Parafinovner - farlig?

Startet av hrac, oktober 28, 2015, 19:44:20

hrac

Hei alle sammen!

Jeg har akkurat kjøpt hytte uten strøm&vann (men har solcellepanel og opplegg til aggregat) På denne er det en vedovn, samt to parafinovner. Jeg merker jeg er veldig skeptisk til parafinovner. Er disse trygge? Bruker dere dem til kun oppvarming av hytta når dere kommer, eller også til å holde varmen som et supplement til vedfyring?

Vi har en liten baby og sånn sett hadde det vært kjekt med "ringe hytta varm" funksjon.  Finnes det noe måte man kunne gjort dette med strømaggregat og panelovner? Eksempelvis hvis man kan fjernstarte aggregatet, for så å fjernstarte panelovnene?

Setter umåtelig stor pris på svar.

Henrik

OS

Hvilke type parafinovner er det snakk om?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

hrac

Frittstående ovner, ikke med utløp til pipe eller ut vegg. Usikker på merke.

Einar_S

Den vil jo bruke oksygen og avgi CO2. Det er ikke noe jeg ville satset på.
Det har vel vært noen stygge ulykker forårsaket av dette.

hrac

Enig. Planen nå er å kaste ut disse frittstående ovnene og kjøpe en wallas parafinkamin med utløp gjennom veggen. Det blir vel bedre?

Ygnastølen

Hei

Ja, det blir bedre, Wallas eller Cami er bra. Med de kan du fjernestyre hytta, dvs "ringe hytta varm" med Sikom, f.eks Sikom GSM 12V+.
Har hatt dette oppleget med solcelle, sikom og cami i mange år, like deilig og komme til varm hytte hver gang :-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Tommy

Bruker samme opplegg som han over med sikom, men bruker wallas 4kw isteden å er kjempefornøyd, kom opp i går kveld -4 ute og +20 inne. Savner ikke strøm i hele tatt👍


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod