april 19, 2024, 23:09:42


Propantrykk

Startet av Karlsberg, november 01, 2008, 21:31:03

Karlsberg

Sitter og ser litt på propanutstyr til hytta. Blandt annet fryser og forbrenningsdo. Disse produktene er laget i USA. Har sett litt på nettet angående LPG, og siden jeg ikke er noen kløpper i fysikk lurer jeg på om det er noen hindring i å imoprtere disse produktene og bruke det på "norsk" LPG? Tenke iforhold til trykk og slike ting. Men det er ven heldst det samme i hele verden hvis gassmisken er av samme type? Eller? Noen som har detaljkunnskap på området?

mvh

Karlsberg

HBOle

Interessant spørsmål, men umulig å gi et klart svar siden de også i USA sannsynligvis benytter forkjellige gasser med forkjellig trykk (som her hjemme).

Anbefaler å sjekke med DSB. Det er en rekke krav og formaliteter i forbindelse med propandrevet utstyr som skal brukes her i landet. Det er også stor forskjell på hvilke kriterier som legges til grunn for godkjenning av den type utstyr i EU og USA.

Dersom utstyret i utgangspunktet er beregnet for annen gasstype/trykk er det oftest bare snakk om å sette sette inn en dyse tilpasset norske forhold for å få det til å fungere.

Gassdrevet utstyr er som regel alltid merket med hvilken type gass og gasstrykk det er beregnet for samt hvilke land det er beregnet for, det kommer normalt frem av produktdata/emballasje. (Dersom slik informasjon ikke foreligger anbefaler jeg å styre unna)

I Norge leveres utstyret normalt for flaskegass eller i enkelte tilfeller naturgass (naturgass leveres i rør i noen områder), dersom vi fyrer opp en gasskomfyr beregnet for flaskegass  med naturgass risikerer vi å få en relativt høy flamme.

Anbefaler å sjekke med både leverandør og DSB før kjøp slik at du slipper ubeagelige overraskelser.
Mvh
Ole


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod