Oppvarming av hytte uten strøm/vann

Startet av hrac, november 11, 2015, 14:34:36

hrac

Hei igjen,

Har jo da kjøpt en hytte med 12V solcelle og uten vann, som vi er kjempefornøyd med:) Ettersom vi har en liten baby tenker jeg det kan være kjekt å finne en god løsning på å komme til varm hytte. Resten av oppvarmingen i tiden vi er der tar jeg med vedfyring, jeg mener det er litt av sjarmen og stå opp tidlig for å varme opp hytta, og det er bra tømmer der som holder på varmen.

Jeg har sett på ulike løsninger for å gjøre dette. P.t. er det to frittstående parafinovner der oppe, men disse vil jeg ha ut, da jeg ikke er så fan av å bruke ting som spiser oksygen i en liten hytte. Kikket litt på wallas parafinkamin med utløp ut av hytte, og synes denne var veldig fin. Men mtp at det kun er til oppvarming før vi ankommer hytta spørs det om den virkelig er nødvendig.

Hva med å ha et agregat med fjernstyring i vedboden, og en elektrisk panelovn tilkoblet denne i hytta? Også fjernstarte agregatet? Vil ikke det fungere bra? Hvordan blir det med jording av kontakt i hytta, det lar seg vel enkelt gjøre det?

Takk for svar!

Jgytterdal@gmail.com

Hei.
jeg ville gå for en Wallas eller Cami ovn, da begge disse kan enkelt og for en billig penge styres via en ring hytta varm enhet med gsm.
aggregat som fjernstyres via gsm er veldig kostbare.
eksempelvis Dometic. i tillegg gir dette aggregat mindre effekt en feks en Cami ovn som gir opp til 5kw effekt. noe som kommer godt med på vinterstid.

Det er imidlertid viktig med stor nok batteribank for å sikre stabil drift av Cami eller Wallas.

Lykke til!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

xscream

Vi er i samme situasjon som deg, men kjøpte anlegg fra Powercontrols i sommer med Honda Eu70is som kan fjernstyres slik at en f.eks kan skru på varmeovner i forkant. Opprinnelig tenkte vi å benytte en slik løsning. Har ikke regna på det, men det er jo bedre å brenne drivstoffet til varme direkte som ved en Wallas eller Cami, fremfor å bruke aggregatet til å produsere strøm. Samtidig er jo Wallas en ganske stor investering, og en kan bruke ganske mye bensin på aggregatet for å komme opp i denne investeringen. Skal du bruke hytta veldig mye, ville jeg gått for Wallas uansett. Skal du bruke den en sjelden gang, ville jeg ha kjøpt et større aggregat, og fjernstyrt dette med panelovner en stund før du kommer på hytta. Økonomisk tror jeg dette er smartere. Men for miljøet igjen, er det ikke så greit. :/ Kjøper du et større aggregat får du også vesentlig bedre komfort på hytta når du er der oppe. Med Honda Eu70is er komforten som hjemme. Tilsvarende vil det være med større Dometic-aggregater :)

hrac

Så godt å høre at jeg ikke er helt på viddene med tanke på å varme opp med panelovn! Wallas er supert det, men vedovnen klarer jobben med å holde hytta varm, det er bare selve oppvarmingen den trenger litt hjelp med. Og så virker det veldig fristende, hvertfall for kone og barn, å komme til lunken hytte.

Men det er størrelse ala Honda i70 som gjelder? Jeg har i utgangspunktet sett for meg  i30 / tec29?

OS

Jeg har Wallas og er kjemmefornøyd! Starter den dagen før med SMS og hytta er fin og varm når vi kommer.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

xscream

Tec29 mener jeg du kan fjernstyre. 30is kan du forsåvidt fjernstyre, men med mindre de har endra spec´s i senere tid har den ikke automatchoke, så fjernstyring blir i praksis vanskelig i kulda. 65is har automatchoke og 70is har innsprøytning, så de kan du fjernstyre også som kalde. Antar en kan få 65is relativt billig nå, siden 70is har kommet på markedet og skal ta over for denne. 70is er bare et fantastisk aggregat, jeg er mektig imponert. Dersom Tec29 har automatchoke er dette er billigere alternativ, men fungerer sikkert godt det også.

erstokke

Jeg har wallas 4kw og valgte den fremfor cami pga at den er mindre følsom for batterispenning, samtidig som jeg synes å huske at den trekker mindre strøm. Med en slik får du en veldig barnevennlig hytte. Vi trodde vi bare skulle bruke den til ring hytta varm, men det er blitt til at den står på ganske mye når vi er på hytta også. Kjøp stor tank.

Spanderte også Honda 65is etter først å prøvd et lite kina-aggregat. Aggregat=Honda.

ØysteinS

Jeg har tilsvarende utfordring, men jeg vurderer Wallas opp mot en mindre, flyttbar parafinovn fra Hyttebutikken (også denne med "ring hytta varm").

Wallas er jo flott, men investeringen er høy kontra en mindre ovn. Behovet er primært oppvarming før vi kommer til hytta, og kanskje en liten lunk i løpet av natta. Når vi er på hytta er det vedfyring som gjelder som hovedoppvarming.

Jeg synes også det er gunstig at man kan flytte ovnen: den varmer opp stue/kjøkken før vi kommer, og så kan vi flytte den inn i soveromsdelen utover kvelden.

Siden vi bruker hytta ca. bare én helg i måneden om vinteren, så frister det med en litt lavere investering enn Wallas.

Hva tenker folket? Bare tull å gå for noe annet enn Wallas?

HiperTypeR

Kort svar: ja

Vil ikke valgt ovn som sender forbrennigsavgassene rett ut i rommet. I tillegg har Wallas en betydelig bedre driftsikkerhet enn en slik laskerkamin type. I dette legger jeg at den krever mindre vedlikehold, ikke oksygen sensor, lavere strømforbruk osv.
Bare inverteren til en slik løsning bruker dobbelt som mye strøm som en Wallas ovn på full effekt. Dette er ikke uvesentlig i de kalde månedene med lite sol.
Er ønskelig å redusere investeringen er det jevnlig Wallas eller Cami ovner tilsalgs på Finn.no. Dettte er driftsikre konstruksjone, som har lang levetid.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

xscream

Mitt svar: tja😊 Problem med laserkamin er #1. den forbruker oksygen i rommet #2. Oksygensensor gjør at den kan skru seg av før det blir virkelig varmt og #3. den trekker mer strøm enn Wallas. Punkt 1 er ikke problem annet enn om nettene, mens en er på hytta. Punkt 3, sørg for god størrelse på batteribanken. Punkt 2 - det hjelper uansett om en får varma det opp til 15 grader inne når en ankommer. Laserkamin får en rimelig ny og veldig rimelig brukt. Ikke alle som behøver Wallas, men såklart kjekt å ha.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod