Teknisk opplegg på hytta

Startet av OS, august 16, 2015, 15:59:23

jimmern

Anlegget mitt kjøpte eg hjå Skjølberg Energiteknikk i Hundsvåg. John H Skjølberg tlf. 51861156, Outback Regulator fåes og kjøpt på sparelys.no

Balleløs

Sitat fra: Røilern på oktober 07, 2015, 17:57:31
Sitat fra: verdenvilbedras på oktober 07, 2015, 07:48:12
Holy shit, gutta. Jeg er dypt imponert.
Er dere elektrikere hele gjengen? Det der ser jo veldig komplisert ut.

Får dere mye feil og "mekking" med slike anlegg, eller virker de stabilt?

Neida, man kommer langt med selvstudie på nett. Det fine med DC strøm er jo at dette kan man gjøre selv(inntil spenningen blir for høy). Fra inverteren til sikringsskapet og videre må det en elektriker til som ved alle 230V installasjoner.

Forøvrig er det mye bra informasjon tilgjengelig på nett. Boken Energy Unlimited kan anbefales på det sterkeste. http://www.victronenergy.com/upload/documents/Book-Energy-Unlimited-EN.pdf

Jeg har også hatt mye glede av forumet solarpaneltalk.com

Stabiltet oppnår man ved å:

1) Dimensjonere anlegget korrekt
2) Velge utstyr fra anerkjente leverandører
3) Akseptere at batterier ikke varer evig

Jeg har god erfaring med amerikanske leverandører, "Off Grid" markedet i USA er mye mer velutviklet enn det Norske hyttemarkedet. Det er ikke mange hyttebutikker som selger 2V eller 6V batterier - gjør de det er det et godt tegn.

Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...

OS

Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 21:28:00
Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...
Hvilken lov er det du sikter til?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


OS

Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 22:09:16
Sitat fra: OS på desember 08, 2015, 21:34:25
Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 21:28:00
Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...
Hvilken lov er det du sikter til?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739
http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/
Takker.

I første lenken står det: "Imidlertid tar forskriften hensyn til at eiere av private boliger og fritidshus ikke er omfattet av internkontrollforskriften fordi de ikke er å betrakte som virksomheter"

Andre lenken gjelder foretak.

Men uansett kan nok være lurt å bruke faglærte folk ja. Ser på meg selv som faglært så jeg tror nok skal greie meg.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Balleløs

Sitat fra: OS på desember 08, 2015, 22:23:00
Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 22:09:16
Sitat fra: OS på desember 08, 2015, 21:34:25
Sitat fra: Balleløs på desember 08, 2015, 21:28:00
Mulig jeg blir upopulær nå, men så store lavvolt-anlegg som det vises fram her, er ikke noe ufaglærte har lov til å montere. Grensen går bl.a ved 200 VA...
Hvilken lov er det du sikter til?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739
http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/
Takker.

I første lenken står det: "Imidlertid tar forskriften hensyn til at eiere av private boliger og fritidshus ikke er omfattet av internkontrollforskriften fordi de ikke er å betrakte som virksomheter"

Andre lenken gjelder foretak.

Men uansett kan nok være lurt å bruke faglærte folk ja. Ser på meg selv som faglært så jeg tror nok skal greie meg.
Ikke nok med at det er lurt å bruke fagfolk, det er faktisk påbudt :) Den dagen bare pipa står igjen, og det i verste fall har gått liv tapt, er det kjekt å ha en samsvarserklæring å vise fram til forsikringsselskap og påtalemyndighet...

stroller

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 06:09:46
Ikke nok med at det er lurt å bruke fagfolk, det er faktisk påbudt :) Den dagen bare pipa står igjen, og det i verste fall har gått liv tapt, er det kjekt å ha en samsvarserklæring å vise fram til forsikringsselskap og påtalemyndighet...
Det gjelder vel bare om du har koplet feil på en slik måte at dette er årsaken til at brannen startet?

Balleløs

Sitat fra: stroller på desember 09, 2015, 15:03:56
Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 06:09:46
Ikke nok med at det er lurt å bruke fagfolk, det er faktisk påbudt :) Den dagen bare pipa står igjen, og det i verste fall har gått liv tapt, er det kjekt å ha en samsvarserklæring å vise fram til forsikringsselskap og påtalemyndighet...
Det gjelder vel bare om du har koplet feil på en slik måte at dette er årsaken til at brannen startet?
Tja, tipper all skyld blir lagt på den som har utført ulovlig arbeid, uavhengig om det skyldtes feil på materiell eller feil utførelse. Så lenge du ikke har dokumentasjon på at jobben er utført forskriftsmessig og av kvalifisert person(ell), har du et kjempeproblem hvis det går galt.
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

OS

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Tja, tipper all skyld blir lagt på den som har utført ulovlig arbeid, uavhengig om det skyldtes feil på materiell eller feil utførelse. Så lenge du ikke har dokumentasjon på at jobben er utført forskriftsmessig og av kvalifisert person(ell), har du et kjempeproblem hvis det går galt.
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?
Den tror jeg er ganske høy! Jeg sto ganske nært da en kamerat av meg mistet en skiftenøkkel ned på et ganske stort batteri. Det gikk dårlig med skiftenøkkelen for å si det sånn!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

stroller

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Tja, tipper all skyld blir lagt på den som har utført ulovlig arbeid, uavhengig om det skyldtes feil på materiell eller feil utførelse. Så lenge du ikke har dokumentasjon på at jobben er utført forskriftsmessig og av kvalifisert person(ell), har du et kjempeproblem hvis det går galt.
Enig i at du har et kjempeproblem om du gjør noe feil og det går galt. Men gjør du ikke noe galt står du sterkt. Så vidt jeg vet står prinsippet om at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist ganske sterkt i norsk og internasjonal rett. Du kan ikke dømmes for om hytta brenner ned av lynnedslag eller at mus har gnagd over en ledning.
En annen ting er at en vanlig eletriker har svært lite greie på solcelleanlegg og 12 VDC anlegg generelt. For en tid siden mener jeg å ha lest en artikkel om at de som utførte slikt arbeid i hjemmet ofte gjorde en mye bedre jobb en en faglært.
Ang. batteri: Skal en videre tolke dette i strengeste måte, så har en alstå ikke lov å kople opp en vanlig bilbatteri heller, uten å måtte ringe trikkeren....

Røilern

Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

Det "typiske" norske hyttebatteriet på 290Ah kan levere borti 1000A i noen sekunder. Det er 12000W.

Mao, ingen må tro at likestrøm ikke kan være farlig.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Balleløs

Sitat fra: Røilern på desember 10, 2015, 21:11:09
Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

Det "typiske" norske hyttebatteriet på 290Ah kan levere borti 1000A i noen sekunder. Det er 12000W.

Mao, ingen må tro at likestrøm ikke kan være farlig.


Tror du har en liten kommafeil, et 290 Ah AGM ved 25°C kan yte over 13kA ved kortsluttning på klemmene. Har du to i parallell, øker det til 26 kA. Kortsluttningsstrømmen blir jo litt dempet pga. av resistansen i lederne fram til en evt. omformer, men likevel...Har vernet på lederne fram til omformeren din evne til å bryte en så stor strøm?





Balleløs

Sitat fra: Røilern på desember 10, 2015, 21:11:09
Sitat fra: Balleløs på desember 09, 2015, 16:27:45
Vet du forøvrig kortslutningsstrømmen på klemmene på et vanlig 290 Ah AGM-batteri ved 25°C?

Det "typiske" norske hyttebatteriet på 290Ah kan levere borti 1000A i noen sekunder. Det er 12000W.

Mao, ingen må tro at likestrøm ikke kan være farlig.

Forøvrig så regner man ikke kortsluttninger i W, men i I(A) eller I(A)2xt.






Røilern

Du får ha meg unnskyld Balleløs, men som fersking her på forumet synes jeg du er utrolig kverulerende.

Hvis du ønsker å diskutere hva man har lov til eller ikke lov til å gjøre så er det helt greit, men det sømmer seg å gjøre dette ved å starte en egen tråd, ikke å ødelegge en teknisk tråd med nyttig informasjon for brukerne.

Du kan velge hvilken enhet som helst for meg i ditt syn på kortslutninger. Det er et faktum at hvis et batteri på 12V er i stand til å levere 1000A så er det 12kW med energi. Det er så mye energi at selv fastnøkler eller 90mm2 kabler smelter.

Og ja, selvfølgelig har man en sikring som er istand til å håndtere slike mengder med strøm. Min sikring til mitt 24V batteri er på 400A og ser slik ut

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Balleløs

Sitat fra: Røilern på desember 11, 2015, 17:31:26
Du får ha meg unnskyld Balleløs, men som fersking her på forumet synes jeg du er utrolig kverulerende.

Hvis du ønsker å diskutere hva man har lov til eller ikke lov til å gjøre så er det helt greit, men det sømmer seg å gjøre dette ved å starte en egen tråd, ikke å ødelegge en teknisk tråd med nyttig informasjon for brukerne.

Du kan velge hvilken enhet som helst for meg i ditt syn på kortslutninger. Det er et faktum at hvis et batteri på 12V er i stand til å levere 1000A så er det 12kW med energi. Det er så mye energi at selv fastnøkler eller 90mm2 kabler smelter.

Og ja, selvfølgelig har man en sikring som er istand til å håndtere slike mengder med strøm.

Min sikring til mitt 24V batteri er på 400A og ser slik ut



Googler man dette nettstedet kommer dette opp:https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjOqtiHtNTJAhXk_HIKHcOhDQQQFggeMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.byggehytte.no%2F&usg=AFQjCNGwCe3jhM7jOFO6ZFPyddvw9UAp5A
Jeg er profesjonell, du er tydeligvis amatør. Hva en smeltesikring takler av overlast, har ingenting med hva den klarer å bryte ved en kortsluttning. Iflg. din mening så bør forumet bytte navn til : Amatører spør, og enda verre amatører svarer. vis du ikke tror på det jeg hevder, så utfordrer jeg deg til å kortlutte batteribanken din litt uti anlegget og se hva som skjer...

Røilern

Profesjonell eller amatør.  Hvis jeg har valgt feil sikring som ikke vil bryte kretsen ved en evt. kortslutning,  hvorfor forteller du ikke hvorfor den er feil, og hva som er riktig sikring?

Har du kunnskap og råd til hva slags sikringer som man bør ha mellom anlegget og batteripakken, lag en tråd om dette tema og del din kunnskap med oss.

Har du kunnskap om hva som er lov å gjøre selv og hva som må gjøres av fagfolk, lag en tråd om det også slik at vi kan hjelpe medlemmene på forumet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Doof

Er vel lite info på sikringer til DC anlegg med ik max verdier. Men ved kortslutning ute i anlegget vil forhåpentligvis sikringen i fordelingen ryke.


Jeg har selv bare smeltesikring uten noe form for info på kortslutning verdi eller overlast faktor.Kun påstemlet 200 A. Har ikke annet tilkoblet på batteriene en inverter. På 230 siden er det KV før kabel inn i hytten så OV/HS
.

Normalt for AC verden er vel  på ik max 10 kA, noe som blir lite i DC verden.

Balleløs:  Har du info og leverandører som kan levere KV til slike DC løsninger som vanlige folk kan løse inn? Siden du tydeligvis sitter med en del info som du kanskje kan dele på en saklig måte.

Har ikke noe elektro bakgrunn, knapt nok gjennomført grunnskolen.

Christoffer



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod