solcelleanlegg. Erfaringer og tips ønskes.

Startet av OddgeirL, august 30, 2015, 09:01:38

OddgeirL

Hei.

Mitt oppsett er følgende:

2 stk 100w solcellepaneler.
1 stk 20A MPPT regulator
4 stk Haze AGM 155AH 12 års batterier
1 stk 2000VA 12v/230v kombiinverter med 65A lader
1 stk Yanmar YDG EE 5500VA dieselaggregat
1 stk selvlaget styreskap med masse reler og følere (12v)
1 stk Ontech gsm rele
1 stk 12l gassvannvarmer
1 stk 230v trykkstyrt pumpe med eks tank
1 stk 80 liter drikkevannstank
1 stk Cinderella gass toalett
1 stk Sunwin gas kjøleskap
1 stk gas komfyr

Ellers kompett 230v installasjon i hytta og røropplegg for vasker og dusj.

Jeg monterte først solcellepanelene rett på vegg på boden hvor alt teknisk er montert.  Dette gav veldig lite lading. Maks 50W. I går monterte jeg disse på justerbare braketter og resultatet ble helt noe annet
Nå lader de ca 50-100w når det er overskyet og 180-200w når det er sol.

Det jeg vurderer til neste år er å kjøpe mer solcellepaneler med ny regulator og montere et kjøleskap som går på strøm. Ønsker da å montere els 4x250w paneler på ei stor buske som står vis a vis teknisk bod. Dette medfører også at jeg kan sette på langt mere utelys etc på batteridrift slik at det blir mer hygge å være ute sene høstkvelder. Mener at jeg kan sammenkoble 2 stk anlegg mot felles batteribank. Stemmer dette eller byr det på noen utfordringer?

Ellers virkemåte på strømanlegget:

Når alt er slått av og vi ikke er på hytta har jeg mulighet for å fjernstarte aggregatet via gsm rele. Dette produserer strøm til hytta som varmer opp hytta via panelovner.  Jeg får indikasjon pr tlf at aggregatet faktisk har startet. Det elektriske anlegget i hytta er tidsforsinket 5 minutter slik at aggregatet rekker å få opp temperaturen. Dette kan jeg også velge bort via en vender om jeg ikke ønsker funksjonen. I hytta har jeg montert en temperaturføler som jeg kan følge med på pr telefon. Jeg har også montert en 50 liter ekstern diseseltank med nivåføler som stopper aggregatet ved for lavt drivstoffnivå. Aggregatet gir også strøm til inverter som sørger for st batteriene er fullt ladet. Kan også stoppe det hele pr telefon. Ellers har jeg en tenningsbryter i sikringsskapet i selve hytta som jeg kan sette i "på" stilling.  Dette starter inverter på batteridrift og setter på selvlagde styringsskapet. Batterivakt blir nå spenningssatt. Ved for lav spenning starter aggregatet opp og må stoppes igjen ved å skru av tenning igjen. Om jeg ønsker aggregatet på for å kjøre større laster så bruker jeg impuls/innslag som vanlig. Anlegget fungerer veldig bra, men har selvsagt også noen begrensninger.

Røilern

Hei Oddgeir

"Thanks for sharing", som de ville sagt på den andre siden av dammen.

Imponerende oppsett

Sitat fra: OddgeirL på august 30, 2015, 09:01:38
Dette medfører også at jeg kan sette på langt mere utelys etc på batteridrift slik at det blir mer hygge å være ute sene høstkvelder. Mener at jeg kan sammenkoble 2 stk anlegg mot felles batteribank. Stemmer dette eller byr det på noen utfordringer?


Mer paneler tror jeg er veien å gå, men jeg er litt usikker på hva du mener med 2 anlegg?

En 60A Tristar takler ca 800w til en 12V batteribank, det dobbelte til en 24V bank. Har du paneler i flere himmelretninger så kan summen av dem være høyere.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OddgeirL

Hei.


Tenkte på 2stk solcelleanlegg  (paneler med tilhørende regulatorer).
Da kan de gamle stå i tillegg til 800-1000w med ny mppt regulator mot samme batteribank

Røilern

Sannlig ikke sikker på om det er en god ide.

Den gamle regulatoren og den nye vil du slite med å få innstillt likt, og slik jeg vurderer det vil de "forvirre" hverandre.

OS, hva tenker du om dette?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg tror det vil gå bra. Det er jo det samme en gjør når en har generator og vindgenerator tilkoblet batteriene samtidig.

Størsteparten av ladingen skjer i "bulk" stadiet og da summeres strømmen fra laderne og batteribanken styrer spenningen.

For at de skal forvirre hverandre minst mulig ville jeg ha satt spenningene i absorb og float litt forskjellig. Da vil de overlappe hverandre en stund før de går fra et steg til det neste.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OddgeirL

Jeg har ingen spenningsinstilling på regulatoren som jeg kan se. Kan bare velge batteritype. Regulatoren er en EP solar MPPT. Jeg kan også plukke ned å selge de gamle panelene om det blir for mye styr. Ønsker fortsatt å ha eksternt display da det er litt moro å følge med på ladingen fra hytta :)

Ser på www.finn.no at det er endel paneler som ligger på rundt 1 kr pr w (250w paneler til 2500kr). Dette begynner å bli bra prismessig. Om jeg monterer 1000w med paneler til neste år så blir disse fast vinklet på en stor trestamme. Det er jo fortsatt mulig å lage et rammeverk med justerbare braketter.  Time will show :)

OddgeirL

Et par bilder

Zappa

I fjor hadde jeg en tilsvarende problemstilling med nye og gamle paneler, og valgte å selge de gamle samt regulator og kjøre et "rent" og enkelt oppsett.  Jeg flyttet da også panelene opp i trærne, se bilde.

Jeg valgte imidlertid å ikke vinkle panelene for å gjøre festet så solid som mulig, og heller ofre noen watt i lading. Vinden kan ta ganske godt tak på disse store flatene.

4x255 watt paneler makser ut MPPT laderen ved 12 volt batteribank og jeg ønsker meg allerede 24/48 volt bank  ;D
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OddgeirL

Kult  :) hvilke mppt regulator bruker du? Jeg har lasker for å seriekoble batteriene til 48v men må da bytte ut inverter. Det må bli neste store korsvei. Slik jeg har skjønt det så er det flere mppt regulatorer som kan nyttes for 12-24-48v i og med at den tilpasser seg batteribankens spenning. Mulig det blir en inverter med solcelleinngang også i tillegg til de funksjoner jeg har. Hvor stor batteribank har du?

OS

Jeg ville ikke gått for 48V batteribank på en hytte da det finnes veldig lite utstyr som går på 48V. Utvalget av batteriladere, DC/DC-konvertere, relè osv er mye mindre på 48V enn på 24V som igjen er mye mindre enn på 12V. Skal dere bare ha inverter og laderegulator tilkoblet batteribanken er 48V greit.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OddgeirL

Ikke noe batteriekspert jeg, men er det noe problem å ta ut litt 12v over det ene av de fire seriekoblede batteriene for å drifte styringene på 12v? Alt med store effekter tas over 230vac

OS

Sitat fra: OddgeirL på september 01, 2015, 21:19:25
Ikke noe batteriekspert jeg, men er det noe problem å ta ut litt 12v over det ene av de fire seriekoblede batteriene for å drifte styringene på 12v? Alt med store effekter tas over 230vac
Nei det kan du ikke gjøre! For å få 12V fra 24V eller 48V må du bruke en DC/DC-konverter.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

september 02, 2015, 08:37:08 #12 sist endret: september 02, 2015, 10:18:15 by Amatøren
Sitat fra: OddgeirL på september 01, 2015, 21:19:25
Ikke noe batteriekspert jeg, men er det noe problem å ta ut litt 12v over det ene av de fire seriekoblede batteriene

VELDIG VIKTIG:

IKKE gjør dette! Da tappes det batteriet ned uten at de andre blir det. Når banken skal topp lades vil ikke det batteriet bli topp ladet og de andre blir over ladet. Det går dermed ut over levetiden på batteribanken - MEGET fort.
Man lærer så lenge man lever.

OddgeirL


Røilern

I tillegg får du ved hjelp av 24-12V DC DC omformer fin og stabil 12V spenning som 12V utstyret ditt liker.

Eneste dilemma er at du må velge riktig størrrelse på den basert på forbruk, og om du vil ha en med fast spenning eller om den skal være regulerbar. Jeg har en Victron 17A 24-12 omformer til salgs.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OddgeirL

Jeg kjører 12v oppsett nå. Får se om det blir aktuelt med noe annet. Bruker også strøm fra batteribanken til å starte dieselaggregatet. Da slipper jeg et lite batteri som dør ut.

Zappa

Jeg bruker Victron Energy MPPT 150/70 som kan håndtere 1000W ved 12v batteribank, 2000W ved 24v etc. Jeg er veldig fornøyd med denne.
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Sitat fra: Zappa på september 04, 2015, 17:19:22
Jeg bruker Victron Energy MPPT 150/70 som kan håndtere 1000W ved 12v batteribank, 2000W ved 24v etc. Jeg er veldig fornøyd med denne.
Har MPPT 150/70 som du har ekstern temperatur sensor? Ser på websiden til Victron at den største har det, men ikke MPPT 150/70-MC4. Ekstern temperatursensor er et "must" i mitt system og en av grunnene til at jeg valgte Morningstar fremfor Victron.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Ja, det er en egen "temp sense" ledning som kobles til minus på batteriet. Se http://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Charge-Controller-MPPT-150-70-&-150-85-EN.pdf

Det ser imidlertid ut til at temp kompensasjon skjer kun ned til 6 grader, dvs. at ladespenningen ikke øker under dette. Hva gjør Morningstar?

Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Jeg mener å huske at Morningstar (Tristar MPPT) har en justerbar maks ladespenning, mao man bestemmer selv når regulatoren skal slutte å kompensere for lav temperatur
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Zappa på september 09, 2015, 20:08:48
Ja, det er en egen "temp sense" ledning som kobles til minus på batteriet. Se http://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Blue-Solar-Charge-Controller-MPPT-150-70-&-150-85-EN.pdf

Det ser imidlertid ut til at temp kompensasjon skjer kun ned til 6 grader, dvs. at ladespenningen ikke øker under dette. Hva gjør Morningstar?
Temp. kompensasjonsområdet til Tristar MPPT er -30C til +80C
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod