Seriekoble solcellepanel.

Startet av Rypesteggen, februar 21, 2016, 19:27:18

Rypesteggen

Har montert opp 2 stk 160W panel, og koblet disse i serie for å ha bedre kapasitet på kablingen. Dette gir ca 38-40V ubelastet.
Når jeg kobler disse til regulatoren (MPPT), så faller spenningen sakte nedover til ca 14V.
Dette er en regulator som skal ta opp til 100V. Regulator type: Tracer 4210A med display MT50.
Displayet viser også ca 14V og kun 0,1-0,2A fra panel og 12,6V på batteriene (600Ah). Riktignok i overskyet vær, men fullt dagslys. Har ca 6meter 4mm2 kabel totalt fra panel til batteri.
Som jeg har forstått det, så skal seriekoblede panel gi ca 40V inn til MPPT-regulatoren, og så skal denne ta hånd om resten. Da burde vel også displayet vise ca 40V?

Noen som har tips her?

Tarzan

I overskyet vær vil det ikke bli mye spenning og strøm.
Vent til du har sol i best mulig vinkel på panelet..
Ansatt i Forbruksimport AS og Sørlandets Fjellsaging AS

Rypesteggen

Har et annet panel, med egen MPPT-regulator, og dette viser 19V samtidig.
Alle panel har samme lysforhold.

Røilern

Sitat fra: Rypesteggen på februar 21, 2016, 19:27:18
Har montert opp 2 stk 160W panel, og koblet disse i serie for å ha bedre kapasitet på kablingen. Dette gir ca 38-40V ubelastet.
Når jeg kobler disse til regulatoren (MPPT), så faller spenningen sakte nedover til ca 14V.
Dette er en regulator som skal ta opp til 100V. Regulator type: Tracer 4210A med display MT50.
Displayet viser også ca 14V og kun 0,1-0,2A fra panel og 12,6V på batteriene (600Ah). Riktignok i overskyet vær, men fullt dagslys. Har ca 6meter 4mm2 kabel totalt fra panel til batteri.
Som jeg har forstått det, så skal seriekoblede panel gi ca 40V inn til MPPT-regulatoren, og så skal denne ta hånd om resten. Da burde vel også displayet vise ca 40V?

Noen som har tips her?


Hmmm - Merkelig oppførsel fra regulatoren, har du målt faktisk spenning på inngangen?

Panelene mine kommer raskt opp i "full spenning"
Idag er det overskyet. Mine 810W med paneler leverer 113W med strøm ved en spenning på 36V. Igår med strålende sol leverte de 830W ved 45V


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Tverrdalen

Har du satt regulatoren til riktig batterikapasitet?

Rypesteggen

Røilern:
Ja, nappet ut sikringen mellom panel og inngang på regulator (det jeg kaller ubelastet), så målte jeg ca 40V som forventet. Men straks jeg koblet inn sikringen falt spenningen jevnt og trutt ned til ca 14V. Dette tok litt tid... (ca ett halvt minutt?)

Tverrdalen: Ja, 600Ah blysyrebatteri er inntastet.

OS

Siden du bruker MPPT regulator vil spenningen du måler fra panelene variere med batteristand og andre forhold. Regulatoren justerer belastningen slik at den får maks utnyttelse av strømmen så det er ikke sikkert det er noe galt hos deg.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Rypesteggen

Display (se bilde i start) viser 14V og 0,2A lading.
0,2A er 2,8W ved 14V? Det er lite med tanke på at panelene er 2X160W? Selv ved overskyet? Røilern har 113W av 810W ved lignende forhold. Da burde jeg ha ca 45W ladding?
Har målt lading med DC-tangamperemeter, og 0,2A er riktig.
Har kun 12,6V spenning på 600Ah batteribank, og det burde vel trigge regulator til å gi full lading?

OS

Som skrevet ovenfor bør du også sjekke når det er sol. Jeg har selv 2*200W kinapaneler og de gir veldig liten effekt når det er overskyet.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

stroller

Hvor mye lading du har kommer ikke så mye ann på panel og lader, men solen. Ingen panel eller lader klarer å trylle frem energi. Med andre ord støtter jeg "OS" sitt standpunkt.

Rypesteggen

Takker for mange gode innspill.

Har nå sjekket, med "litt sol" i gjennom slørskyer:
38,5V / 0,7A fra panel OG 12,9V / 2,0A til batteribank.  :)
Se bildet. Detter virker da være fornuftig?

OS: Du nevner Kinapaneler, men hva er definisjonen på det?
Kjøpt fra Kina, eller kjøpt i Norge fra en leverandør som importerer fra Kina?
Noen panel er laget ved høykvalitets produksjonsmetoder, andre er produsert billig, og -dessverre- lagt på en voldsom fortjeneste i Norge. Det er uansett markedet som bestemmer sluttprisen...
Selv har jeg kjøpt NorsePower, monokrystallinsk 160W. Kr.1990,- (strømløs.no)
Har ingen formening om dette er bra paneler, men jeg er skuffet over dagslysresultatet. :-\

Ved maksimal sol, og 90° vinkel mot solen, så må alle panel produsere oppgitt effekt. Så langt greit...
Men:
Hva med alle dagene med "litt sol", eller kun dagslys/overskyet?
Det kunne være supert å ha litt faktaopplysninger / tester på det?
Det produseres jo X antall 1000m2 paneler hvert år, og dette er jo svært relevant?
Her snakker vi om enorme mengder kWt globalt.

Forskjell på monokrystallinske og polykrystallinske paneler?
Finnes det noen tester som forteller om virkningsgrad på alle fabrikat av solcellepaneler i dagslys/overskyet vær?


OS

Sitat fra: Rypesteggen på mars 01, 2016, 20:35:26
OS: Du nevner Kinapaneler, men hva er definisjonen på det?

Jeg mener paneler produsert i Kina. Det sto en artikkel på nettet som var kritisk til slike panel men jeg finner den ikke i farta. Jeg kjenner ikke til de du nevner.

EDIT, her er artikkelen:
http://www.tu.no/artikler/billige-kinesiske-solceller-overtok-markedet-na-kommer-kundeklagene/276366
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

stroller

Sitat fra: OS på mars 01, 2016, 20:48:23
Jeg mener paneler produsert i Kina. Det sto en artikkel på nettet som var kritisk til slike panel men jeg finner den ikke i farta. Jeg kjenner ikke til de du nevner.

EDIT, her er artikkelen:
http://www.tu.no/artikler/billige-kinesiske-solceller-overtok-markedet-na-kommer-kundeklagene/276366

Om man går litt mer nøye gjennom artikkelen, så må det vel kunne sies at overskriften er blåst noe opp. Feilene de fant gjaldt ikke bare Kina paneler, men også paneler fra blandt annet REC. Videre hadde det minst like mye å gjøre med montering av panelene på takene og hvorden de ble behandlet frem til montering. Men alt i alt konkluderte de med at panelene leverte godt med strøm.

Røilern

Jeg oppfatter at det er 2 forskjellige forhold når det gjelder kvalitet og solpaneler.

1) Hvor godt er de bygget, styrke på ramme, metode for å lime det hele sammen, vridningsstivhet, motstandsdyktighet mot fuktighet osv osv

og

2) Effektivitet. Hvor mye effekt gir 1m2 solpanel, hvordan takler den forskjellig grad av begrensninger i lyset (skyer, lav sol mm) og ikke minst hvordan takler de forskjellige temperaturer

Min egen erfaring er at det kan være vanskelig å sammenligne solpaneler men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at det er en sammenheng med pris.

Et 140W panel kan  kanskje være ganske forskjellig fra et annet 140W panel
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

2 Soler AS

Sitat fra: Rypesteggen på mars 01, 2016, 20:35:26

Forskjell på monokrystallinske og polykrystallinske paneler?


Vi gjenkjenner monokrystallinske paneler ved at de er svarte og ensfargede. De har høyest virkningsgrad, og forvandler vanligvis 15-20% av solenergien til elektrisitet. De polykrystallinske har sjatteringer i blått, og kan minne om mørk blå marmor. Virkningsgrad litt lavere, ca 12-18%. Legger til at poly paneler er rimeligere og gir ofte mer W/$

Du har passet på at det er ingen skygge på panelene? Solceller er veldig følsomme for skygge.

Jeg har ellers erfaring med at paneler gir ca 15-20% strøm i overskyet vær. Selvfølgelig avhengig av hvor tett skydekket er og panelene.

Jeg synes du får for lite strøm og noe er galt hos deg. Hvor problemet ligger er ikke lett å si. Du er sikker på at batteribanken ikke er full? Displayer som beregner kapasiteten på batteribanken uten shunt er ganske uberegnelige og kan bomme en del.

Prøv eventuelt et og et panel for å utelukke feil på dem. Hvis det ikke er det må det nesten være en feil på regulator?
2Soler AS - Solcellepakker, Solcellepaneler, Regulatorer, Invertere, Batterier og mye mer.
Are Meininger Saudland - Daglig leder i 2Soler AS

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har også kjøpt "billige" paneler 260w ibc poly paneler ( ca 2300,- pr stk.) og må si at jeg er strålende fornøyd.
Disse to i serie har på gode og kalde soldager levert opp til 34a lading. Dvs ca  500w, og dermed tett opp til Nominell effekt.
Typisk leverer disse i serie rundt 70v inn til regulatoren og ca rundt regnet 7A strøm

Selvfølgelig har det betydning hvor lenge de klarer å levere denne effekten, ift fysisk påvirkning over tid.
Jeg skal være forsiktig med å si at dette har vært en bedre investering en å kjøpe dobbelt så dyre mono paneler, men har vankelig for å tro at dobbel og kanskje tredobbel pris kan forsvares.

Jeg vil også si at laderegulator er en ekstremt viktig komponent i hele regnestykket.
Jeg skiftet til En Morningstar  Tristar mppt60 regulator og kunne umiddelbart notere "ny rekord" i Ladestrøm ift den gamle regulatoren som også var en mppt regulator.

Interessant diskusjon i et bra forum

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod