Pumpe lagt ut i vann.

Startet av Endeli, november 15, 2015, 14:53:43

Endeli

Jeg lurer på å legge inn vann i hytta, det er et vann 10 m fra hytteveggen (4-5 høyde meter) for å slippe å ha en pumpe i hytten med det problemer dette medfører vinterstid (har ikke innlagt strøm) vurderer jeg å legge en pumpe ut i vannet slik at jeg ikke trenger tenke på frost/tømming. Tanken er da isolert slange med varmekabel innebygget i tilfelle isplugg. Er det noen som har en pumpe å anbefale? Det mest aktuelle er vell borehullspumper eller?

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

HEL

Vi har et vann ca 80-90 meter nedenfor hytta. Det er 9-10 høydemeter ned til vannet.

Kan jeg legge ut gummiert strømkabel, montere en liten pumpe i et pumpehus og legge en «hageslange» opp til hytta?

Den må selvsagt tømmes på før vintern.

925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Det går sikkert greit. Hageslangen varer kanskje ikke evig, men vil vel fungere greit nok. Det er også regler om at hvis du kobler vann inn i hytten så må du egentlig søke om utslippstillatelse, som da igjen krever godkjent avløpsløsning osv. Men en utendørs kran der alt vann som brukes bæres inn i bøtter skal være lov uten søknad.

Bare vær obs på at hvis det er 12V pumpe så får du ganske stort spenningstap i kabelen om du skal mate med batteristrøm oppe fra hytten. På 100m med 2.5mm2 utendørs gummiledning med kobberledere (200m totalt for pluss og minusledningen) får du 1.368 ohm. Som igjen vil si at du mister 1.368 volt per 1A du kjører gjennom. Så det er ikke store pumpen du kan kjøre da. Da må du opp i tverrsnitt eller booste spenningen før du sender den ned. Enten du da velger f.eks. en 24V pumpe (om den gir deg nok vann), eller å steppe ned til 12V igjen i andre enden. Eller inverter + 230V pumpe
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

HEL

Tenkte meg en 220v pumpe.

Så bruker jeg aggregatet. Skal brukes en gang i blant til å fylle opp vannbeholdere, dusje og kanskje en stamp etterhvert.

Har du noen tips til billig utendørs strømkabel, vannslange og en liten rimelig «skyvepumpe»?
925 moh - Victron: MPPT 75-15 / Bluesmart 30A lader / 375W inverter - Sunwind 260 Ah AGM batteri - 2x100 W panel - Pramac ES4000 3,1 Kw aggr - Wallas M4000 - Solfanger - Sunwind gasskjøl & ovn

Hyttesol

Tviler på at du får 100m skjøteledning i ferdig lengre, da er det nok greiest å kjøpe den som metervare fra en elektrobutikk og sette på eget støpsel og stikk i endene. Du bør sikkert ha ihvertfall 2.5mm2 på et så langt strekk. (Noen vil sikkert argumentere for større og andre for mindre, men det koster litt)
Hvis du har elektroimportøren der du bor så selger de til vanlige forbrukere i metervare
https://www.elektroimportoren.no/gummikabel-h07rn-f-3g2-5mm-trommel/1040584/Product.html
ellers finnes det vel mange nettbutikker som kanskje har billigere om du søker opp samme betegnelsen.

Pumper har jeg ikke peiling på. Da må man vel se at pumpen gir nok trykk til å klare høydemetrene + at den gir trykket og vannmengden du vil ha ved hytten. Som med alt annet kan det nok løses både billig og enkelt, eller dyrt og bra.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: HEL på juli 07, 2021, 08:13:30
Har du noen tips til billig utendørs strømkabel, vannslange og en liten rimelig «skyvepumpe»?

Spørsmålet er hva du mener med billig. 10 høydemeter er ganske mye, det krever litt futt.

Jula har pumper i "alle" prisklasser - du finner sikkert en der som har tilstrekkelig løftehøyde. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/senkbare-pumper/


Jeg ville ikke brukt hageslange på så lange lengder -  32mm PEM rør er bedre - det holder fasongen.

Vannet vil renne tilbake når pumpen stopper og fungere også om vinteren.
Det vil kun fryse når barfrosten setter inn og det legger seg is på vannet - Da vil det også bli is i vannspeilet inne i slangen




Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KjellG

«Vannet vil renne tilbake»? Tja, det er helt avhengig av løsning. I en senkepumpe vil det trolig renne tilbake, i en vanlig hyttepumpe ikke, her stopper det i tilbakeslagsventilen. En kan bore et hull i slangen ved pumpa slik at vann renner tilbake. Ev slik at en lukker hullet om sommeren.

På 10 høydemeter taper du ca 1 bar trykk ved utløpet. Det vl gå greit med de fleste pumper.

Røilern

For nedsenkbare pumper vil alltid  vannet renne tilbake


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Høydemetrene er nok ikke noe problem, men det er ikke sikkert de nedsenkbare pumpene er best. De er vel konstruert med en åpen impeller som tar store mengder vann, men over få høydemeter. F.eks. for å tømme basseng, drenere kjellere osv. Men blir litt som å prøve å fylle luft i et dekk med støvsugermotor istedenfor en kompressor. Forholdet mellom vannmengde og trykk blir feil.

Pumpen jeg har er en tannhjulpumpe som pumper ved å presse vannet gjennom to "tette" tannhjul istedenfor ved sentrifugalkraft, og da uten at vannet har et sted å renne tilbake som pumpen må overvinne. Lignende en hydraulikkpumpe. Den gir da høyt trykk til å ta unna høydemetrene, men relativt liten vannmengde (under 10L minuttet). Slike pumper klarer lett 20-30 høydemeter, alt etter hvor stor vannmengde man skal ha.

Eksempel: https://www.sunwind.no/product/show/?id=2003&Vannpumpe-Seaflo---12-volt,-11,5-liter
Oppgitt til 4.2 bar. Og jeg tror her da at man multipliserer 4.2 bar med 9.8 for å få de teoretiske høydemetrene den klarer (altså rundt 42m, når det ikke er noe trykk igjen i andre enden). Med mindre det er noe slikt at man alltid starter ved 1 bar i utgangspunktet som man må trekke fra. Det der har jeg "ikke helt roen på". Bør vel ha litt størrelse på den så ikke motoren sliter for mye over lang tid.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

KjellG

«.. så ikke motoren sliter for mye over lang tid.»

Er vel ikke sikkert motoren sliter så mye? Hold for tuten på en støvsuger og lytt til turtallet – det øker! Støvsugermotoren arbeider mindre, trekker mindre strøm, men den går varm fordi den mister kjøling.

Tilsvarende med vannpumpa, den løper lettere, men friksjonsvarmen i vannet i pumpehuset er ikke bra, det blir varmt, for vsrmt til slutt.

Hyttesol

Tannhjulpumper er litt annerledes. Hvis man struper vannet, så går motoren saktere og jobber tyngre. Stenger man helt, så stopper tannhjulene å gå rundt. (Men pumpene har en trykksensor som da kutter strømmen når ønsket trykk er oppnådd, så i praksis skjer dette ikke).

Vanligvis går de bare et par minutter om gangen uten veldig mange høydemetre eller mye motstand når kranen er åpen. Da rekker den ikke å bli varm, men skal man pumpe opp 1000L vann, så vil den gå sammenhengende under belastning for å løfte vannet. Da er det greit å ha en som ikke tynes helt på smertegrensen av hva den klarer.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

KjellG

Du har seff rett mhp tannhjulspumpe, blir som å slippe muttere ned i ei girkasse. Imidlertid, kan ikke huske tannhjulspumpe brukt til husholdningsvann.

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på juli 26, 2021, 16:49:29
Høydemetrene er nok ikke noe problem, men det er ikke sikkert de nedsenkbare pumpene er best. De er vel konstruert med en åpen impeller som tar store mengder vann, men over få høydemeter........

Det ser ut som om 10 høyde meter er innenfor rekkevidde for disse åpne impeller pumpene.

Sitat: "Løftehøyde   10 m"

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Jeg benytter en slik pumpe året rundt fra en bekk nedenfor hytta, of det fungerer helt utmerket.
25 m polarflex slange, og ca 7-8 høydemeter.
Går som en drøm.
Kjøper ikke de dyreste av de dyreste pumpene, da jeg skifter den ca hv 3 år.
(De ligger jo tross alt i bekken 24/7/365 og får etterhvert "nok")
Jeg har kjøpt på Jula.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod