Wallas - uteluft + plassering av tank

Startet av ØysteinS, oktober 06, 2015, 21:29:41

ØysteinS

Hei! Har begynt å tenke på Wallas og lurer på et par ting:

Uteluft - er det mulig å koble til lufttilgang utenfra? Ser for meg at det kan være en utfordring med nok oksygen om hytta er for tett. Ev. kan man ta luft opp fra kjelleren?

Plassering av utetank - hvor langt fra, og hvor mye i høydeforskjell kan tanken plasseres? Hadde håpet å få lagt den under verandaen, ca 5 meter fra og en liter meter lavere enn ovnen.

Kanskje banale spm dette, som jeg hadde fått svar på hos en forhandler.

HiperTypeR

Monterte selv en ny Wallas sist helg. Jeg benyttet veggmontering, og tok luft gjennom yttervegg. Det var et bevist valg, da jeg da ikke forbruker allerede oppvarmet luft. Luft fra kjeller kan også benyttes, dersom den er luftig. Er i hytta litt rå og fuktig, så kan det det være gunstig å ta luft fra inne.

Plassering av tank skal funke i henhold til Wallas og Sunwind.
http://www.sunwind.no/pages/ask-sunwind/read/?id=32
Jeg har kortere avstand, men omtrent 1 meter løftehøyde og det gikk fint. Det krevde 2 startforsøk for å frem parafin til oven, men etter det så startet den på første forsøk.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

OS

Ja du kan ta luft gjennom vegg. Skal du føre eksosen ut gjennom vegg også trenger du et monteringssett som selges separat. Jeg har gjort det og det fungerer men du må lage et hull i veggen på 26cm (tror jeg det var). Du kan laste ned monteringsanvisning fra www.sunwind.no. Der står dette og hvor langt unna tanken kan være forklart.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod