Invertere å lysstoffrør/sparepærer/LED

Startet av IAD, august 07, 2015, 21:42:07

IAD

Hei,

Jeg hørte nylig at lysstoffrør, sparepærer og LED pærer skader alle invertere? Er det riktig? Gjelder det også aggregatet sin inverter?

stroller

Alle disse trekker veldig asynkron i forhold til sinus kurven. Dette er en dårlig match med særlig mindre invertere og invertere uten ren sinus, da de knapt er innom området i sinus kurven der disse øsnker å trekke ut strømmen. Om det er lysarmaturen eller inverteren som først tar kvelden er vanskelig å si....

Zappa

Jeg har kjørt lysstoffrør (2x18 watt) i boden og LED i hytta i flere år uten problemer med en Multiplus 3000. Det eneste jeg har merket er at lysstoffrørene ikke virket med Victron i sparemodus. Tror den da kutter ut en fase og i praksis leverer lavere spenning (120v ?)
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på august 08, 2015, 15:38:18
Jeg har kjørt lysstoffrør (2x18 watt) i boden og LED i hytta i flere år uten problemer med en Multiplus 3000. Det eneste jeg har merket er at lysstoffrørene ikke virket med Victron i sparemodus. Tror den da kutter ut en fase og i praksis leverer lavere spenning (120v ?)
Akkurat samme erfaring som deg.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

IAD

Jeg har også brukt lystoffrør og sparepærer (nå LED) i ca 10 år, uten at jeg har hatt merkbare problemer med det annet enn flimmring i lystoffrørene, men nå har jeg kjøpt Honda EU70 og lystoffrørene fungerer som hjemme når aggregatet går, men da jeg hørte at invertere kunne gå i stykker, ble jeg redd for å ødelegge inverteren på aggregatet. I tillegg har den ene inverteren på batteriene tatt kvelden, inverteren er fra Biltema så kvaliteten på denne var nok ikke den beste. Nå jeg må skaffe meg ny, og lurer på om type inverter har noe å si for hvilken jeg skal velge. Har type sinus noe å si her?

OS

Jeg har også brukt LED på invertere i 10år og har aldri hatt problemer. Ikke visste jeg om at det kunne føre til problemer heller. Hvor er det du har det fra?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

stroller

En litt større inverter med ren sinus skal fint kunne kjøre dette. En Multipluss 3000 skal da fungere utmerket. Ser at enkelte invertere er oppgitt med en egen kapasitet for asynkron last og disse vet man da sikkert kan kjøre dette.

KjellG

Sitat fra: Zappa på august 08, 2015, 15:38:18
Jeg har kjørt lysstoffrør (2x18 watt) i boden og LED i hytta i flere år uten problemer med en Multiplus 3000. Det eneste jeg har merket er at lysstoffrørene ikke virket med Victron i sparemodus. Tror den da kutter ut en fase og i praksis leverer lavere spenning (120v ?)

Hvordan kan inverteren kutte ut én fase? 3-faseinverter på to fase i et IT-system?

Zappa

Kun en antagelse da jeg så at spenningen lå rundt 120v da jeg feilsøkte. 
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod