Tilkobling av TV og riks tv på eksisterende anlegg

Startet av vman, oktober 30, 2008, 21:19:32

vman

God kveld.
Nytt medlem på forumet og et spørsmål.

Har ei hytte hvor det elektriske er lagt opp litt nå og da. Ble bytta styringstavle og satt inn to batterier i fjor, men mye av anlegget er gammelt og flesteparten av utakene og lampene er koblet i serie på en PR kabel.

I enden av denne er kontakta der tvn har stått i alle år (en slik gammel svart kvitt).
Vi kjøpte en liten flatskjerm og en rikstv boks for en måned sia som begge går på 12v. Det funket heller dårlig i uttaket, noe som ikke kom som en bombe med tanke på spenningstapet.

løftet batteriene bort til tvn og koblet på og da funka det som bare det. Jeg må med andre ord legge opp ny kurs, planen her er bare å legge denne fra panelet til tvn under gulvet i hytta da blir det kortest vei... MEN det blir 9 meter ca, jeg har ikke tallene her men tvn og dekodern drar en del strøm. Spørsmålet blir da hvor grov kabel trenger jeg? ska det være ideelt må jeg jo ha fryktelig grovt, men det jeg lurer på er om feks 10 eller 16 hadde vært ok?

Etter som jeg har skjønt er det en peak akuratt når man slår på tvn og etter på trekker det mindre?

Og hvor selger de kabler til en vettug penge?


vman

tillegsspørsmål, er det mest gunstig å bruke utstyret som 12v eller er det like ok å bruke en omformer ved tavla og legge opp pr kabel fra denne til tvn?

petter`n

Bruker selv omformer (koblet direkte på batteri) og løs ledning inn, da glemmer jeg ikke å koble av omformeren i hvertfall ;D, men i ditt tilfelle så vil jeg anta at en ny 6mm2 kabel vil funke, det kommer an på hvor mange A som utstyret trekker.

vman

hmm trodde jeg måtte ha mye grøvere jeg, jeg regna på det en gang når jeg hadde datan på sakene og brukte et diagram med tanke på lengde kabel og hvor mye strøm (A) utstyret drog.. mente e kom fram til at e måtte ha fryktelig grov skyts.

9meter me 6mm2 ser e for meg får et veldig stort tap.


petter`n

Ved 5A og 10m. skal 6mm2 kun gi 2,5% spenningstap :)

vman

men er det er jo snakk om  mer en 5A. En tv drar ganske mye. men e ska prøve å finne det ut så blir det lettere å beregne.

kari-anne


Vi har en 19" flatskjerm (kjøpt for 2990,- på Coop OBS) og den trekker 4-6A litt avhengig av bildet som vises. Lyse bilder trekker mye og mørke partier trekekr mindre strøm.

Riks-TV dekoderen trekker ca 1,6-1,7A.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod