Erfaring og råd til kjøp av vannpumpe

Startet av veos, oktober 16, 2015, 08:14:19

veos

Hei,

Jeg arbeider med å renovere og bygge på en hytte fra 1942 og i den forbindelse legge inn vann. Hytta ligger 3 meter fra en stor drikkevannskilde, og som alle hyttenaboene mine skal jeg trekke inn vann direkte fra dette.

Tenker meg en slange ca. 20 meter ut i vannet med varmekabel i slangen det første stykket for å sikre vann også på vinterstid. Slik jeg har forstått det kan jeg kjøpe varmekabel som er beregnet for å ligge i slange/rør, og gjerne da med termostat som skrur seg på når temperaturen går under 4-5 grader.

Men jeg ser på vannpumper med trykktank. Holder pumpene til Jula mål? Ser på merke Elpumps og det er jo svært fristende med tanke på prisen. Spesifikasjonene jeg leser meg frem til står i stil med det jeg kan kjøpe hos rørleggeren til det dobbelte i pris.

Hytta vil bli brukt året gjennom, og når vi nå pusser opp til "dagens standard" er både oppvaskmaskin, toalett og dusj en selvfølge, men jeg kan ikke skjønne at jeg trenger noe større enn en pumpe med 50l trykktank som tar 105l/m. Jeg kan nevne at hytta kun vil ha sengeplass til 2 i hovedhuset samt 6 gjestesenger i annekset, så det er ikke allverdens dusjing ++.


Noen gode råd og tips vedr. pumpe?

Røilern

Sitat fra: veos på oktober 16, 2015, 08:14:19

Men jeg ser på vannpumper med trykktank. Holder pumpene til Jula mål? Ser på merke Elpumps og det er jo svært fristende med tanke på prisen. Spesifikasjonene jeg leser meg frem til står i stil med det jeg kan kjøpe hos rørleggeren til det dobbelte i pris.

Jeg har den billigste trykkvannspumpen til Jula - under tusenlappen hvis jeg ikke husker feil. Har fungert helt utmerket et par års tid nå.

Fin kapasitet til dusj.


Den har imidlertid ikke  egen ventil for holde trykket oppe på sugesiden, det må man ha. Uansett må du jo ha ventil på slangen under vannoverflaten for å hindre at slanger renner tom
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod