Endring/oppgradering av solcelleanlegg

Startet av Arh, oktober 11, 2015, 15:31:25

Arh

Etter endel feilsøking ifm lav spenning på batteriene mine, ser det ut som jeg må erstatte disse, de klarer rett og slett ikke levere i nærheten av antall ah som du burde, tiltross for at de bare er litt over 2 år gamle (2x245 ah, fra Sunwind). Inntil det motsatte er bevist, fordeles skyld på både batteriene og regulator (Vera PR2020). Har 2x140W paneler, parallellkoblet - peker nesten rett syd.

Har hytte i Troms hvor sola er fraværende i 2 måneder. Mtp fjell kan vi si 3+ måneder. Trenger derfor en regulator som ikke har altfor stort egenforbruk. Tenkte på en MPPT regulator og koble panelene i serie, samt erstatte batteriene med noen av cirka samme størrelse.

Noen gode forslag til god MPPT regulator (men ikke av de aller dyreste)?
Noen forslag til gode batterier?
Er 2x140 paneler og batterier på ca 500 ah en god ratio for en hytte i Troms?


OS

Min erfaring er at MPPT-regulatorer har høyere egenforbruk enn PWM-regulatorer så en MPPT-regulator vil ikke hjelpe deg i månedene hvor sola er borte. Jeg har selv MPPT-regulator og pleier å koble den fra batteriene de mørkeste månedene. Da er det bare selvutladingen til batteriene igjen.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Arh

Har vurdert det samme selv, det gjelder bare å forlate hytta med noenlunde fulle batterier....men det skal jo være mulig med litt planlegging.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod