Panelovner tilkoblet fjernstyrt aggregat

Startet av hrac, oktober 28, 2015, 20:23:37

hrac

Hei, har akkurat kjøpt gammeldags hytte og etter 20 år i moderne hytte er jeg litt ute av det. I gamle dager fyrte jeg opp i peisen og det var det. På hytta jeg har kjøpt er det gasskjøleskap og gasskomfyr (helt nye) og to eller tre parafinovner. Da vi har små barn er jeg litt interessert i å kunne ringe hytta varm, sånn at de første døgnene blir ok.

Leser mye negativt om parafin og lurer på følgende:

Hva hvis jeg kobler et stort aggregat (i30) til solcellenettet og setter opp panelovner som jeg fjernstyrer etter at jeg har fjernstartet aggregatet? Vil ikke dette også fungere?

Håper dere kan hjelpe meg hyttefolk!

Røilern

Velkommen til byggehytte.no

Hva slags parafinovner snakker vi om her?

Det du foreslår med aggregat og panelovner er fullt mulig, men det er veldig dårlig energiøkonomi i løsningen.

Av en liter bensin får du neppe mer enn 1-1,5kwh med varme fra panelovnene. Bensinen inneholder 9,6kwh/liter - differansen er tap.

Mao - hvis du skal bruke fossilt brensel er det bedre å brenne drivstoffet direkte og ikke gå veien om det ineffektive aggregatet. Da er vi tilbake til en parafin- eller diesel-ovn.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Tusen takk for svar. Usikker på merke, men det er frittstående ovner uten utløp til pipe/vegg. Jeg tenker at jeg er mer komfortabel med å la brenningen foregå i vedboden (hvor aggregatet skal stå) fremfor i hytta hvor vi bor. Da slipper jeg også unna hele problemstillingen rundt inneklima.

Men det er fullt mulig at jeg bare er veldig skeptisk uten grunn. Bruker du parafin til oppvarming også når du er på hytta eller kun før ankomst?

Takk!

OS

Enig med Røilern om løsningen med aggregat. Dessuten vil en slik løsning bli komplisert og dyr.

Jeg installerte en Wallas parafinkamin i sommer. Den kan startes med SMS hvis du har mobildekning. Den er fastmontert og tar luft utenfra og slipper eksosen ut. Anbefales! Sunwind har kampanje på de nå.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

hrac

Wallas ser veldig bra ut. Utrolig bra ut faktisk. Holder det og kobles til solcellepanelet for å kunne fjernstarte eller må jeg ha et aggregat også?

OS

Du trenger ikke aggregat men du må ha nok strøm på batteriene (du skrev solcellepanelet men jeg går ut fra du mente batteriene).
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

hrac

Hehe, ja litt rusten her:) det høres bra ut. Da installerer jeg en wallas og kaster de andre parafinovnene på huet og ræva ut:)

hrac

Bruker dere parafinovnene kun til oppvarming ved ankomst eller under oppholdet også?

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: hrac på oktober 28, 2015, 21:49:43
Bruker dere parafinovnene kun til oppvarming ved ankomst eller under oppholdet også?

Hvis det er kaldt så bruker vi den typisk døgnet rundt, og minimum til å holde nattetemperturen oppe. Det er også svært behagelig å komme tilbake til varm hytte etter endt skitur.

Vi har også tørking av klær over denne ovnen (Cami - konkurrent til Wallas)  - det er utrolig effektivt

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Hei igjen,

Da har det blitt wallas, helt supert!
Hva bruker dere i tanken? Parafin eller rensa parafin? Har fått anbefalt rensa parafin, men 570kr for 20l var litt stivt synes jeg (kjøpte likevel 100L).

Det ble wallas med utløp i pipe, elektrikern mente det var best. Den står nå ved siden av vedovnen, det vil si de er tilkobla hver sin side av pipa, vedovnen rett frem og wallas på venstre side av pipa. Kan jeg likevel kjøre begge samtidig? Er litt redd for at de varmer hverandre opp.


OS

Sitat fra: hrac på desember 29, 2015, 22:04:13
Hei igjen,

Da har det blitt wallas, helt supert!
Hva bruker dere i tanken? Parafin eller rensa parafin? Har fått anbefalt rensa parafin, men 570kr for 20l var litt stivt synes jeg (kjøpte likevel 100L).
Jeg bruker vanlig parafin som de har fra pumpe på enkelte bensinstasjoner.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Stardustsilver

Sitat fra: hrac på desember 29, 2015, 22:04:13
Hei igjen,

Da har det blitt wallas, helt supert!
Hva bruker dere i tanken? Parafin eller rensa parafin? Har fått anbefalt rensa parafin, men 570kr for 20l var litt stivt synes jeg (kjøpte likevel 100L).

Det ble wallas med utløp i pipe, elektrikern mente det var best. Den står nå ved siden av vedovnen, det vil si de er tilkobla hver sin side av pipa, vedovnen rett frem og wallas på venstre side av pipa. Kan jeg likevel kjøre begge samtidig? Er litt redd for at de varmer hverandre opp.



Bruker vanlig parafin fra bensinstasjon. Har wallas på pipe som  og fyrer i ovn og wallas samtidig.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

hrac

Perfekt! Da går jeg over til Parafin. Merker ørlite lukt ved oppstart av Wallas (første 10min). Dette er kanskje normalt? Og sånn sett har jeg tenkt at det er greit med rensa parafin. Resten av tiden den er på = ingen lukt.

OS

Sitat fra: hrac på januar 01, 2016, 14:49:10
Perfekt! Da går jeg over til Parafin. Merker ørlite lukt ved oppstart av Wallas (første 10min). Dette er kanskje normalt? Og sånn sett har jeg tenkt at det er greit med rensa parafin. Resten av tiden den er på = ingen lukt.
Jeg også merker litt lukt de første minuttene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

hrac

Supert, da går jeg over til parafin. Går vel greit å blande parafin og rensa parafin i tanken satser jeg på.

Takk for hjelpen:)

erstokke

Jeg bruker bare vanlig parafin på min Wallas.
Tok service på den etter et år, det var helt unødvendig. Det var rent og fint.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod