start/stopp solenoid - ettermontering yanmar ydg 5000e-e. Tips ønskes!

Startet av OddgeirL, august 11, 2015, 16:38:02

OddgeirL

Hei.


Har oppgradert vår hytte med 2x100w solcellepaneler, 20A EP MPPT regulator med eksternt display, 4x155AH Haze AGM batterier, 2000VA/6000VA kombiinverter med 65A 12v lader. Dette er nå montert i tillegg til tidligere 230v opplegg i hytta og et yanmar ydg5500ee dieselaggregat.  Har laget meg et styreskap med diverse rele'er, timere og batterivakt, og trukket inn styrekabler til hytta og montert en ekstra tenningsbrytet for aggregater. I tillegg har jeg også montert et gsm relé fra clas og ohlson som fungerer som fjernstyring og overvåking av hyttetemp samt at aggregatet er i drift samt stoppfunksjon om ekstern dieseltank er under minimumsnivå.  Anlegget kan startes og stoppes via en Ap, og jeg har koblet et rele på 12v utgangen til aggregatet inn på en alarminngang på gsm relé slik at jeg kan se at aggregatet faktisk er i drift og ikke bare har forsøkt å starte. Videre så slås inverter på og er støpslet i aggregatet slik at batteriene lades samtidig som aggregatet mater 230v til hytta slik at den blir varmet opp via elektrisk varme. Mellom hytta og aggregatet har jeg montert et tidsrele og en vender som jeg kan sette til f.eks 5 min forsinkelse slik at aggregatet blir lunkent før belastning settes på. Hvis jeg er på hytta kan jeg fra hytta sette tenningsbryter på og inverter starter og tilfører 230v via batterier. I tillegh aktiviseres en batterivakt som starter opp aggregatet ved lavere spenning enn innstilt. Når aggregatet har startet på denne måten må jeg skru av tenningen for å stoppe det igjen. Ellers har jeg også mulighet ttil å bruke innslaget på tenningsbryteren og starte på vanlig måte. Alt dette funger veldig bra bortsett fra at jeg mangler en kraftig start/stopp solenoid som beveger armen/spaken for håndtering av dieselpumpa. Det sitter en solenoid der i dag som sørger for stans, men jeg må da manuelt vippe spaken tilbake til "run" for at alt fungerer. Ønsker meg en fjærbelastet solenoid som presser spaken til "run" og trekker til seg spaken til "stopp" i ca 10 sek. Pulsen og spenningen har jeg,  mangler bare solenoiden. Har forsøkt å bytte ut mekanismen og montert en liten kina solenoid men denne er ikke sterk nok og jeg får feil turtall på motoren da dieselpumpa ikke står i korrekt stilling med korrekt fjærmotstand. På youtube ligger det video av lillebroren av vårt dieselaggregat med stor nok solenoid.  Er det noen som har tips til hvor i norge man kan få dette til en grei pris? Den må være ganske sterk! http://youtu.be/3z4sh2Bmdjc


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod