EP Solar Tracer MPPT 3215BN laderegulator 30A - erfaringer?

Startet av Tobben, oktober 09, 2015, 12:08:26

Tobben

Hei,
skal bytte ut min gamle PWM regulator med en ny MPPT regulator og ser på denne som bla. selges av sparelys.no.

se http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1680&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39

Noen som har erfaringer eller kommentarer til denne?
Har en 12v batteribank på ca 1000At som lades vha 2 x 90W paneler koblet parallelt.

mvh

Arh

Er ute i samme oppdrag som deg, og dette er en av de jeg vurderer. Den har egenforbruk på 27mA ved 24V batterioppsett, dvs. 54 mA ved 12V. Dette utgjør ca 40 A pr måned. For min del er dette definitivt i grenseland da hytta ligger i Troms, og panelene er nok uten sollys i ca 3 måneder om vinteren. Dvs 120 A ut, minimalt inn. Ved batterier på ca 500 Ah er i utgangspunktet kun 250 Ah tilgjengelig. Når det er kaldt (ved hytta er det ofte rundt -20 grader) er kanskje bare 50 % av tilgjengelig, dvs 125 Ah. Når ca 120 A er benyttet kun av regulatoren i mørketiden betyr det at svært lite (5 A i teorien, mulig praksis viser litt avvik her) er igjen når hyttelivet begynner, sånn ca medio februar. Så må nok uansett benytte lader i noen timer ved første besøk etter mørketiden.

Tobben

ser poenget ditt, jeg har heller ikke mye sol midtvinters. Spørsmålet er nok om man ikke må noe opp i pris for å få tak i regulator med lavere egenforbruk.

Tips?

Tobben

Ser at eks EP Solar Tracer MPPT 4210RN har et oppgitt egenforbruk på ca 20ma, mulig den kan være et alternativ også i Troms?

stroller

Hva med Victron sine laderegulatorer? Koster noe, men har lavt egetforbruk.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod