Kombinert lader/inverter, samt laderegulator

Startet av IAD, februar 04, 2016, 21:37:18

IAD

Hei,

Jeg har nå kommet til neste utskiftingsprosjekt på hytta, og har tenkt å gjøre følgende:

Bytte ut 2 Biltema invertere, hvorav jeg tror den ene er defekt, og en SPC-30 lader, med Victron MultiPlus 12/3000/120-16. Denne har 120A batteriladestrøm, som jeg er veldig interessert i, men den har også et egetforbruk på 15W. 2000W utgaven bruker 9W, er det noe som har erfaring med om denne forskjellen i forbruk er merkbar i praksis? Batteribanken jeg har i dag er AGM 2x350.

Bytte ut to eldre laderegulatorer med en MPPT regulator, og da tenkte jeg på Outback FLEXmax 60, MPPT laderegulator eller den utgaven som er større. I dag har jeg 2x130W solcellepaneler, men tenkte å kjøpe et eller to 300W paneler i tillegg.

Er det noen som har erfaringer med noen av disse løsningene? Er det en mulig kombinasjon? Ellers tar jeg gjerne i mot andre forslag. Det er jeg mest opptatt av er en kvalitetsløsning. Batteribanken er fra 2009, så den bør vel byttes etter hvert, men jeg gjør ikke den i denne omgang, batteriene holder vel en stund til, men når de skal byttes tenker jeg å kjøpe en større bank.

Røilern

Hei

Jeg hadde en slik Multiplus sammen med en 2x290Ah batteripakke i noen år - Det fungerte helt fint. 6W forskjell er 6Wx24h = 144Wh per døgn.

Batteribanken din er på 700A x 12V = 8400Wh hvor av halvparten er tilgjengelig, men hvis den er fra 2009, så er nok ikke ytelsen 100% lenger

Multiplussen har jo også 2 forskjellige sparemoduser som reduserer egenforbruket fra 15W til 10W alternativt 4W, dog med noen små ulemper. Effektiviteten er imidlertid 1% bedre for en 3000W versus en 2000W modell (92% -93%. Jeg ville også ha vurdert en 24V varient og fått enda bedre effektivitet - 94%

Litt usikker hvordan du ser for deg å koble sammen de forskjellige panelene. Ikke sikker på om det er noen god ide og blande forskjellige type paneler mot en og samme regulator. Selv har jeg ikke gjort det.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

IAD

Akkurat det med å koble sammen panelene med en regulator er jeg litt usikker på. Jeg har hørt at man får mest ut av det, men føler meg ikke helt trygg på løsningen. Mulig det er lurt å kjøpe egne regulatorer til de gamle panelene. Og egen for det nye panelet eller panelene. Bør jeg da ha en felles for begge de gamle panelene, eller bør jeg fortsette som i dag med to separate? Er det noe problem med flere regulatorer på en batteribank?

IAD

Argumentet jeg fikk for å bruke en felles regulator var at man risikerte at den ene regulatoren gikk inn i vedlikeholdsmodus hvis man hadde flere. Men det er stor forskjell på 130W og 300W paneler, så det er nok ikke så lurt å blandet disse.

De 2 panelene jeg har i dag, som hver er 130W, står i retning syd-øst. Jeg tenkte å montere et 300W på vegg retning syd-vest. Jeg har også mulighet til å montere et panel på uthuset, da i syd-øst retning, hvis jeg trenger det.

Er det en fordel å ha alt utstyret fra en leverandør? Hadde det vært et fordel med Victron laderegulator når jeg allikevel skal ha MultiPluss? Tenkte kanskje på
Victron BlueSolar MPPT 100/30, laderegulator 30  til de panelene jeg allerede har? Muligens prøve om jeg får tilstrekkelig ladning med dette før jeg evt anskaffer flere paneler?



kristianh

Har et oppfølgingsspørsmål ang. inverter og egenforbruk.

Kommer mest sannsynlig til å koble om til 24V til sommeren, og må da inn med ny inverter.. Ser på 2000w eller 3000w Victron.

Ser det er store forskjeller i egetforbruk på disse to. Som Røilern er inne på, 2000W er oppgitt til 4W i searchmode, 3000W til 10W (24V-modell). AES-forbruk uten last er hhv. 9 og 15 W. Normalt egenforbruk uten last er hhv 11 og 20 W.

I mitt tilfelle vil det være aktuelt å ha noen små laster på 230V kontinuerlig. Sånn som jeg kan tolke manualen i tilfelle lav last, vil inverteren hoppe ut av "search mode" så snart det er en last og dermed gå opp på "normalt" egenforbruk (hhv 11/20W). 20 watt blir 480 Wh i døgnet og det vil i tilfelle være en betydelig del av mitt energiregnskap. 11 watt eller 264 Wh i døgnet er atskillig hyggeligere.. Har jeg tolket dette riktig, noen som har erfaring med dette?

Ser IAD har noen spørsmål som ikke er besvart, kan forsøke å svare deg på det selv om det er en liten stund siden  :).
Har Multiplus og MPPT fra Victron i dag, sammen med en Color Control GX (skjerm for overvåkning). Veldig godt fornøyd med det, men skal du ha kontroll over systemet via CCGX blir du "låst" til Victron (Apple-style  ;D (Ja, jeg er apple-bruker også..))

MPPT-regulatoren fungerer bra syns jeg. Men du har ingen display på Victron sine regulatorer, og du vil gjerne ha litt oversikt på hva som skjer ift lading osv. De har en MPPT Control, en bluetooth-løsning eller den dyre CCGX. Er du som meg og liker å ha litt oversikt er det kanskje greit å legge inn CCGX i budsjettet med en gang om du går for Victron-utstyr.

Du kan si CCGX oppfører seg som en "hub" i Victron-verden. Victron har eksistert lenge og har derfor hatt mange kommunikasjonsprotokoller opp gjennom, CCGX samler disse. Så å holde seg til en leverandør kan nok gi en del fordeler i form av at utstyret lettere kan "snakke sammen" og en kan sette opp litt mer avanserte løsninger om ønskelig. Nå kjenner ikke jeg så mye annet enn Victron, men vil tro det er mye det samme for andre leverandører.

Når det kommer til å koble flere paneler inn på én regulator, er dette som Røilern sier ikke nødvendigvis rett fram. Du kan risikere å ikke få bedre ytelse per panel enn det svakeste panelet.

Generelt ved parallellkobling av paneler bør de ha samme spenning, den spenningen regulatoren opplever vil være som for panelet med lavest spenning, strømmen legges sammen.
Ved seriekobling legges spenningen sammen, og panelene bør da ha samme strøm. Regulatoren vil se en strøm tilsvarende panelet med lavest strøm.

Her er en artikkel som omhandler dette.

Tipper dine to 130 W paneler ligger på rundt 18-20 Volt og dermed ca. 7A.
Et 300 watt panel vil kanskje være på 36 V og rundt 8A (antakelse).

Parallellkobler du disse tre vil "totalen" ligge på 18-20 V fortsatt, strømmen på 7+8=15A. Du får da totalt 300 watt (20*15).

Seriekobler du til spenningen ligger på 36+20V=56V og strømmen på 7A (svakeste panel). 56*7=392W.

Du får altså ikke fullt utbytte av panelene på én regulator med mindre de matcher på spenning eller strøm, og serie- eller parallellkobles etter dette.

Normalt tror jeg ikke det vil være noe problem å benytte flere regulatorer, ihvertfall ikke så lenge de er relativt like eller kan justeres relativt likt. Tror også det kan være en fordel dersom noen av panelene dine får delvis skygge i løpet av dagen, iom at du planlegger å montere de i forskjellig retning.

Dersom alle panelene er koblet sammen og ett av de havner delvis i skygge vil dette "dra ned" alle panelene. Dette kan antageligvis begrenses ved flere regulatorer.

Et google-søk på virtual tracker kan være verdt å lese. Har ikke studert dette så mye, men der man tidligere brukte stativer som fulgte solen er det etter hvert som panelene har blitt billigere, blitt vanligere å installere flere paneler i forskjellige himmelretninger. Og det er dette du gjør.

OS

Sitat fra: kristianh på april 18, 2016, 11:06:25
Har et oppfølgingsspørsmål ang. inverter og egenforbruk.

Kommer mest sannsynlig til å koble om til 24V til sommeren, og må da inn med ny inverter.. Ser på 2000w eller 3000w Victron.

Ser det er store forskjeller i egetforbruk på disse to. Som Røilern er inne på, 2000W er oppgitt til 4W i searchmode, 3000W til 10W (24V-modell). AES-forbruk uten last er hhv. 9 og 15 W. Normalt egenforbruk uten last er hhv 11 og 20 W.

I mitt tilfelle vil det være aktuelt å ha noen små laster på 230V kontinuerlig. Sånn som jeg kan tolke manualen i tilfelle lav last, vil inverteren hoppe ut av "search mode" så snart det er en last og dermed gå opp på "normalt" egenforbruk (hhv 11/20W). 20 watt blir 480 Wh i døgnet og det vil i tilfelle være en betydelig del av mitt energiregnskap. 11 watt eller 264 Wh i døgnet er atskillig hyggeligere.. Har jeg tolket dette riktig, noen som har erfaring med dette?


Virker riktig på meg men jeg har ikke dobbeltsjekket tallene. Jeg forsøkte AES på min 2000/24V. Siden vi ikke har noen last som står på kontinuerlig tenkte jeg det var en del å spare. Problemet er at f.eks en LED nattbordslampe ikke belaster inverteren nok til at den skrur seg på. Dette kan løses med å bruke gammeldagse lyspærer men jeg valgte å skru av igjen AES.

Et alternativ til en stor inverter er å ha to mindre. Da kan du ha to kurser hvor den ene står på hele tiden mens den andre skrus på ved behov.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Håper jeg ikke sporer av alt for mye, men jeg har hatt i drift min
Victron multiplus 12/1600/70 kombi enhet en stund.

Det jeg lurer på er: Jeg gjennom programmerings sw, at den oppgir en egen SOC på batteribanken.

Hva baserer den denne verdien på?, da jeg ser at den forblir uendret gjennom dagen selv om Tristar MPPT controlleren viser Float charge. Tar den kun "i betrakning" det den selv tilfører av ladestrøm?

Det andre jeg lurer på er: er det noe sted man har kontroll på og kan lese av temperatur kompensasjonen på ladespenningene? Ser ikke dette noe sted.

For orden skyld , jeg bruker VE config 3

takk for alle innspill!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 18, 2016, 14:41:20

Det jeg lurer på er: Jeg gjennom programmerings sw, at den oppgir en egen SOC på batteribanken.

Hva baserer den denne verdien på?, da jeg ser at den forblir uendret gjennom dagen selv om Tristar MPPT controlleren viser Float charge. Tar den kun "i betrakning" det den selv tilfører av ladestrøm?


Jeg har aldri fått noe fornuftig ut av SOC fra Multiplussen. Jeg innbiller meg at dette er en verdi som fungerer ok hvis all lading/forbruk går via inverteren.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Stemmer at dette blir en "best guess" i fra Multiplus. Den har ikke nødvendigvis kontroll på annet utstyr, og store strømtrekk kan dra ned spenningen og "lure" Multiplusen.

Men, i en av de siste firmware på CCGX har de nå fått på plass et valg om at Multiplus kan bruke SoC fra BMV om man har det, da blir det så nøyaktig det kan bli. Men krever da både BMV og CCGX.

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på april 18, 2016, 16:19:07
Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på april 18, 2016, 14:41:20

Det jeg lurer på er: Jeg gjennom programmerings sw, at den oppgir en egen SOC på batteribanken.

Hva baserer den denne verdien på?, da jeg ser at den forblir uendret gjennom dagen selv om Tristar MPPT controlleren viser Float charge. Tar den kun "i betrakning" det den selv tilfører av ladestrøm?


Jeg har aldri fått noe fornuftig ut av SOC fra Multiplussen. Jeg innbiller meg at dette er en verdi som fungerer ok hvis all lading/forbruk går via inverteren.

Jeg kjører Outbacks løsning med VFX3048E inverter (3kW 48V men de har 12V og 24V også), FlexMAX FM80 laderegulator, Mate2 display, HUB4 og FN-DC SOC-måler. Dette virker strøkent sammen og gir status og programmering av alle enheter fra samme enhet (anbefaler Mate3 på nye installasjoner). FN-DC virker å gi en meget nøyaktig ladestatus på min batteribank ihvertfall.

SeSe

Sitat fra: jkirkebo på april 22, 2016, 20:12:52

Jeg kjører Outbacks løsning med VFX3048E inverter (3kW 48V men de har 12V og 24V også), FlexMAX FM80 laderegulator, Mate2 display, HUB4 og FN-DC SOC-måler. Dette virker strøkent sammen og gir status og programmering av alle enheter fra samme enhet (anbefaler Mate3 på nye installasjoner). FN-DC virker å gi en meget nøyaktig ladestatus på min batteribank ihvertfall.

Angående VFXR3048E,  48V til 220v 50Hz inverter. Hva er egentlig forskjellen mellom sealed & vented utgave? Er det fysisk på selve kassa til inverteren? 
Hva bør man tenke på når man velger enten det ene eller det andre?

jkirkebo

Sitat fra: SeSe på august 14, 2016, 17:50:48
Sitat fra: jkirkebo på april 22, 2016, 20:12:52

Jeg kjører Outbacks løsning med VFX3048E inverter (3kW 48V men de har 12V og 24V også), FlexMAX FM80 laderegulator, Mate2 display, HUB4 og FN-DC SOC-måler. Dette virker strøkent sammen og gir status og programmering av alle enheter fra samme enhet (anbefaler Mate3 på nye installasjoner). FN-DC virker å gi en meget nøyaktig ladestatus på min batteribank ihvertfall.

Angående VFXR3048E,  48V til 220v 50Hz inverter. Hva er egentlig forskjellen mellom sealed & vented utgave? Er det fysisk på selve kassa til inverteren? 
Hva bør man tenke på når man velger enten det ene eller det andre?

Sealed er forseglet mens vented har en vifte for kjøling. De ser like ut utenpå. Sealed er bare et poeng i spesielle applikasjoner, f.eks der det er mye støv eller saltsprøyt. Jeg ville helt klart gått for vented-typen på en hytte.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod