"Større" hytte med varme

Startet av Røilern, oktober 11, 2015, 07:46:04

Røilern

For 15 år siden ble gamlehytta bygget på med ny gang, nytt bad og toalett. Det skaffet plass til en snurredass og en fremtidig dusj. Baderommet er på ca 4m2, i hjørne er rommet til toalettet plassert.

Når man bygger på gamle hytter på denne måten så kan det bli langt til ovnen mitt i hytta, det ble det også hos oss. Så langt at denne gangen og badet alltid var iskaldt hele vinteren.

Ingen oppholdt seg lenge på badet eller toalettet om vinteren - det var rett og slett for kaldt.

Vi ønsket å installere dusj og forstod at det første som måtte skje var å få skikkelig varme i rommet. Hos caravan folket fant jeg en produsent som heter Trumatic, de leverer kompakte gassovner med ekstern tilluft og eksos. Perfekt for små baderom, den jeg har installert er på 3000W, er 50cm bred og bygger 30cm ut fra veggen. Det viktigste er imidlertid at den kan justeres ned til 300W, den perfekte oppvarming av et lite rom gjennom en kald vinternatt.

Men så til poenget.

Med godt og varmt bad og varme i gangen oppdager vi plutselig at hytta var blitt større. Et areal som tidligere nesten bare ble sett å som et tørt uterom ble det plutselig mulig å oppholde seg i - intet mindre enn fantastisk.

Takk til Trumatic for deres små, effektive og billige ovner. Tror ikke jeg betalte mer enn 3000,- for denne.

PS
Denne løsningen må ikke forveksles med "løse" gass- eller parafinovner. De forbruker oksygen inne, og gir fra seg co2. I tillegg gir slike gassovner fra seg ganske store menger vann.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HiperTypeR

Kjekk sak!
Hvilken betegnelse har den? Har du noen linker til leverandør
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

OS

Smart!

Ja fint om du kunne lagt ut lenker. Vil vurdere en sånn selv til vårt bad.

Jeg har inntil nå brukt en liten gassovn av typen "Kitchen Flower" med små gassflasker men den blir litt for puslete.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

erstokke

Jeg kjøpte en 2000w Echo Fox gassovn fra Futur til en tilsvarende baderomsløsning. Den har også luftinntak og eksos gjennom veggen. Den har termostat og bruker helt minimalt med gass når innstilt temp er nådd. Den står vanligvis på hele tiden når vi er på hytta.

En grei ting med den, er at den ikke trenger noen strømtilkobling, hvordan er det på Truma?

Se tidligere tråd http://www.byggehytte.no/index.php?action=printpage;topic=1413.0

Røilern

Sitat fra: HiperTypeR på oktober 11, 2015, 21:34:43
Kjekk sak!
Hvilken betegnelse har den? Har du noen linker til leverandør

Den heter Trumatic S3002P, men jeg synes det ser ut som om denne er erstattet av S3004. P'en står for pizo tenning, med den finnes også med batteritenning. Hadde jeg skulle valgt på nytt ville jeg gjort det, pizo tenningen bråker så vælt.

Link til produsent: https://www.truma.com/int/en/heating/truma-s-3004-3004-p.php


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: erstokke på oktober 12, 2015, 17:41:27
Jeg kjøpte en 2000w Echo Fox gassovn fra Futur til en tilsvarende baderomsløsning. Den har også luftinntak og eksos gjennom veggen. Den har termostat og bruker helt minimalt med gass når innstilt temp er nådd. Den står vanligvis på hele tiden når vi er på hytta.

En grei ting med den, er at den ikke trenger noen strømtilkobling, hvordan er det på Truma?


Det høres veldig likt ut, samme funksjon - null strøm, men Truma ovnen er forsåvidt laget for å kunne hente varme på baksiden ved hjelp av en vifte for distribusjon rundt omkring i "vogna"

Ovnen er ganske stille, selvom man hører at den brenner når den går på 3kw. Det er imidlertid hen helt annen lyd enn fra vanlige mobile gassovner. Når den går på 300W så er det nesten ikke mulig å høre den.

Installasjonsmessig er det litt jobb med en slik ovn. "Pipa" er rør-i-rør system, og er en viktig del av ovnen, Det er den som sørger for at det blir tillstrekkkelig med trekk
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Hvordan er det med pipa på slike ovner, ift å føre de gjennom trevegg/laft? Må man ha ekstra stort hull og isolasjon for å unngå brannfare?

Røilern

Med rør i rør løsning så blir ikke pipa særlig varm, mesteparten av varmen blir uansett  utnyttet av ovnen.

Her er en link til monteringsanvisning
https://www.evernote.com/shard/s55/sh/aed1b8c6-3099-4f5a-b4ec-9ea0e5f6f937/eb2ef5e833739545302592f457560513
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Ok flott. Da har du kjørt denne ut gjennom veggen og så vertikalt opp et stykke? Og en eller annen form for "pipehatt"?

Ser i monteringsanvisningen at de henviser til en rørstuss for friskluft gjennom gulv. Har du montert denne også eller henter du luft innenfra?

Takk for svar. Er veldig på jakt etter en god varmeløsning der jeg ikke har pipe og evt. eksosutslipp etc. må gjøre minst mulig ut av seg.

Røilern

Min pipe har jeg felt inn i en innervegg jeg har mellom baderommet og toalettrommet. røret er ikke større enn at det er plass.  Deretter har jeg den ut gjennom veggen ca 2 meter opp, og jeg har den pipehatten som Truma har laget - den er ikke stor.

Hadde jeg skulle gjort dette på nytt hadde jeg ført pipen inn i pipen fra gassvannvarmeren  som er montert like  nærheten.

Jeg henter friskluft ved et rør gjennom gulvet som går rett til brennere. Dette er også et sikkerhetsmoment. Hvis brenneren skulle stoppe (eller ikke starte), og autostopperen ikke fungere, så vil gassen "renne" ut gjennom røret i gulvet.  denne løsningen lage jeg først etter et par år så det fungerer godt også uten.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

3 Svar jeg har mottatt på forespørsler om disse produktene:

Futur er Konkurs og produktene er ikke lenger tilgjengelig så langt vi kjenner til.

Truma har ikke noen ovner som er godkjent for oppvarming i hytte.Hvis du vil varme opp hytta med gass må du bruke Alde sentralvarme

Ingen   Truma S-varmer er godkjent for hytteinnstallasjon.

:(


Røilern

Sitat fra: Tverrdalen på oktober 26, 2015, 18:37:32

Truma har ikke noen ovner som er godkjent for oppvarming i hytte.Hvis du vil varme opp hytta med gass må du bruke Alde sentralvarme

Sier hvem?

Det er vel grunn til å tro at en ovn som er installert i tusenvis av norske campingvogner har en sikker konstruksjon som også gjør den velegnet til bruk i norske hytter.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Hva er dette, Røilen, tviler du på det jeg skriver? Da kan du selv kontakte forhandlere av Trumatic. >:(

Røilern

Tverrdalen,

Når du ikke navngir din kilde blir det vanskelig å vurdere om det du skriver er korrekt eller ikke. Når du samtidig hevder at man "må bruke" Alde sentralvarme hvis man vil varme opp hytta med gass så får du unnskylde meg hvis jeg blir litt skeptisk.

Så vidt jeg kan se så er både Alde og Primus kjøpt opp av Truma og dette har gjort Truma til enerådende på markedet.

Jeg gjør en liten undersøkelse på tema "godkjente gassovner" - kommer tilbake når jeg har noe mer konkret.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Røilen, du kunne jo bare lest hva jeg skriver, og ikke slå ut piggene fordi du kanskje har et "ikke godkjent" produkt.

Jeg skriver at jeg har mottatt 3 svar, og disse har jeg skilt med avsnitt, eller mellomrom, om du vil.

Du har selv 600 innlegg, og har neppe oppgitt kildene i disse.....

maghus

Har lest denne tråden med stort interesse da jeg selv har lignende behov på min hytte. Har i dag et baderom med gassvannvarmer som ligger langt fra oppvarmet rom. Har problem med at vannet i rør og varmer fryser, dels på grunn av lav romtemperatur men også kald vind som blåser inn utluftingen tll gassvannvarmeren som går ut veggen.

Har søkt litt etter ovnene som er nevnt i denne tråden men finner ikke norske forhandlere. Er det noen som kan tipse om forhandler eller annen aktuell modell? Det eneste alternativet jeg finner er Sunwinds Echo som jeg synes er noe dyr.

Et annet spørsmål jeg har gjelder utlufting. I det nevnte baderommet står det i dag en Muldo med et lufterør i plast som går opp og ut taket. Jeg ville gjerne ha kombinert utluftingen av denne samt gassvannvarmer og gassovn slik at jeg får alt ut gjennom nåværende takgjennomføring. Er dette mulig?

Mvh,
Magnus

Røilern

Sitat fra: maghus på januar 12, 2018, 08:58:42
Har søkt litt etter ovnene som er nevnt i denne tråden men finner ikke norske forhandlere. Er det noen som kan tipse om forhandler eller annen aktuell modell? Det eneste alternativet jeg finner er Sunwinds Echo som jeg synes er noe dyr.

Jeg kjøpte min i Danmark, men disse ovnene er montert i de fleste campingvogner og mange av de forhandlerne skaffer slike. Importøren er https://neptus.no/truma-s-varmere/

Sitat fra: maghus på januar 12, 2018, 08:58:42
Et annet spørsmål jeg har gjelder utlufting. I det nevnte baderommet står det i dag en Muldo med et lufterør i plast som går opp og ut taket. Jeg ville gjerne ha kombinert utluftingen av denne samt gassvannvarmer og gassovn slik at jeg får alt ut gjennom nåværende takgjennomføring. Er dette mulig?

Ovnen har egen spesialpipe som består av et eksosrør inni et annet rør. Jeg har egen utlufting gjennom vegg av denne, men har syslet med tanke på å koble den til utluftingen fra vannvarmeren som står rett over. MAn skal imidlertid passe på å gjøre disse tingene rett fordi ovnen baserer seg på "trekk i pipa" det er ingen vifter som trekker strøm.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

maghus

Takk for svar, skal høre med Sunwind, om de har forslag til utluftingskombinasjon for gassvannvarmer og Echo-ovn.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod