvendige tanken men byttet den da den var alt for stor til sette under hytten.

Jeg har 24V batterier i en bod ca 15m unna men bruker en dc/dc omformer til å lage 12V. Den har justerbar utspenning slik jeg kan justere den opp litt for å kompensere for den lange kablingen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Tommy

Jeg har også wallas 40 å er kjempefornøyd med den, jeg valgte heller ikke tank inne men har ikke kjeller så min blei plaset på terassen ute, viktig med tykk nok kabel fra batteriet, husker vi surra en del med det. Jeg bruker sikom 12+ med kontantkort for å slippe abonemang på ring hytta varm, har også kjøpt en ekstra tempraturføler så har en både ute å inne, sender ei melding for å sjekke tempraturen ett par dager før vi reiser opp så da veit jeg cirka når jeg må starte wallasen

OS

Noen som vet hvor mye strøm Wallas bruker når de er av? Dvs ikke brenner men Sikom osv står på.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

Sitat fra: OS på juli 26, 2015, 08:35:48
Noen som vet hvor mye strøm Wallas bruker når de er av? Dvs ikke brenner men Sikom osv står på.

Husker ikke hvor mange milliampere den trekker, men det er helt minimalt.

erstokke

Ville tenkt en gang til vedr innvendig tank. Jeg har tanken inntil hytteveggen og har bygget en enkel kasse rundt. Fylte på 80 liter i går, da holder det en stund.

OS

Er på hytta nå og skal straks begynne å montere kaminen. Skal se om jeg får satt den lille (30l) tanken under hytta. Det er en lufteventil som kommer til å bli delvis bak kaminen, nede ved gulvet. Bør jeg tette den igjen eller skal den være? Det er skrulokk på den då den kan skrus igjen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

Bør nok være lufting på tanken.

OS

Holdt på i hele dag med hullet i veggen. Det var selvfølgelig en stander midt i hullet som jeg måtte sage av og forsterke.

Håper jeg får alt tett til slutt. Erstokke: har du gjort noe spesielt på utsiden?

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

august 01, 2015, 16:31:18 #10 sist endret: august 01, 2015, 18:10:07 by OS
Da er jeg ferdig!

Har testet kaminen og den virker men det lukter en del inne. Håper dette bare er fordi den er ny.

Fjernstyringen fra Sikom fungerer dessverre ikke selv om vi har super 3G dekning. Sikom må ha "gammeldags" GSM og det har vi ikke. Får inn Telenor GSM med retningsstyrt antenne på taket men den har feil type plugg.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på august 01, 2015, 21:20:48
http://www.controlbyweb.com
Wallans kan desverre ikke startes med rele. Den bruker seriekommunikasjon og Wallas publiserer ikke protokollen. Jeg har sendt dem email og spurt.


Har kjørt den 2t i dag og det lukter skikkelig brent parafin i hele hytta. Det er så ille at den ikke kan brukes. Kan det være jeg ikke har skrudd hardt nok til på slangeklemmen rundt avgassrøret?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Stardustsilver

En wallas skal ikke lukte parafin når den brenner, sjekk for lekkasjer rundt glødeplugg og i panna under brennkammeret. Har du ventiler i nærheten av røykrøret ute, slik at røyen fra wallas trekkes inn igjen?
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

OS

Sitat fra: Stardustsilver på august 02, 2015, 10:35:23
En wallas skal ikke lukte parafin når den brenner, sjekk for lekkasjer rundt glødeplugg og i panna under brennkammeret. Har du ventiler i nærheten av røykrøret ute, slik at røyen fra wallas trekkes inn igjen?
Ja det er en ventil rett ved siden av men den er stengt igjen. Se bilde nedenfor. Muligens er ikke det godt nok så jeg skal prøve å tette den igjen neste gang jeg er på hytta. Det er muligens også noen lekkasjer rundt bak de to metallplatene som jeg skal prøve å tette bedre. Hvis ikke dette hjelper skal jeg prøve å forlenge eksosen over taket på utsiden.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Sitat fra: Røilern på august 01, 2015, 21:20:48
http://www.controlbyweb.com
For å starte Wallas må en holde inne en knapp på betjeningspanelet i 2 sek. Jeg kan åpne det å se om det er mulig å lodde på to ledninger over knappen. I så fall kan en bruke et relè som kortslutter i 2 sek. Det kan brukes som en nødløsning. En vil da ikke kunne lese av status til ovnen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

CBW kan gi puls signal, tar jeg ikke feil kan pulslengde justeres.

Cami ovnen min har ingen tilbakemelding,  jeg benytter en temp sensor tilknyttet CBW  montert oppe under taket til å identifisere om ovnen gir varme. Jeg har vurdert en montert inni ovnen for en raskere registrering av om ovnen har startet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Var på hytta igjen i går og tettet ventilen ved siden av ovnen. Tettet den både inne og ute og fylte den med isolasjon. Tettet også bedre rundt eksosutslippet på utsiden med silikon. Monterte CO-detektor inne.

Det er mye bedre men fremdeles lukter det og jeg tror det er fordi ovnen er helt ny. Det er varmluften som stiger opp fra ovnen som lukter. CO-detektoren viser 0ppm.

En annen ting jeg la merke til er at den bruker ca 8A de første 8 minuttene. I manualen står det 4,5min.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

En liten oppdatering. Fikk styringen til å virke med Telenor kontantkort og retningsstyrt antenne utevendig på hytteveggen.

Har nå brukt Wallas noen helger og vi er meget fornøyd. Lukten har forsvunnet. Jeg tror dette er den beste oppgraderingen vi har gjort på vår gamle hytte. Det er så deilig å komme opp på hytta med en fin lunk inne. Ikke er det så rått sengetøy heller. Vi setter opp alle dører inne når vi drar slik at varmen sprer seg.

Jeg har 26CC og angrer på at jeg ikke kjøpte den største, 40CC. Jeg angrer også på at jeg byttet inn den store tanken da 35liter er alt for lite. Har dratt opp en 20l kanne med parafin på pulk tre ganger alkerede. Vi har ca 40min på ski om vinteren men vi kan kjøre til døra på sommeren. Blir nok oppgradering av tanken til somneren.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Godt å høre at det nå fungerer bra.

Forstår godt behovet for en større tank.
Jeg har en 200 liters tank til min Cami ovn under hytta. Den fyller jeg ved hjelp av en  dieselfyllepumpe fra en anleggsmaskin. I tanken har jeg en enkel tankmåler fra Biltema.

I mange år brukte vi ca 200 Liter diesel pr år, med hyppigere bruk og større periode med "frostfri" hytte så er forbruket nå 3-400 liter pr år.

Transport inn til hytteveggen kan være en utfordring, jeg bruker et 180liters oljefat. Før veien kom fikk jeg det kjørt til hytta med snøscooter, nå bruker jeg bil og egen doning de siste meteren frem til hytteveggen. Jeg er fortsatt avhengig av å frakte drivstoffet inn på vinterføre.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

En annen positiv effekt av Wallas er at nå er all dugg på vinduene borte. Tidligere hadde vi mye dugg på vinduene, sannsynligvis pga mye bruk av gassovn. Gassovn har vi nesten sluttet å bruke.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Har målt strømforbruk på Wallas nå i kveld:

Oppstart: ca. 3,9A ved 24,7V i 7,5 min: 12,0Wh
Drift på full effekt: ca. 0,2A ved 24,9V: 5W eller 120Wh per døgn
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Raymond

Jeg er i ferd med å montere en 26cc på hytta, og nå ser jeg et svar fra sunwind datert september 2014 at de anbefaler å ta luft innenfra til Wallas, dette på grunn av å trekke ut mer fuktighet fra hytta. Noen som har erfaring med det??

OS

Sitat fra: Raymond på mars 17, 2018, 06:11:42
Jeg er i ferd med å montere en 26cc på hytta, og nå ser jeg et svar fra sunwind datert september 2014 at de anbefaler å ta luft innenfra til Wallas, dette på grunn av å trekke ut mer fuktighet fra hytta. Noen som har erfaring med det??
Jeg har tatt luft innenfra nå i vinter og syns det fungerer bra. Har ikke noe vitenskapelig bevis på at det er bedre enn å ta luft utenfra. Hvis du bruker veggjennomføringen de selger så er det lett å bytte mellom de to metodene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod