Downlights i hytte med torvtak.

Startet av Viko, januar 31, 2008, 16:48:08

Viko

Hei!

Vi skal som kjent bygge en laftet tømmerhytte fra Østlaft AS. Modellen heter Trollstua 2.

Leveransen vi har bestillt er en ferdig oppsatt tømmerkasse med dører/vinduer og ferdig med torvtak. Alt innvendig skal vi gjøre selv.

Torvtaket leveres i såkalt "varmt-tak" løsning ved at isolasjonen ligger på utsiden av taket og holder de bærende konstruksjoner varme.

Noen som kan gi meg råd om hvordan jeg bør gå frem for å montere downlights i taket? Vil det by på problemer om jeg lekter ned taket 15cm? Hvordan forholder jeg meg i såfall til diffusjonssperre?

Ja, vi tar det til Viko...

snikkern

Det går fint så lenge du lekter nedover.
Diffusjonsplasten utgår hvis det er åstak. Da er det takbord, membran og torv.

Easton

Hei. Det går ikke å lekte ned på varmtaksløsning i laftet hytte. Her ligger himlinga som bærende taktro med membran og torvtakplater over takåser. Det kan ikke lektes ned pga takåser og spor for panel i gavler samt ut mot yttervegger. Da vil nedforet himling komme midt i takåser. Ved varmtaksløsning må det brukes spotskinner eller lignende. Ved hems eller oppstue kan det legges inn downlights i himling.

W. Monnier

Sitat fra: Easton på mars 29, 2008, 00:29:41
Hei. Det går ikke å lekte ned på varmtaksløsning i laftet hytte. Her ligger himlinga som bærende taktro med membran og torvtakplater over takåser. Det kan ikke lektes ned pga takåser og spor for panel i gavler samt ut mot yttervegger. Da vil nedforet himling komme midt i takåser. Ved varmtaksløsning må det brukes spotskinner eller lignende. Ved hems eller oppstue kan det legges inn downlights i himling.

thanks for your confirmation.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod