Pumpe vann til hytteveggen

Startet av THaar, juli 30, 2015, 07:07:44

THaar

Hei!

Jeg har en fjellhytte uten innlagt strøm og vann. Har 12voltsanlegg (solcelle og vindmølle)
Jeg går med tanker om å få ordnet sommervann inn på hytteveggen fra en bekk som vi henter vann fra nå. Vannkilden er ca 70-80 m fra hytteveggen og en høydeforskjell på ca 2-3m,(ikke fall mot hytta).

Er det noen som har tips på hvordan dette løses enklest uten oppstart av aggereat og pumper med 230v støm?

12v Sugepumpe/håndpumpe?

Dette er et system som kunn skal brukes sommer/høst. Ser for meg at problemet her blir skyv på 70-80m og ikke løftehøyden?

Takker for alle gode tips og svar!

Røilern

Spennende utfordring dette.

Jeg tror en gammeldags hånd pumpe på veggen med tilbakeslagsventil i brønnen kanskje er det enkleste.

Da får du tilgang til Manpower og det skal man ikke undervurdere, kanskje finner du en på Finn.no

Selv har jeg en deffekt hengene på hytteveggen til pynt.

Friksjonen i 80m rør er nok ikke ubetydelig, jeg ville Google det tema spesifikt og sett om den er mulig å overvinne
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KjellG

Ram-pump i bekken dersom det er litt vannføring i den?

Ram-pump varer "evig", går av bekkekraft og trenger her knapt annet tilsyn enn tømming før frosten.

THaar

"Støt hevert" eller såkalt ram-pump høres jo helt genialt ut :) Dette har jeg ikke tenkt på tidligere.
Må det være mye vassføring i bekken for at dette skal fungere?
På sommeren under lage perioder med lite nedbør er ikke vannføringen i bekken optimal, men det er konstant vann og bra med fall i bekken.
Hvor evt skaffer man seg en slik pumpe?

TrulsVS

Sitat fra: THaar på desember 21, 2015, 08:26:30
"Støt hevert" eller såkalt ram-pump høres jo helt genialt ut :) Dette har jeg ikke tenkt på tidligere.
Må det være mye vassføring i bekken for at dette skal fungere?
På sommeren under lage perioder med lite nedbør er ikke vannføringen i bekken optimal, men det er konstant vann og bra med fall i bekken.
Hvor evt skaffer man seg en slik pumpe?

Finner ikke ferdigproduserte pumper av den typen, men går mest ut på enveis ventiler og oppbygging av trykk.    Vil ikke få konstant trykk, men egner seg godt til og fylle vannressovar :)

Her er en youtube video som viser godt hvordan du kan lage en pumpe selv
https://www.youtube.com/watch?v=A9W0zx2D7aU


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod