Spenning som en jo-jo

Startet av verdenvilbedras, oktober 07, 2015, 07:35:35

verdenvilbedras

Først, la meg få nevne at jeg er en grønnskolling på alt som har med strøm å gjøre.

Mitt 12V-anlegg på hytta har plutselig begynt å oppføres seg ustadig. Før var spenningen alltid ganske stabil og ladetilstanden sto på 100%.

Plutselig har spenningen begynt å variere og strømmen kutter med ujevne mellomrom (selvsagt ifm at TV, lader etc brukes). Ladetilstanden var også plutselig lav, men ble stabil etter at jeg koblet fra strømmen og koblet den på igjen.

Hva kan denne ustabile spenningen skyldes?

(Noen saksopplysninger; Jeg bruker bare LED-pærer, TV er LED, bruker av og til en inverter til lading av telefoner, har dusjpumpe som brukes innimellom (holder for tiden på å bytte denne og opplevde at spenningsproblemene kom i denne forbindelsen).

Noen vise personer som har noen tips til en treg stakkar?   ???

stroller

Prosentmåling er sjelden noe å stole på. Det som er av interesse her er egentlig spenningen. Har du noe mål på dette i volt? Hvordan vet du at batteriet ditt er fulladet? Kan det være nesten tomt, men du får feil prosentangivelse? Ville også ha kontaktet leverandøren av anlegget. De kjenner nok til utstyret de har levert og vet hva dette kan skyldes.

Noe man ellers kan se på er hvordan inverter og dusjpumpe er koplet opp. Disse bruker mye strøm og må ofte koples direkte til batteri med egne sikringer.

Røilern

Hei og velkommen til byggehytte.no

Hva slags utstyr har du?
Hvor gamle er batteriene?

Umiddlerbart og med alle forbehold så er mitt tips at dine batteri har tatt kvelden. En vanlig laderegulator kan godt vise 100% ladekapasitet uten at det behøver å bety stort.
Selv meget avanserte batterimonitorer har vanskelig for å holde følge med SOC(state of charge)

Et sliten batteri oppfører seg som et batteri av mye mindre størrelse. Det kan godt være at gjenværende kapasitet bare er 10% av "pålydende"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

verdenvilbedras

Takk for svar stroller og Røilern!

stroller, du sier: "Det som er av interesse her er egentlig spenningen. Har du noe mål på dette i volt?"

Jeg har basert utsagnet mitt på at jeg leser spenningen i volt på styringstavla. Den  kan plutselig stå på 13v og når jeg sjekker et kvarter seinere er den på 11.5 v.
Jeg bør vel kanskje lære meg hvordan jeg måler faktisk spenning med et multimeter?

Jeg har vurdert om jeg skal koble dusjen (pumpa) på et eget batteri.

Røilern du sier: "Hva slags utstyr har du?
Hvor gamle er batteriene?"

Jeg har et panel 100 w (tror jeg), Futur Omega 20A regulator og 4 stk batterier (husker ikke merke) - totalt ca 500 ah.

Hele systemet er ca 4 år gammelt. Det skal vel i så fall kunne regnes med at det holder en god del år til!?


Hvor viktig vil det være for meg å måle spenningen på batteriene på annen måte enn med regulatoren? Kan jeg ta som utgangspunkt at det styringstavla forteller meg ikke nødvendigvis ikke holder stikk?

Røilern

4 år gamle batterier burde holde litt til gitt at de faktisk har fått tilstrekkelig lading og ikke stadig vekk er ladet ut 100%, og gitt at det faktisk er "deepcycle" batterier som er laget for denne bruken.

Spenning over 12,5-12,7 volt kommer ikke fra batteriene, det kommer fra solpanelene og regulatoren. Når solen blir borte så ser du spenningen fra batteriene.

Du må skaffe deg spesifikasjonen på dine batterier, men spenning på 11,5V er lavt, i underkant av 50%. Under 11V - da er det ikke mye igjen, dvs flatt batteri.

Er det AGM batterier, eller vanlig blybatteri?. KAn du måle syrevekten?

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

verdenvilbedras

Røilern, de er ikke "hardt brukt". Stort sett bare brukt en del LED-lamper og av og til en TV eller en kort dusj.

Batteriene er AGM-batterier beregnet for deep cycle. Går det egentlig an å måle syrevekt på disse? Det gjelder vel kun for blybatterier?


IAD

Jeg har samme problem, men har mistenkt at det skyldes inverteren. Jeg kjører 220V kjøleskap via 1000W Biltema inverter, og forventer ikke all verdens kvalitet fra den kanten. Når jeg kjører kjøleskapet på minimum går det som regel bra. Men mulig det kan skyldes batteriene? De er 6 år gamle.

Røilern

Sitat fra: verdenvilbedras på oktober 10, 2015, 21:53:45
Røilern, de er ikke "hardt brukt". Stort sett bare brukt en del LED-lamper og av og til en TV eller en kort dusj.

Batteriene er AGM-batterier beregnet for deep cycle. Går det egentlig an å måle syrevekt på disse? Det gjelder vel kun for blybatterier?



"hardt brukt" behøver ikke å stamme fra forbruk, men fra manglende eller gal lading. Du skriver at du har 4 batterier på tilsammen 500Ah, Jeg antar at det 12V batterier koblet i serie, det i seg selv er ingen fordel, og kan bidra til å redusere levetiden.

Det er ikke mulig å måle syrevekten på et AGM batteri, det er kanskje batteriets største ulempe.

Når det gjelder fulladet batteri, må vi skille mellom et batteri som er i orden, et som er "slitt" og et som er nesten deffekt.

Alle tre kan oppnå maks spenning, og vil fremstå som fulladet med spenning i området 12,7-12,9 avhengig av produsent, men.... selvom etiketten på de tre batteriene er helt like er de i praksis 3 forskjellige batterier. Det slitte batteriet inneholder kanskje bare 50% av kamapsiteten, i ditt tilfelle er det ikke lenger et 125Ah batteri, men et batteri på 60Ah. Det ødelagte batteriet har kanskje bare en kapasitet på 5% og er i praksis redusert til et motorsykkelbatteri på 12,Ah.

Det er i praksis to måter å kontrollere tilstanden til et AGM batteri. Den riktigste er last-test.
1) Lad det fullt opp ihht til spesifikasjonen til produsenten
2) Belast det med en kjent last 35W for eks i 20 timer, og mål spenningen på nytt
3) Koble fra lasten og vent 6 timer!
4) Mål spenningen, den skal nå være på 50% ihht din batterispesifikasjon
(NB, dette må du gjøre pr batteri)


Den andre metoden er å måle hvor raskt tid det tar å lade opp batteriet. Den er ikke like nøyaktig, men kan gi et raskt pekepinn - lades batteriene tilsynelatende fort opp, så er det et tydelig tegn på at noe er galt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

verdenvilbedras

Takk for opplysende svar, Røilern!

Når du snakker om "manglende eller gal lading", hva innebærer egentlig dette?

Batteriene er jo koblet til regulator - solcellepanelet og mottar jevnlig lading.
Jeg har derimot ikke aggregat som kan være med å lade opp batteriene. Er dette en kilde til lavere levetid?

Jeg har fire batterier som er 12v hver. De er vel nødvendigvis parallellkoblet, eller??

Takk for tips om last-test. Skal prøve dette.


Røilern

Sitat fra: verdenvilbedras på oktober 11, 2015, 07:55:41,

Jeg har fire batterier som er 12v hver. De er vel nødvendigvis parallellkoblet, eller??


Ja selvfølgelig,

dessverre er paralellkobling av så mange som 4 batterier ikke så bra, de behøver nemlig ikke å belastes og lades likt. Dårlig eller ulike kabler kan gi samme effekt

Sitat fra: verdenvilbedras på oktober 11, 2015, 07:55:41

Når du snakker om "manglende eller gal lading", hva innebærer egentlig dette?


-Hvis AGM batterier lades med for høy spenning over tid vil de "tørke ut" og miste effekt.
-Utligningslading er bl.a laget for å "røre om" elektrolytten i batterier med flytende syre - AGM batterier skal ikke ha dette
- Manglende temperatur kompensering kan føre til at batteriene ikke blir fulladet

Ikke noe av dette er bra



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

stroller

Kan vel legge til en lang liste med ting som ikke er bra for batterier, selv om Røileren har listet opp det viktigste, så er det viktig med følgende:
- Ikke la batteriene stå tomme eller nesten tomme over lang tid (forlate hytten med lav batteristand om vinteren).
- Passe på å slå av alt av forbruk, inkludert å kople fra omformere.
- Passe på at antall solcellepanel står i forhold til batteribanken. Synes kanskje du har litt lite med solcellepanel i forhold til batteri. Du bør ha så mye solcellepanel at batteribanken kan topplades en gang i måneden.

Jeg har ellers god erfaring med å kople sammen 4 batterier. Passet på å bruke tykke og like lange kabler og at jeg koplet laderegulator til i "hver ende" av batteribanken.

stroller

Sitat fra: IAD på oktober 10, 2015, 22:38:14
Jeg har samme problem, men har mistenkt at det skyldes inverteren. Jeg kjører 220V kjøleskap via 1000W Biltema inverter, og forventer ikke all verdens kvalitet fra den kanten. Når jeg kjører kjøleskapet på minimum går det som regel bra. Men mulig det kan skyldes batteriene? De er 6 år gamle.

Skal vedde mye på at det er inverteren din som er skyldig her. En inverter stjeler strøm bare av å være tilkoplet. Må fysisk koples fra når du forlater anlegget. Når den er påslåt bruker den nok også en god del strøm, selv om du ikke bruker noe 230 volt, se etter egetforbruket.

ArildTaub

Det er svart mye bra og gode regler her.
Hvis problemet ikke er løst,  vil jeg forsikre meg om at du har rene batteri poler og klemmer.
Dvs du må skrape av alt oksyd (hvitt og mørkt)  gjerne med et smergel"papirremse til du er på lys "blyfarge".
Tørk av og spray med marineelektro el.l. Evt med syrefritt  fett før du monterer igjen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod