Inverter til brønnpumpe

Startet av datagutten, oktober 22, 2015, 10:07:30

datagutten

Har en hytte hvor det nylig er boret brønn og montert elektrisk pumpe.
Aggregatet på 2kW (2.2 kW 20 min) driver den uten problemer.

For å slippe å starte aggregatet hver gang har jeg kjøpt en 1500w inverter med ren sinus fra Sunwind.
Den klarer ikke å drive pumpa, utspenningen synker til 70V når jeg skrur på pumpa.
Inverteren er oppgitt til å klare 3 kW i 5 sekunder.

Noen som har erfaring med dette og hva en slik pumpe vanligvis trekker?

stroller

Spørsmålet da blir vel hvor mye startstrøm aggregatet ditt leverer? Leverer det kanskje 4kw?

Eller er det inverteren som leverer for lite. Har du tykke nok kabler ned til batteriet? For å klare så stor startstrøm bør nok disse være ekstra tykke. Kabeldimmensjon fra inverter til pumpen blir vel heller ikke ubetydelig dersom det er snakk om et lengre strekk?

OS

Enig med stroller her. Du bør ha skikkelig tykke og korte kabler mellom batteri og inverter. Jeg ville brukt min 35mm2 og maks 1m lange. Hvilke dimensjon er det du har? Hvilke type batterier er det du har?

Et annet triks du kan prøve som kan virke er å bruke en lang skjøteledning (10m eller mer) mellom inverter og pumpe. Den lange skjøteledningen vil dempe strømspikeren til inverteren når den starter. Dette trikset fungere hos meg når jeg skal bruke jærsag.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen ekspert på hvordan en inverter fungerer, men jeg innbiller meg at slike store startstrømmen må ligge lagret i inverteren. Jeg tror ikke inverteren "rekker" å hente energien fra batteriene. Da må det store kondensatorer og "tykke" kveiler med kobberkabel til.

Mao det er vekt som gjelder

Min gamle 3000W Victron inverter veide 18Kg, min nye 5000W veier 30Kg. De har hhv 6000W og 10000W Peak Power. Victrons 1600W inverter veier 10Kg

Jeg kjenner ikke inverteren fra Sunwind, men av bildene og dimensjonen (18x34cm) så synes jeg det ser ut som om den er relativt lett.

Jeg tror ikke inverteren din er istand til å håndtere startstrømkravet til brønnpumpen.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sjelden vare

Litt vanskelig å gi noe anbefalinger, NOE skummelt er det også ettersom det krever litt mer elektro erfaring en gjennomsnittet har på forumet.

Det finnes alt fra rimelige til dyrere komplette myk startere.
Med denne kan det med litt elektroerfaring bygges en mykstarter, som bør dekke de fleste pumpe/motor start problemer på en hytte.

http://no.rs-online.com/web/p/soft-starts/3305358/

Men jeg anbefaler først å korte ned 12v ledninger og øke kvadrat slik som anbefalt tidligere.

Kan være at batteribanken din er for liten, om du har stor nok lader vill du kanskje finne ut av dette ved å la aggregatet lade batteribanken, mens du prøver å starte pumpen via inverteren.

Du kan vell også høre med sundwind om du får byttet denne i en større inverter, dersom du har stor nok batteribank.

Eventuelt ta kontakt med noen elektrofirma å høre hvilken løsninger de kan tilby.

Einar_S

Problemet er nok at en elmotor er tilnermet kortslutning i startøyeblikket.
En mykstarter er bare en "kraftig dimmer" . Og jeg vil tro en inverter vil føle at det "napper den litt for mye i halen". En mykstarter forårsaker ganske store strømspisser mens den ramper opp.

Jeg ville prøvd en VFD(*) og latt den stå tilkoblet kontinuerlig. Programmer den så til å starte pumpen med en myk rampe. De fleste VFDer har slike muligheter. Å programmere/parametrisere den er en utfordring for folk flest. Så kan den starte/stoppe pumpen gjennom sine digitale innganger. Prøv å ta kontakt med en fagskole. De kan kanskje se en mulighet for en oppgave for automatiker linjen her. Løsningen trenger ikke være komplisert, men krever nok litt innsikt.

Utfordringen vil evt. være å få inverteren til å orke strømsjokket når VFD kobles til. Men en PTC(¤) kan gjerne inngå i en løsning på dette. En VFD gir et strømsjokk når du kobler den til nettet, men kan deretter gi myke overganger.

* VFD=Variabel Frekvens Drift / Variable Frequency Drive.
¤ https://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor


OS

Hvor blir det av trådstarter?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

datagutten

Inverteren skal takle større startstrøm enn aggregatet, men i kortere tid (3 kW i 5s mot 2,2 kW i 20 min).
Kabelstrekket fra batteri til inverter er minimalt, bruker kabler som fulgte med inverteren, tror de er 16 mm2 og 50 cm lange.
Tykkere enn det får jeg ikke inn på inverteren.

Det er et enkelt 125 ah AGM batteri som muligens ikke er helt i toppstand, men inverteren skal pipe hvis den får for lite inn, det gjør den ikke.

230V strekket er ca 25m fra aggregatet og ytterligere 5m til inverteren.

Jeg har sendt mail til brønnboreren og spurt om data på pumpen, men har ikke fått svar.

Strømforsyningen til pumpen går via en boks på veggen som inneholder en kondensator og et rele
Det står noe om at "start winding" skal kobles til et punkt og "main winding" skal kobles til et annet.

Einar_S

Klarer den å starte når den er koblet direkte til aggregatet?
Om startkretsen din ikke er riktig koblet kan det hende at pumpemotoren står og trekker strøm uten å bestemme seg for hvilken vei den skal rotere. (Forenklet forklaring)
Hvis den ikke starter når den er koblet rett til aggregatet, så er den sannsynligvis ikke riktig koblet i "boksen på veggen".

datagutten

Det fungerer fint med aggregat.
Brønnboreren har ikke gitt lyd fra seg, så har foreløpig ingen sikre tall.

Røilern

Sitat fra: datagutten på oktober 27, 2015, 21:38:13

Det er et enkelt 125 ah AGM batteri som muligens ikke er helt i toppstand, men inverteren skal pipe hvis den får for lite inn, det gjør den ikke.


Jeg tror fortsatt at inverteren ikke har tilgjengelig kapasitet til å starte motoren.

Har du forsøkt å måle spenning og frekvens på AC siden når pumpen starter?

Forøvrig er det jo ikke betryggende det du skriver om batteriet ditt. Et 125Ah batteri som ikke er i toppstand har kanskje bare 100Ah kapasitet.
3000W/12A = 250A, 2000/12=167A - dette er heftige strømmengder for et slikt batteri. Ikke alle batterier er i stand til å levere 2C (dobbel strømmengde av pålydene kapasitet)

Jeg synes 16mm2 er litt puslete for slike strømmengder, men med veldig korte kabler så er det nok innenfor akseptabelt spenningsfall. Til sammenligning har en 3000W Victron inverter plass til 90mm2 kabler.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

datagutten

Spenning på AC siden er 70V når jeg prøver å starte pumpen.

Ser at jeg kan ha et problem på 12V siden, men samtidig skal inverteren gi alarm ved for lav innspenning og det gjør den ikke.

Neste gang jeg drar opp skal jeg måle spenningen inn på inverteren og se hvordan det ser ut.
Jeg skal også måle hvor mye pumpen egentlig trekker i startøyeblikket.

Jeg skal ikke si at jeg stoler veldig mye på inverteren, den var det billigste som var å få, men vil ha noen konkrete tall på hva pumpen trekker før jeg kjøper noe annet.

Ingen som har en lignende løsning og vet hva en slik pumpe kan trekke?

erstokke


Røilern

Sitat fra: datagutten på november 20, 2015, 13:32:16
Spenning på AC siden er 70V når jeg prøver å starte pumpen.

Ser at jeg kan ha et problem på 12V siden, men samtidig skal inverteren gi alarm ved for lav innspenning og det gjør den ikke.


Når spenningen faller til 70V så er nok det et klart tegn på at inverteren ikke klarer å levere det pumpen krever. Jeg tviler på om den er laget for å klare det, og jeg tror ikke det ligger på 12V siden selv om du nok har noen utfordringer der også.

Har du forsøkt å kjøre andre elektromotorer på den. Drill, sirkelsag osv?
Du kan jo også teste om den makter å forsyne noen varmeovner. Hva skjer med spenningen da?

Summa summarum - pumpen krever mer strøm enn inverteren kan levere. Dvs ny inverter eller ny pumpe et nok det som må til for å få dette til å fungere. .
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Balleløs

Hei. Jeg lurer også på hvilken pumpe du har, tror ikke den omformeren klarer å starte en slik pumpe, du risikerer å ødelegge den hvis du fortsetter å prøve... Har du modellnummeret på kontrollboksen?

erstokke

Jeg har Victron 2000 inverter som gir 1600w kontinuerlig. Den klarer å starte en 1200w Grundfos pumpe med mykstart, men hvis jeg fyller mer enn 20-30 liter, så protesterer den heftig for så å slå seg av. Så ved fylling av badestampen (ca1800 liter) må jeg la aggregatet gå.

Lærdommen er at må ha overdimensjonert ( eller dimensjonert!) anlegg for å drive motorer. Kjøleskapet mitt er A+ eller noe sånt, men jeg merker godt hver gang motoren starter opp.

Balleløs

Sitat fra: erstokke på desember 06, 2015, 17:33:31
Jeg har Victron 2000 inverter som gir 1600w kontinuerlig. Den klarer å starte en 1200w Grundfos pumpe med mykstart, men hvis jeg fyller mer enn 20-30 liter, så protesterer den heftig for så å slå seg av. Så ved fylling av badestampen (ca1800 liter) må jeg la aggregatet gå.

Lærdommen er at må ha overdimensjonert ( eller dimensjonert!) anlegg for å drive motorer. Kjøleskapet mitt er A+ eller noe sånt, men jeg merker godt hver gang motoren starter opp.

Hvis det er en SQ1-125 du har, skjønner jeg godt at inverteren din sliter, denne pumpen trekker 7,9 A på full guffe.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod