Hytte fra 1964 med Eternitt "skifer" tak!

Startet av Stein Andre Hovden, august 02, 2015, 09:48:03

Stein Andre Hovden

Hei

Jeg er blitt den lykkelige eier av en hytte bygget i 1964 hvor taket er dekket med de deiligste Eternitt "skifer"plater Disse er 30 x 60 cm med skråskårede hjørner.

Umiddelbart etter at jeg fant ut hva takplatene var laget av hadde jeg lyst til å bytte hele taket, få dritten av.

Men etter litt edruelig realisme kombinert med at taket er tett, (2 ødelagte plater på 80m2 tak), undertaket er tett, bytting av tak er kostbart og at hytta ligger inni en LNF sone (Nordmarka; med 500m til nærmeste vei og strenge restriksjoner på motorisert transport inn og ut), har jeg kommet til at jeg skal reparere og utbedre.

Jeg har 2 spørsmål:

1) Jeg har tenkt at jeg bør behandle taket med noe, jeg har tenkt betongimpregnering (som jeg har brukt på skifergulvet hjemme) e.l. for å gjøre overflaten på platene glattere og mindre "ru" slik at nedfall fra trær og slikt lett renner og blåser av taket.

Har noen noe tips om hva slags remedium som er best egnet til dette?

2) Jeg må erstatte 2 plater, finnes det en fabrikant som lager noe liknende takplatemateriale som jeg kan skjære ut en 30x60 plate av, eller kanskje det finnes en produsent som lager slike plater, bare uten asbest!!


Tips og hint mottas med takk!!


Betingelsen for tips og hint er at dette er noe jeg kan gjøre selv, Jeg har rikelig tilgang til verktøy og er rimelig handy og klar for å gjøre det meste for å ikke bytte tak!!


På forhånd takk!

Stein Andre Hovden

KjellG

Enkleste er trolig å skaffe seg noen erstatningsplater i originalt materiale.

Følg med rundt deg, kanskje noe skifter tak eller noen med likt tak som har noen plater i reserve?



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod