Legging av gulv på støpt plate

Startet av OKER, oktober 30, 2008, 08:20:12

OKER

Holder på med å føre opp en hytte fra Familiehytta - skal starte med innvendige arbeider i løpet av et par uker.  I den forbindelse har jeg et spørsmål ang evt fukt i betongen og hvordan man best unngår problemere med dette.

Hytta er satt opp på støpt såle på mark. Sålen var ferdig støpt for drøye to uker siden og byggingen av hytta startet for én uke siden.

På ferdig støpt såle skal det legges 23x48 lekter i fallende lengder og furu gulvbord 25x158 spesialtørket og foliert. Jeg regner med å starte legging av gulv ca 15.desember.

Jeg kommer til å sette opp en 5 kW varmluftsovn neste helg. Vil det være tilstrekkelig å legge en plastfolie (0,2 mm?) rett på betongen før lektene komme på plass?

Eller vil jeg risikere å få fuktproblemer da betongen kanskje ikke er helt tørket ut?

Yeti

Tørketid vs. fuktinnhold er vel mest kritisk hvis det skal legges "tett" gulvbelegg og en dermed får lim/kjemikalier samt organisk materiale under "fuktsperren".
Kjenner ikke til at det er noe spesifikt krav til restfuktighet ved den gulvkonstruksjonen du velger å benytte, men er jo alltid en fordel at gulvet er tørket ut.  Tørketiden avhenger av en rekke faktorer, en grov beregning kan gjøres ut fra tabellene på denne nettsiden eller du kan laste ned dataprogrammet Torkas 2.0   for en mer nøyaktig beregning.
Har sålen din isolasjon med plastfolie/fuktsperre innstøpt ville det muligens være en fordel å legge knasteplast mellom betong og tilfarergulv, både pga større mekanisk styrke samt du får ventilert ut innestengt fukt "mellom to damptette sjikt.
Er det ikke plastfolie i betongen skulle konstruksjonen være bra nok, også iflg. Sintef.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod