Hvordan dusjer dere på hytte uten strøm/vann?

Startet av hrac, januar 01, 2016, 14:48:13

hrac

Hei!

Neste prosjekt (nå er varme, gass, og bra solcelleanlegg i boks) er å få tatt seg en dusj! Bader pjokken i en balje mitt på stuegulvet, men da jeg foreslo for kona at vi skulle gjøre det samme( bare en litt større balje) var det ikke så veldig populært.

Så derfor kaster jeg ballen, hvordan dusjer dere på hytte uten strøm/vann? Vi har plassproblem inne i selve hytten, men jeg går med noen tanker om å bygge om utedoen til et forbrenningstoalett og dusj.

Takk!

Stardustsilver

Har et 80x80 dusjkabinett på badet med avløp gjennom gulvet og ut til synkekum gravd ned ute. Fyller en 15liters kanne med vann fra gassvannvarmeren. I dusjen har vi et dusjhode som via slangen  er koblet  direkte til en 12v synkepumpe av den typen som brukes i campingvogner. Da er det bare å senke pumpen i kanna, og vippe over bryter som er koblet på ledningen til pumpa. Bryteren er plassert høyt oppe på ledningen som henger over kanten på dusjkabinettet, da er det lett å slå av og på dusjen :-)  ikke forvent trykk og vannmengde som hjemme, men du får en varm dusj :-)
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

OS

Jeg har et 80x80 dusjkabinett kjøpt hos Sunwind. I det bruker jeg blandebatteri kjøpt på Biltema. Vann kommer fra 80L innvendig tank koblet til pumpe og gassvannvarmer. Dusjvannet sender jeg ned gjennom gulvet til hjemmelaget infiltrasjonsgrøft for gråvann.

I bildet nedenfor er vanntanken på gulvet til høyre og vannvarmer på veggen ovenfor.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

Jeg har latt med inspirere fra andre kulturer. Der "dusjer" de ikke, de bruker en bøtte med varmt vann.  Jeg har satt inn et dusjkabinett med avløp på hytta. Jeg tar med meg en bøtte med ca 6 liter passe varmt vann og et halvliters-mål. Målet brukes til å tømme vann over meg. Først, litt vann for å bløte seg opp. Så såpe seg inn og litt shampoo, og så skylle seg. Det finnes litt triks for kaldt klima, langt hår etc, men jeg gidder ikke gå inn på alle detaljer, det er kun optimalisering. Jeg klarer lett å vaske meg på 4-5 liter, med litt bedre teknikk kanskje 3-4 liter?

På sommeren er det bare å ta en bøtte og sette i sola med lokk så blir den varm, på vinteren varmer jeg med gass.

Fordeler:
- Det funker alltid, ingen pumper eller ting som kan gå i stykker
- Bruker ekstremt lite vann, og dermed lite brensel for å varme vann, man har kontroll på hver dråpe
- Det oppleves som en vanlig dusj (borstett fra konstant rinnende vann)
- Man slipper å preppe løsningen for frost

Ulemper:
- Det krever litt trening å få¨til riktig, noen gir opp på ett forsøk
- Det er ikke en vanlig dusj, noen vil ha det som hjemme

Jeg storkoser meg når jeg bøtte-vasker meg. Det er noe primitivt med det, men det fungerer helt fantastisk etter min mening.

Røilern

Erfaringen min i prioritert rekkefølge er som følger:

1) Lag et sted du kan dusje, dusjkabinett, dusj hjørne hvor vannet renner rett ut
2) Sørg for at rommet hvor du dusjer i er varmt
3) Skaff varmt vann

3) Kan godt være en bøtte med øse, eller pumpe med dusjhåndtak.

Selv har jeg en løsning ikke ulik den til OS, men jeg har en rimelig trykkvannspumpe fra Jula. Tanken har jeg funnet i båtbransjen, der har de mange morsomme fasonger.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Jeg har også vanlig "hyttedusj". Den består av et dusjkabinett som har et rør ut til en infiltrasjonsgrøft/kum.

Badevannet varmer jeg opp på vedkomfyr eller gasskomfyren og fyller opp i en kanne. 12 volt pumpe som senkes ned i kannen. Disse pumpene kan gå i stykker, så det er lurt å kjøpe inn en ekstra pumpe.

Ikke noe blandebatteri, bare slange koblet direkte til dusjarmaturen.

Dete funker veldig fint. Selvfølgelig ikke like komfortabelt som en hjemmedusj med uendelig vannmengder, men den store forskjellen er å kunne ta seg en dusj vs å ikke ha muligheten.

Wim_Runar

Jeg har dusjkabinett som et av disse:

http://www.hyttebua.no/vann-og-dusj-dusj/list?showList=1

med fotpumpe i et uthus med støpt gulv og sluk. Enkel og robust løsning.
Vinterstid kan det være litt trøbbel med frost i pumpa og i avløp, men intet som ikke lar seg løse opp med en bøtte varmt vann. Uthuset er uisolert, men en gassovn på fullt i 10 min før dusjing gir behagelig temperatur.

Vann varmes på peisovn i en stor snøsmelterkjel. Dusjen er en klar standardhever i enhver hytte, selv med litt pistrete vannstråle.

Planlagt oppgradering:  12V pumpe som alternativ (billig modell fra Biltema) og dusjhode med innlagt LED lys som varierer med temperatur (fra ebay).

Amatøren

Vinter:

Ikke dusj - Bare vaskevannsfat


Sommer:

Stort sort bladetrau for sement, men aldri brukt til det. Det var badestamp for ungene da de var små. Koker opp vann på vedkomfyr og blader med kaldt vann til passe temperatur. Gardena hage dusj og 12 volts pumpe med integrert trykkbryter (ca 20 år gammel tror den ble kjøpt på Hyttebutikken).  
Gardena dusj

Står ute på en sten på tunet når vi dusjer. Ingen naboer som ser noe ;) Helt alene inne i skogen ;D
Man lærer så lenge man lever.

ivarw

Vinter
Dusjbunn med avtagbart forheng ved siden av vasken i "vaskehjørnet". Varmtvann fra dunk med 12V senkepumpe og avløp via rør til selvgravd infiltrasjonsgrop på nedsiden av hytta. Senkepumpen er trykksensitiv og settes i gang med bryter på dusjhodet.
Ingen spa-opplevelse og ofte vel mye vannsøl på tregulvet (skal få lagt noe silikon langs gulvlistene), men det funker og man blir ren.
Sommer
Har en ur-gammel dyregrop/fangstgrop på nedsiden av terrassen. Den fungerer supert som dusjgrop i våre dager. Har et opplegg med vannpumpe og propanvannvarmer fra Sunwind i hytta. På varmtvannsrøret, har jeg satt på et koblingsstykke med stoppekran hvor det kan klikkes på en hageslange (Gardenakobling). Den går ut gjennom vinduet, over terrassen og har en kran og et dusjhode i andre enden. Så er det ned i dyregraven, skru på varmtvannet .. and gettn jiggi with it. Spa!
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

OS

Har fått et par spørsmål om badet vårt (se bilde ovenfor) og legger ved et bilde av pumpe med trykktank. Pumpen, en Shurfo 220V kjøpt fra Sunwind har fungert prikkfritt siden 2007 nå og jeg må si det er solide saker. Den bråker en del og jeg har planer om å bygge den inn. Trykktanken er på 2L og det er i minste laget så jeg har kjøpt en ny 20L tank hos Jula (http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/vanntanker/trykktank-710607/) som skal monteres til sommeren.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Ser fint ut.
Je har kjøpt en ny pumpeautomat som jeg skal teste ut nå snart.
230v pumpeautomat fra Jula
.http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731108/

Den er på 600w og er ganske kraftig med stor trykktank

Noen som har prøvd noe lignende?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

KjellG

Sommerhytte:

Varmer 1 l vann i vannvarmeren, sper ut med kaldt i ei bøtte. Bøttedusj.  :)

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 21, 2016, 05:39:06
Ser fint ut.
Je har kjøpt en ny pumpeautomat som jeg skal teste ut nå snart.
230v pumpeautomat fra Jula
.http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731108/


Jeg har noe lignende fra Jula på 1200W -
Den er 4 år gammel og leverer fint og ganske jevnt vanntrykk
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Helårshytte her. Blander vann (fra sommerbrønn eller fra smeltet snø) i en stor dunk og slipper en slange med pumpe i enden oppi. Kjøpte pakke med dusjkabinett, kran, pumpe og dunk en gang for >10 år siden, alt fungerer fortsatt flott. Vannet varmes i en 25l kjele oppå en Dovre 35 CB3 ovn (noen ganger på gasskomfyr sommerstid).

Snart skal det bores brønn og rehabiliteres hytte, da blir det trykkvann fra trykkpumpe og varmtvann fra kobberspiral i akkumulatortank. Dermed blir det akkurat som hjemme :)

bambus

Vår hytte, som vi kjøpte i 1990, har et vaskerom på cirka 1,5 m2, så der var det ikke noe plass til dusj. Sommers tid var løsningen en plastpose med dusjhode, som vi fylte med varm vann, og vips hadde vi dusj ute. Har bilde av arrangementet, men kan ikke vise det, da jeg ellers vil få stryk av samboeren. Hva så på vinteren? Jo, vi fyrte opp skikkelig inne (30 grader i stua), såpet oss inn og rullet oss i snøen. Det funket, men det ble bare med det ene forsøket. Hva så? Jo, vi gikk til anskaffelse av et byggesett av Buen Burstove og innredet baderom med dusjkabinett, 15 liters elektrisk vannvarmer med dykkpumpe samt diverse el varmeovner. Vann henter vi fra tjernet nedenfor hytta ved å bore hull i isen og øse opp vann til en 20 liters kanne, som vi drar hjem med pulk. Vi trengte også selvsagt strøm.  Så vi bygget hus for en "kraftstasjon", som er et 6 kW bensinaggregat. Nå har vi dusj, omtrent som hjemme. Det har kostet oss cirka 150 tusen. Moralen er derfor: Ha vaskerom med plass til dusj i hytta. ;D
Mvh Bambus


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod