Energi (Volt, Ampere, Effekt) - her finner du svarene

Startet av Røilern, oktober 17, 2015, 15:20:53

This is a text Ad area

Røilern

oktober 17, 2015, 15:20:53 sist endret: februar 13, 2022, 07:30:25 by Røilern
Jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord om effekt og energi. Jeg opplever at mange strever med dette, og kanskje blir forvirret av at vi i hytteverdenen ser det ut til at den eneste gangbare enheten er "ampere".

Aller først:

Ampere x Volt = Watt (W) (den vanligste enheten for effekt når vi snakker om strøm).
Amperetimer x Volt = Wattimer (Wh) som er enheten for energi, igjen når vi snakker strøm
En 10 watts lyspære i en time forbruker 10Wh, på et døgn bruker den 240Wh.
En 2000 watts komfyr i 15 minutter bruker 500Wh
300W med solpaneler med sol i 2 timer produserer 600Wh
100W med solpaneler med sol i 6 timer produserer også 600Wh
Tid er mao svært viktig når vi forsøker å forstå energi forbruk og produksjon.

Energi kan lagres på flere måter - i vår hytteverden så er disse variantene vanlig:

Batteri:
Et 200At 12V batteri inneholder 2400Wh, av dette er bare 50% tilgjengelig til bruk fordi vanlige AGM eller blysyrebatterier ikke kan "tappes" ned mer uten å forringes.

Diesel:
En liter diesel inneholder 10,1kWh

Bensin:
En liter bensin inneholder 9kWh

Propan:
En kg propan inneholder 12,9kWh

Ved:
En favn bjørkeved (4m x 1m x 60cm) 4256 kWh

Et Tesla batteri på 85Kwh tilsvarer ikke mer enn 9,44 liter bensin.

Av dette følger hvor mye energi som er lagret i fossilt brensel, og hvor lite som er lagret i et batteri. Et 25kWh monster AGMbatteri på 800kg har ikke mer tilgjengelig energi enn  1,25 liter diesel.

Å lage strøm av bensin er enkelt ved hjelp av en generator, men ikke særlig effektivt. En tommelfingerregel er at av 1 liter bensin får man 1 kWh, mao en effektivitet ikke mye over 10%, da blir kw prisen raskt ganske høy.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

Arh

Takk for info, greit å få info om energi samlet i en tråd. Årsaken til at de fleste foretrekker ampere er vel da det meste oppgis/måles i ampere på batterier, regulatorer og monitorer. Men forbruksutstyr som lyspærer etc oppgir effekt/forbruk i watt.

This is a text Ad area

KjellG

Ampere og Watt går litt om hverandre og en regner litt hit og dit.

Det som imidlertid har endret seg er kapasiteten på batterier. Tidligere snakket en konsekvent om Ah, i dag vel så mye kWh jfr el-bil.

Ah er strengt tatt ikke et mål på energi mens kWh er. Med Ah må en vite (gjette) hvilken spenning batteriet har for å finne energiinnholdet.

This is a text Ad area

OS

Veldig bra Røilern!
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

This is a text Ad area

Røilern

Takker



Sitat fra: Røilern på oktober 17, 2015, 15:20:53

300W med solpaneler med sol i 2 timer er 1800Wh
100W med solpaneler med sol i 6 timer er også 1800Wh


Hmm, finn 2 feil

Det skal selvfølgelig være 600Wh



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

stroller

Fin oppsummering  :)

This is a text Ad area

dybis

"Et Tesla batteri på 85Kwh tilsvarer ikke mer enn 9,44 liter bensin."

Hvis man skal bruke bensinen til mekansik energi, blir regnestykke anderledes da en bensinmotor er velidg inneffektiv sammenlignet med battier+el motor. Da vil de kanskje være som 30 liter bensin?

This is a text Ad area

Røilern

Sitat fra: dybis på oktober 19, 2015, 15:09:05
Hvis man skal bruke bensinen til mekansik energi, blir regnestykke anderledes da en bensinmotor er velidg inneffektiv sammenlignet med battier+el motor. Da vil de kanskje være som 30 liter bensin?

Det er helt riktig, det utrolige er jo at en stor bil som Tesla Model S kan kjøre nesten 50 mil på en energimengde mindre enn den vi finner i 10 liter bensin.

Den ineffektive bensinbilen har samme ulempe som bensinaggregatet - det er håpløst lite av energien som blir til fremdrift eller i vårt tilfelle - til strøm.




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

verdenvilbedras

Takk for god voksenopplæring!

Veldig lærerrikt for oss som ikke kan all verden om dette med strøm.

This is a text Ad area

KjellG

Hvordan blir virkningsgraden på Tesla når kullet må graves ut, transporteres og fyres i et varmekraftverk? Kina bygger vel ca et kullkraftverk per uke? Alternativt fyres varmekraftverk med uran som i Frankrike der ca 65% er atomkraft?

Ok, sol og vind kommer, men vi er ikke der enda.

This is a text Ad area

Einar_S

Si ikke det.
Det er faktisk perioder hvor vi (det norske el-nettet) får betalt for ta mot strøm!
Det er ikke bare å skru av en dansk/tysk vindmølle. Når de har overskuddskraft "selger" de det til oss mot at de betaler oss for det! De kan ikke bare dra ut pluggen og tømme det i havet.¨ Og jeg tror ikke mye av vår elkraft kommer fra Kina! I*R tapet blir vel litt høyt?

OK. det skjer ikke ofte, men bare for å belyse at kraftfordeling ikke er bare enkelt. Du kan ikke se om strømmen som kommer ut av stikkontakten din er "grønn" til enhver tid (ennå). Noen ganger er den svart som køl! Når vi får sanntidsstyrt lading av dingsene våre så blir den litt grønnere. Elbilen min er tilkoblet nettet og kan vente med å lade til vindmøllene eller hydrokraft har overtaket på kølkraften. Den bare mangler info om når det gunstigste tidspunktet intreffer, men det kommer. Ikke i dag, men i fremtiden. Pr. i dag har det regnet hønemøkk og morakniver i fjellet, så lyset i pærene er så grønt som det kan bli.

Når vi kan ta mot kraften når den er "på det grønneste" så kan vi påstå vi er genuine grønnsaker.

Forøvrig, bra inlegg Røilern!

(Sa jeg som nettop har kjøpt en "trikk", eller elbil om du vil. Den er nå programmert til å fylle opp i natt for å være klar til en svipptur til hytta. Mer fordi jeg er en dingseelsker enn en grønnskolling.)


This is a text Ad area

KjellG

Nå selges vel ikke el-biler bare i Norge? Kanskje i kull-Kina og atom-Frankrike også?

Ellers, forsiktig med trikkelading om du har hytte i Hvaler. Selv noen minutter med 16A lading kan komme opp i 360kr. Lader du over mnd-skifte kommer du opp i 720kr før du har tatt ut en kWh:

http://m.nettavisen.no/na24/ny-strmpris-kan-gi-skyhye-strmregninger/3423150607.html

This is a text Ad area

OS

Sitat fra: KjellG på oktober 24, 2015, 22:03:41
Nå selges vel ikke el-biler bare i Norge? Kanskje i kull-Kina og atom-Frankrike også?
Slipper atomkraftverk ut mye CO2?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

This is a text Ad area

Arne S

Det var god folkeopplysning, takk.
har eit anlegg på 225w, mppt regulator utan display og eit agm batteri på 350 A. Det held rikeleg til lading av støvsuger, mobtlf, batteri plenklipper, elverktøy, lys, dovifte og konas elsykkel om sommaren. Men om vinteren kniper det pga 2 mnd solskygge og mykje gråvær.
Eg kan måle V på batteri og panel og prøver å tolke dette. Detter volten under 10, reiser vi heim eller tenner stearinlys. Det er forkasteleg å lade fra aggregatet. Det blir brukt til vedkløyvaren og sirkelsaga.
Agm-batteri skal være ganske robuste men kan ein på nokon måte vurdere batteriet sin helsetilstand på anna vis enn å måle volten?

This is a text Ad area

Røilern

Sitat fra: Arne S på oktober 26, 2015, 16:34:19
Agm-batteri skal være ganske robuste men kan ein på nokon måte vurdere batteriet sin helsetilstand på anna vis enn å måle volten?

Ulempen med AGM er at du ikke kan måle syrevekten, den eneste gangbare måten å følge med på "SOC" (State of Charge) er en avansert batteri overvåker. De er ganske gode til å "telle" forbrukte og tillføre Wh, og holder styr på lade tilstanden. En slik kan være verdt pengene hvis du ønsker å sikre lang levetid på batteriene.

Forøvrig er spenning ned på 10-tallet å anse som helt flatt batteri (for et 12V batteri) og det spiser skikkelig med levetid. De fleste vanlige AGM og blysyre batterier har ikke godt av å tappes mer enn 50%

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

frank2

Det viktigste med blybatterier er ikke hvor mye du tapper det ned, men hvor lenge det blir stående nedtappet.
Å gå fra et blybatteri nedtappet på en hytte om vinteren er ikke særlig lurt.
Hvis spenningen er under ca. 12,3-12,4V(målt ubelastet, etter en god stund) kan det ikke stå lenge uten å ta skade.

This is a text Ad area

Arne S

Eg er ikkje utstyrsfreak, for gammel til det.
Men er det utenkeleg at dersom Amper er volumet på energitanken lagra energi og Volt er trykket?
Kan ein, med å tenke, slik danne seg et inntrykk av disponibel w, uten fancy instrumenter?
12,7V × 360A = 4572 : 2 = ca 2000w eller 2Kw  til fordele på forbruk over tid. Td 6w lys i 6 kveldstimer pluss, pluss tv, radio osv.


This is a text Ad area

Røilern

Sitat fra: Arne S på oktober 27, 2015, 20:03:39
Men er det utenkeleg at dersom Amper er volumet på energitanken lagra energi og Volt er trykket?
Kan ein, med å tenke, slik danne seg et inntrykk av disponibel w, uten fancy instrumenter?
12,7V × 360A = 4572 : 2 = ca 2000w eller 2Kw  til fordele på forbruk over tid. Td 6w lys i 6 kveldstimer pluss, pluss tv, radio osv.

Korrekt - det kan man

Hvis du alltid starter en forbruksperiode med fulladet batteri og har ganske god kontroll på forbruket går dette greit.

Det blir en annen utfordring hvis batteriet ikke er fulladet.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

This is a text Ad area

Arne S

Takk, det begynner å klarne litt i hode på ein amatør ;)
Da kan eg med å følge med på "trykkfallet" dvs V kunne vurdere kva som er igjen, omtrentlig. Dett V raskt har eg eiit skada batteri, redusert A.
Da bør vel forbruket reduserest når det nærmer seg 11-tallet?
Utvida panelet frå 125w til 225w og forventa høgare ladespenning men det fekk eg ikkje (maks under 20V). Trodde eg hadde kobla feil på panela (+ til +) og diskuterte det med ein elektriker. Han hevda eg ikkje ville få høgare spenning men meir w og a. Enig?
Til slutt, takk for gode og opplysende innlegg. W, V og A vert nok stadig meir opptekne av i framtida, også vi som er amatører :)

This is a text Ad area

OS

Hei Arne,

Ja det stemmer. Du vil ikke få høyere spenning med større panel hvis panelet er beregnet på samme batterispenning. Spenningen kan variere litt mellom paneltyper men det har ikke noe med effekten å gjøre. Du vil få høyere strøm (A) med høyere effekt.

Når det gjelder batterispenning gjengir jeg en tabell jeg har hatt stor hjelp av. Det står den gjelder for våte batterier men tabellen stemmer bra med alle blybatterier.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

This is a text Ad area

Arne S

Tusen takk for god hjelp. :)

This is a text Ad area

KjellG

Du bør trolig også korrigere for temperatur:

"Bly-syrebatterier skal ha 14,4 volt ved 20 grader Celsius. - 0,02 volt pr grad. Temperaturkorrigerte ladereleer gir da: 14,2 V ved 30+, 14,4 V ved 20+, 14,8 V ved 0, og 15,4 V ved -30"

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod