april 16, 2024, 09:00:11


Skifergulv

Startet av Fjerosnissen, august 18, 2015, 19:04:27

Fjerosnissen

Hei
Vi har kjøpt brukt skifer vi skal legge i gangen på hytta. Vi har støpt, lagt varmematte
og brukt avrettningsmasse over denne. Hva bruker jeg for å feste skiferen?
Hvilken type mørtel? Overflatebehandling? Osv

Noen som har erfaring med dette?

Lars

KjellG

Vi brukte vanlig murmørtel. Skifeen ble seiset umiddelbart før den ble lagt. I vårt tilfelle brukte vi bruddskifer. Mørtellaget ble valgt litt tykt for å ta opp varierende tykkelse.

Bruk el liten skvett (teskje) med svart jernoksyd eller farget mørtel i fugene slik at de får en noe mørkere farge.

Fjerosnissen

Takker for raskt svar, da får jeg kjøpe noen sekker murmørtel.

rogers

Jeg ville også vurdert impregnering av skiferen etter den er lagt.
Det letter renhold og gjør skiferen motstandsdyktig mot flekker.

Se f.eks på Adda Movin.
http://www.adda.no/produkter/?produkt=Movin&id=39


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Fjerosnissen

Takk for svar!
Det hørtes veldig lurt ut, jeg har hørt om det men hadde glemt det i farten.
Hva bruker man som fugemasse?


KjellG

Vi brukte svakt farget murmørtel. Bruk litt tørr mørtel, så får en ikke så lett søl på steinene. Med litt farge på mørtelen bli søl også mindre synlig da mørtelfargen blir likere steinene. Vi laget hele gulvet ferdig hjemme, merket og tok det med. Da bør du måle ut noen kontrollfuger før du pakker slik at du ikke legger gulvet lenger eller kortere underveis.

Vet ikke om du er i nærheten. Vårt gulv er en "kopi" av gulvet i butikken til Sigvartsen stenindustri Grorud, Oslo N.

Da er hellene tilpasset i slake buer med vinkelsliper og meisel. Forsøk å unngå lange spisse steiner (kapp av spissen) og unngå fullt 4-veismøte, bare 3 fuger møtes. Siden dette er et innegulv strøk vi veldig lett på vissiden med vinkelsliper slik at vi fikk bort den skarpe kanten.

Fjerosnissen

Takk for enda flere gode råd. Mye jeg ikke hadde tenkt på.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod