Morningstar MPPT 60

Startet av arctic421, september 27, 2015, 09:13:45

arctic421

Hei, jeg bygger hytte i Nord Norge uten strøm i hyttefeltet. I den forbindelse planlegger jeg solcelle og inverter. Er ny på feltet men har forstått det slik at MPPT regulatorer er bedre enn PWM når det er kaldt? Så til valg av regulator. Har løst på en Tristar MPPT 60 for muligheten til overvåking på nett. Det jeg lurer på om det er overkill, må man ha paneler av en viss størrelse for at den skal fungere? Alternativet er MPPT 40. Legger merke til at disse regulatorene ikke selges i pakkeløsninger. En annen ting jeg lurer på er om aggregatet (tec 29) kobles rett til (via) inverteren? Blir nok Victron ettellerannet. Setter pris på svar siden jeg er blodfersk.  :)

OS

Hei og velkommen til byggehytte.no!

Jeg har TS-MPPT-60 og er meget fornøyd med den. Jeg hadde 2x80W paneler tilkoblet den tidligere og det gikk helt greit. Har nå oppgradert til 2x200W.

Med ethernet strømsparing på har den et egetforbruk på 1,32W mens TS-MPPT-45 har et forbruk på 1,31W (se tabell nedenfor). Med andre ord sparer du ikke mye strøm ved å gå for TS-MPPT-45.

Jeg pleier å koble den fra de mørkeste månedene når ladingen er mindre enn det den bruker selv.

TEC-29 kjenner jeg ikke til men det er det sikkert andre som kan svare på.


Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Takk for svar, jeg vurderer vindmølle til bruk i de mørkeste månedene. Driver å leser meg opp på emnet, stort felt og mange feller :) Jeg vil gjøre det så riktig som mulig fra starten av og dette forum er en kjemperessurs. Kommer tilbake med spørsmål om aktuelle pakker når jeg får litt oversikt. Men så langt har jeg forstått at man først kartlegger forbruk (behov), paneler som svarer til dette og så batteripakke som matcher panelene. Er det mest vanlig å koble panelene i serie?

Røilern

Hei

Sitat fra: arctic421 på september 27, 2015, 09:13:45
Hei, jeg bygger hytte i Nord Norge uten strøm i hyttefeltet. I den forbindelse planlegger jeg solcelle og inverter. Er ny på feltet men har forstått det slik at MPPT regulatorer er bedre enn PWM når det er kaldt? Så til valg av regulator. Har løst på en Tristar MPPT 60 for muligheten til overvåking på nett. quote]

Spør du meg er MPPT det eneste rette. Det finnes billige og dyrer MPPT regulatorer, Tristar er vel i den dyre kategorien, men så er det også solid teknologi. Jeg startet med 2 x 140w paneler koblet i 12V, nå har jeg 6 x 140W koblet 2 og 2 i serie for lading av 24v batterier - Jeg har ikke byttet regulator.

I disse dager passerer den 1000Kwt lading - Et vanlig 200Ah 12V batteri har ca 1Kwt tilgjengelig kapasitet (50%)

Mange ting å tenke på når et slikt anlegg skal dimensjoneres, du finner endel tips i gamle tråder. Men det begynner alltid med å regne ut hvor mye strøm du skal bruke - alltid! Bruk Watt timer

På ladefronten er mitt råd:
1) Plasser så mye paneler av så høy kvalitet som du har råd til/plass til
2) Blåser det mye der du holder til (og det er mørkt om vinteren) så er vindmølle. Blåser det veldig mye er en vertikal mølle bra, den bråker ikke og tåler alt
3) Brenselcelle er ingen dårlig erstatning for aggregat, jeg tror jeg heller hadde brukt penger på dette enn på et dyrt aggregat. Det kommer nå løsninger på propan, men pt er jo metanol cellene tilgjengelig allerede
4) Dyrt aggregat med selvstarter er fint og trygt, du har "nesten alltid" strøm
5) Billig aggregat - nødløsning, bråker fryktelig og oser eksos - Jeg blir ikke forundret om dette snart blir forbudt å bruke i fjellheimen.

Jeg har erstattet aggregat kjøring til "storforbruk" med stor inverter og enda større batteribank - det angrer jeg aldri på, skulle bare ønske naboene hadde gjort det samme.

Lykke til - hvis oss forbruksregnestykket ditt når det foreligger

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

arctic421

Hei takk for svar. Jeg plages litt med regnestykket og håper på litt hjelp. Jeg blir å bruke kaffetrakter, kjøleskap 230V, 5 lyspunkt 230 V(alle blir ikke å stå på samtidig), macbook pro, lading av mobiltlf, gassvannvarmer, 12 V vannpumpe (flojet), mulig parafinkamin (ikke avklart) og gasskomfyr. Det som er vanskelig er at jeg ikke har skaffet alle produktene enda og må estimere forbruket. Har fått tak i gasskomfyr og vannpumpe. Jeg tar med komfyren i regnestykket fordi den har 230 V inngang til lys og tenning.

OS

Tenningen til komfyr kan du se bort fra da den brukes i veldig korte øyeblikk. Av de tingene du lister opp tror jeg det er kjøleskapet som vil bruke mest siden det står på døgnet rundt. Kjøleskapfabrikantene oppgir ofte antall kwh per år så du må dele tallet på 365 for å få antall kwh per døgn.

Jeg anbefaler deg å lage et regneark med en kolonne for hvor mange watt utstyret bruker, en kolonne for hvor mange timer det står på per døgn og en kolonne hvor du multipliserer de to for å få wattimer. En rad for hver enhet og sum nederst. Begynn med å fylle inn det du er sikker på. De andre må du estimere.

Husk også at hvis batteriene står kaldt kan kapasiteten reduseres med så mye som 50% om vinteren. I tillegg bør de ikke tappes ned mere enn 50% hvis det er blybatterier så da snakker vi om 25% kapasitet om vinteren.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

arctic421

Hei da har jeg kommet ett skritt videre mot hyttedrømmen. Det ble MPPT, en Victron
150/35. Den har mindre enn 10mA egenforbruk. I tillegg har jeg bestilt:

Victron 24/5000/120 100
Victron color control GX
Victron Digital Multi Control 200/200A GX
BMV 700 batterimonitor

Jeg har to 200w paneler fra sparelys og vurderer å kjøpe ett til nå når de er på tilbud. Kobler vel de i serie? Batteri tror jeg at jeg går for 6V koblet i serie til 24V

Holder det med 10mm2 kabler mellom paneler og regulator?

I bruksanvisningen til inverteren står det at jeg skal ha to negative og to positive kabler på 50mm2 til batteriene. Hvordan gjør jeg da når jeg skal koble til shunt og sikring? Er det bedre med 1x95, eller bestille fra USA 4/0 AWG som er 117mm2. Ca 2 meter til batteri. Det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert når jeg begynner å koble opp. Gleder meg :)

Røilern

Heftig!

Kabel må du regne på. Hvor langt avstand? Victron har en app som kan brukes.

Jeg har en 95mm2 kabel mellom shunt og inverter


Trenger du multikontrollen når du har Color controllen?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

arctic421

Var usiker på akkurat det, men så tenkte jeg at jeg kan ha multicontrolen på kjøkkenet for å se status, da den bare har en RJ45 kabel tilkoblet.  Color Control får så mange tilkoblinger at den blir i nærheten av resten av installasjon. Se PDF side 4. Der er den tegnet inn. Color Control gjør at jeg skal kunne overvåke systemet hjemmefra. Eventuelt får jeg en multicontrol til salgs utpå vinteren ;) Men godt spørsmål, jeg skal sjekke det ut nærmere.

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Color-Control-GX-EN.pdf

Røilern

Jeg har det litt eldre BluePanel som jeg bruker når jeg er på hytta, men i tillegg har jeg remote inngangen til Victronen koblet til min fjernstyringsløsning (CBW).

Typisk bruker jeg dette til å slå på strømmen før ankomst, eller hvis jeg vil fjernlade. Men selvfølgelig kan dette også brukes til å fjernstyre mens jeg er i hytta.

Ulempen er at inverteren ikke takler begge samtidig. Derfor må jeg koble fra BluePanel når jeg ønsker den andre funksjonen - Sjekk med Victron om det samme gjelder din foreslåtte løsning
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

arctic421

Hei, er det noen av dere som bruker 4 stk 6V batteri i serie til 24V anlegg? Blir en avsindig pris hvis jeg går for 12 stk 2 V.

OS

Sitat fra: arctic421 på november 30, 2015, 22:10:27
Hei, er det noen av dere som bruker 4 stk 6V batteri i serie til 24V anlegg? Blir en avsindig pris hvis jeg går for 12 stk 2 V.
Har du sjekket alternativenergi.no? De har 300Ah/2V til kr 950/stk. Det blir kr. 11400 for 24V. De har også 200Ah/6V til kr 1450.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: arctic421 på november 30, 2015, 22:10:27
Hei, er det noen av dere som bruker 4 stk 6V batteri i serie til 24V anlegg? Blir en avsindig pris hvis jeg går for 12 stk 2 V.

Det er ikke feil å tenke 6V batterier, det hele dreier seg om hvor stor batteribank du vil ha (trenger evt drømmer om) og hvilke batteristørrelser som er tilgjengelig

Jeg anbefaler å tenke Kwh og ikke volt/ah, særlig når man begynner å sjonglere med batterier med forskjellig spenning.

300A/2V = 0.6Kwh og gir en 7.2kwh 24V batteribank
200A/6V = 1,2Kwh og gir en 4.8kwh 24V batteribank
1000A/2V = 2Kwh gir 24kwh (60 kg enheter)
350A/6V = 2.1kwh 24.4kwh (60 kg enheter)

og slik kan man fortsette - men som alltid ved dimensjonering av solcelle anlegg - Det hele begynner med å beregne forbruk.


Alt ovenstående gjelder for de av oss som sverger til seriekoblede batterier
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

arctic421

Hei,

Takk for god hjelp hittil i denne tråden. Har det meste på plass, venter på at elektriker og snekkere skal bli ferdig slik at det blir "min tur" mangler batterier, har ikke bestemt meg for hvilke det blir. Det jeg lurer på nå er hva dere bruker for å bryte kretsen fra panelene (130v pluss er ikke til å spøke med). Løsner dere bare fra regulatoren ved vedlikehold etc?

Holdt på å bestille en DC isolator fra ebay, men fant ut at noen kan medføre brannfare: Er nok lurt å bestille fra kvalitetsleverandører.

http://www.solargain.com.au/dc-isolator-recalls

Lurte på om jeg rett og slett skal bestille meg en skikkelig DC bryter ala:

http://www.amazon.com/SQUARE-HU361RB-30A-600V-Non-Fused/dp/B00ZJIOA40

http://www.civicsolar.com/product/square-d-hu361rb-non-fusible-dc-disconnect-30a-3-pole

Denne tåler å stå utendørs og kan ev stå nær paneler.

Røilern

Hyggelig å høre at vi kan bidra

Det er en god ide og å ha en bryter på begge sider av regulatoren. Selv har jeg automatsikring på batterisiden og en hovedstrømsbryter på panelsiden, men mine paneler overstiger ikke 45V.

Som med alt elektrisk utstyr må det tilpasses bruken. Jeg har kjøpt mine sikringer hos Northern Arizona Wind & Sun, de har et ganske godt utvalg. Uten å ha inngående kunnskap om hvordan automatsikringer fungerer så har jeg forstått at det er forskjell på sikringer for likestrøm og vekselstrøm. DC automatsikringer som tåler litt "power" er det vanskelig å få kjøpt i Norge, her tror jeg man må til utlandet.

Her et det et alternativ på DC sikring som takler 150V

http://www.solar-electric.com/installation-parts-and-equipment/midnite/cipr1/stfubr1/pamodccibr.html
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Jeg bruker noen lignende de Røilern linker til men med mulighet for DIN montasje:
http://www.solar-electric.com/installation-parts-and-equipment/midnite/cipr1/stfubr1/mnepv.html

Jeg har kjøpt mine samme sted og bruker de i et "Mini-DC" kabinett. Nedenfor er bilde av mitt kabinett. Sikringer av samme type som i lenken ovenfor nederst og den store bryteren øverst er 250A hovedbryter til batteriene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod