Vedlikeholdsvarme om vinteren

Startet av Steinbukk, oktober 26, 2008, 18:29:27

Steinbukk

Vi har renovert vårt sommerhus på Hedmarken og skal for første gang på 25 år ha det tilgjengelig om vinteren med ring hytta varm.
Vi har et to etg. hus med full kjeller under; muligens noe fukt fra grunden.
Vi har laget vegghengt toalett med lukket sisterne (tror jeg) og eget bad med tilhørene vasker og oppvaskmaskin  i 1. etg. Vannrør går ikke opp i 2. etg.
Alle vann og kloakkrør er oppunder taket i kjelleren; og kloakkvannet går i 6 m3 lukket tank.
Vi har vannpumpe fra egen brønn som står på kjellergulvet og 200 l VVB i kjelleren.
I vinter var det frysetemperatur på kjøkkenet; da jeg gjorde forsøkt med vannflaske i en plastbalje - den sprakk i løpet av vinteren.
Jeg har tenkt å la varmekabler i toalett og bad stående på 8 grader og panelovner i stuer/kjøkken stående på 8 grader.
I kjelleren har vi skåret til isoporplater som er satt foran kjellervinduene (kanskje det ødelegger mer enn det gavner?).
Luftelukene ut er lukket igjen og luftelukene i pipestokken i kjelleren er vid åpne. Døra til kjelleren er ikke åpen.
Kan dette gå bra både med vannrør, toalett, vannlåser, oppvaskmaskin og VVB i vinter uten å koble fra alt sammen og fylle med frostveske?

Yeti

Har fritidshus med nogenlunde samme røropplegg som du beskriver, bortsett fra jeg har kommunalt vann/kloakk.
Selv om jeg har en del varme på i 1 etg. om vinteren har en aldri garanti mot strømbrudd, sikring evt. jordfeilbryter slår ut etc.
Er ikke så opptatt av om vannet fryser, men vil helst unngå skader på rør, bereder og bygningskonstruksjoner.
Pleier derfor å bruke 5 min på flg. prossedyre.
Stenger hovedkran og åpner avtapping i kjeller, åpner deretter alle vannkraner og tømmer cisterne i toalett, åpner tilførser til oppvaskmaskin og tapper ut vannet.  Litt frostvæske i alle vannlåser.
Selv om tapper ut allt "fritt vann" vha kranen i kjeller, står likevel vvb halvfull av vann da hovedkran/avtapping og vannmåler står 1.2m over kjellergulv.
Denne stussen beskytter jeg med selvregulerende varmekabel som er viklet rundt.
Ellers har jeg ikke tettet vindu/lufting i kjeller, men beskyttet rørene mot trekk.
Dette har fungert bra for meg i 10 år, også de få gangene huset har vært "strømløst" i kuldeperioder.

HBOle

Hvilken type ring hytta varm bruker du?

Mange av disse løningene har mulighet for å varsle ved lave temperaturer eller strømbrudd.
Mvh
Ole

Steinbukk

Vi bruker Digiheat 6+. Har det på 4 varmeovner. Skulle hatt det på varmekabler på toalett og bad også; og ville likt og ha ''kontroll'' på ute og inne-temperatur og det det er mulig å ha kontroll på med dette systemet. Ville egentlig ha likt og ha kontroll pr. pc og styrt det meste selv, men vet ikke om det er mulig . . . . jeg kan lese mye på nett da, og der står det piler og streker hit og dit og pc-styring og det ene med det andre. Får finne ut av det etter hvert.
Var veldig spent når vi reiste til fritidshuset på Hedemarken 010109 og vi hadde satt på varme via mobiltelefon.
ALT var vel fra kjeller til loft . . . . på tross av kuldeperioder.
Har nå stilt inn alt på 10 grader. Har også laget isoporkasser til å ha rundt ventilen/vifta på toalett og bad, og også dekket vinduet i kjelleroppgangen med isopor. Dette for å redusere strømforbruket.
Det som blir problemet er om strømmen går; kan vi få varsling om dette pr. Digiheat 6+ mon tro?

rogers

Sitat fra: Steinbukk på januar 17, 2009, 15:43:50
Det som blir problemet er om strømmen går; kan vi få varsling om dette pr. Digiheat 6+ mon tro?


Ja,
Har du Digiheat 6+ og GSM Control Plus, så vil du få varsel om strømbrudd
når strømmen har vært borte i 30min.  Du vil få nytt varsel når strømmen er tilbake.
Jeg fikk testet dette rett før jul, da Valdres Energi måtte koble ut strømmen
en times tid pga. vedlikeholdsarbeid.


Du kan også sette terskelverdier for når du skal varsles om
for lav eller for høy temperatur.


Roger


Roger
Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

HBOle

Digiheat 6+ kan styres via pc, www.hyttami.no skal etter det jeg vet fungere mot denne enheten.

Da får du full kontroll på enheten din fra nettleseren, kikk innom nettsiden og logg deg på som demobruker så får du sett hvordan oppsettet er.
Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod