Aggregat til vedkløyver eller bensindrevet vedkløyver?

Startet av Trysilknut, januar 17, 2016, 20:05:11

Trysilknut

Hei :), jeg er ny på forumet og ser at det er flere tråder her om aggregater og vedkløyvere, men jeg har ikke helt funnet svar på det jeg lurer på.

Jeg har overtatt en litt eldre men fungerende vedkløyver (ca. 10 år gammel), men trenger et aggregat slik at det også kan benyttes på hytta.

Er det noen som har erfaringer med hvilke aggregater som faktisk fungerer til vedkløyver på 1,5 kW? Navn/type og antall kW? Helst aggregater som er flyttbare (på hjul) og som koster under 10 tusen kr.

Et alternativ til aggregat er er f.eks. en bensindrevet vedkløyver som denne http://www.anvema.no/Shop/Product/Vedkløyver-12-tonn-med-65-hk-bensinmotor/170010002 - er det noen som har erfaring med disse - og er det et bedre alternativ?  ???

På forhånd takk for innspill!  ;D

Mvh
Trysilknut

bambus

Vi kjøpte en vedkløyver med 1,5 kW motor og start/stopp manøvrering. Vårt 2,5 kW aggregat "knelet" når vi prøvde å starte kløyveren. Vi konsulterte elektroingeniørene på jobb og fikk råd om å bruke en 25 meter lang skjøteledning mellom aggregatet og kløyveren. Det virket faktisk, men vi valgte allikevel å bytte til et 3,5 kW dieselaggregat, fordi vi syntes at belastningen ble litt for stor for 2,5 kW aggregatet.
Mvh Bambus

Arctic1827

Når vi kjøpte hytta fulgte det med et GEBE 5.5KW aggregat som var brukt i fm byggingen av hytta.  Bruker dette aggregatet til verktøy, kappsag ol, samt et par vifteovner (2KW) til oppstartsvarme når vi ankommer hytta i den kalde årstid, før vi får vedovnen ordentlig i gang.

Kjøpte en enkel elektrisk vedkløyver på Biltema, og den fungerer klokkerent på aggregatet.  Ville valgt samme løsning på nytt, da en bensindrevet vedklyver ikke kan gi strøm til andre ting, noe et separat aggregat gjør, samt at den tar mye lagringsplass, som ofte er begrenset på hytta.

Til hjelpelading av batterier i den mørke årstid har jeg et lite Kipor 1KW aggregat som bare brukes til dette.

oleh

Kjøpte et Kipor IG 2600 aggregat for noen år siden. Bruker det til lading, el verktøy, støvsuger og vedkløyver.

Det har en smart throttel funksjon, slik at den automatisk regulerer effekten. Har brukt den på en 1,5KW vedkløyver uten problemer.

Tror du får mye aggregat for pengene iforhold til f.eks. dyrere aggregater som Honda.

-OleH


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod