Gode og dårlige vannpumper

Startet av frodemikal, februar 29, 2016, 08:21:56

frodemikal

Bygger hytte uten innlagt vann og skal kjøpe en "vannpakke". Vannpumpe med trykktank, vannbeholder, røropplegg m.m. som skal plasseres på badet og forsyne to vasker og en dusj med vann på hytta. Ser at det finnes svært mye forskjellig å få kjøpt. Liker generelt å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Er det noen som vet hvilke merker som regnes for å være solid kvalitet, eller som har erfaringer med slike løsninger på hytta?

KjellG

Til info: mange kommuner krever godkjent utslippstillatelse for slike anlegg.

Geiri

Jeg har aquatec 230v pumpen fra hyttetorget.
Det er noe forbanna søppel. Var på butikken og sa jeg ville ha en pumpe som leverte fin og jevn strøm på vann uten å bråke for mye.
Ble da anbefalt den pumpa.
For det første så bråker den noe helt jævlig når den går, for det andre så spytter den vannet i pulserende skvetter. Klaget og ble overtalt til å montere trykktank. Da gikk det fra dårlig opplevelse til katastrofalt! Pumpa fylte jo opp den tanken, og tanken leverte vann til systemet, bråket og pulseringen ble minimert, men trykket den tanken leverte var jo en vits. Kom jo ikke ut vann når vi åpnet kranene, bare en liten sildring. Nå i vinterferien rev jeg ut trykktanken og lever igjen med bråkebøtta av ei pumpe inntil jeg får lest meg opp på noe som funker. Da ryker den skiten her ut farlig fort!
Har 120L vanntank inne. 30L vvb. 2tappepunkt (bad 2m fra pumpe, kjøkken 7m fra pumpe. Rørsystem er pex 15mm.

Geiri

Sitat fra: Geiri på mars 04, 2016, 17:44:11
Jeg har aquatec 230v pumpen fra hyttetorget.
Det er noe forbanna søppel. Var på butikken og sa jeg ville ha en pumpe som leverte fin og jevn strøm på vann uten å bråke for mye.
Ble da anbefalt den pumpa.
For det første så bråker den noe helt jævlig når den går, for det andre så spytter den vannet i pulserende skvetter. Klaget og ble overtalt til å montere trykktank. Da gikk det fra dårlig opplevelse til katastrofalt! Pumpa fylte jo opp den tanken, og tanken leverte vann til systemet, bråket og pulseringen ble minimert, men trykket den tanken leverte var jo en vits. Kom jo ikke ut vann når vi åpnet kranene, bare en liten sildring. Nå i vinterferien rev jeg ut trykktanken og lever igjen med bråkebøtta av ei pumpe inntil jeg får lest meg opp på noe som funker. Da ryker den skiten her ut farlig fort!
Har 120L vanntank inne. 30L vvb. 2tappepunkt (bad 2m fra pumpe, kjøkken 7m fra pumpe. Rørsystem er pex 15mm.


Må rette på meg selv her. Pumpen jeg har er ikke aquatec som de har pdd. Det er en shureflow pumpe kjøpt på samme plass for 2år siden.

Geiri

Har jeg funnet det jeg alltid har villet ha?
Litt usikker, men dette ser veldig lovende ut. E.sybox mini! Noen med erfaring her? Virker som en stillegående vannpumpe med bra vannmengde PR.min.
http://e.syboxmini.dabpump.eu/tablet/index.html

Geiri

Da tok jeg en råsjans og bestilte en E.sybox mini etter en kort samtale med selger.
Det skal bli spennende å se hvordan denne funker.
Var forøvrig ute en tur å handlet vannfilter 10"  for å montere før pumpa samt koblinger og overganger for å få dette sammen. Nå gledes det til påske når vi får prøvd dette.

Geiri

Følger opp denne.
Har fått opp pumpen og brukt den en weekend. Må si at dette er den råeste pumpen jeg har brukt. Lite støy, konstant trykk (ingen pulsering), oversikt på display over feks, antall liter vann brukt, og alle data ang start stopp osv. Den kostet litt mer en en vanlig pumpe men det føler jeg den er verd. Er superfornøyd!

OS

Interessant! Kjøpte du den i Norge? Pris?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Betalte 6300,- for den.
Kjøpt av norsk forhandler.
e.sybox mini Heter den jeg kjøpte. Et kjapt søk på Google og Finn gir deg svar på hvor du får kjøpt.
Er 2 forskjellige importører på den.

OS

Sitat fra: Geiri på mars 21, 2016, 09:31:28
Betalte 6300,- for den.
Kjøpt av norsk forhandler.
e.sybox mini Heter den jeg kjøpte. Et kjapt søk på Google og Finn gir deg svar på hvor du får kjøpt.
Er 2 forskjellige importører på den.
Takk for svar. Ja fant den på finn. Vet du om det går an å tømme den for vann for å hindre frostskader? Hytta vår er uten oppvarming om vinteren.

Finner lite om pumpen på nettet som ikke er lagt ut av fabrikanten.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Det er flere uttak på pumpen.
Om du feks monterer den stående slik jeg har gjort kan den dreneres i bunn.
Man kan også få kjøpt en base til pumpen som man bare løfter pumpen opp ifra for å forhindre frostskader.
Har ikke sett så mye på mulighetene der da det for meg ikke er noe problem med frost.
Send en mail via finn så får du nok svar.

Endeli

Sitat fra: KjellG på mars 02, 2016, 13:21:19
Til info: mange kommuner krever godkjent utslippstillatelse for slike anlegg.

Ikke hvis du bærer inn vannet, da er det ikke innlagt vann.

4bikes

Sitat fra: Endeli på mars 24, 2016, 15:06:55
Ikke hvis du bærer inn vannet, da er det ikke innlagt vann.

Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Du må sjekke med kommunen hvilke bestemmelser som gjelder på det aktuelle området. Der jeg har hytte har vi ikke innlagt vann. Dvs vi har tank inne. Og vi må ha utslippstillatelse; til tett tank..

Endeli

Hvis du har cisterne så kan det i enkelte tilfeller regnes som innlagt vann, avhengig av opplegget. Fra gamelt av hetter det vel at vann du bærer over dørstokken ikke er å regne som innlagt vann. Har du en cisterne som blir fylt feks fra takvann kan komunen kreve godkjent avløp.

Geiri

Skriver litt kjapt om denne igjen da vannpumper er hot tema for oss hytte folk.
Har nå brukt denne i 2år.
Det har vært 2 problemfrie år med følelse av springen hjemme.
Jeg er veldig fornøyd med min E.sybox mini og kan trygt anbefale denne for de som er ute etter noe litt utenom det vanlige.
Koster noen kroner men det er den verd.

Howard

Har vann i en 1000l tank med 2 meter fall ned til der hvor e.syboxen skal stå.
Tenkte å bruke slike 10» filterpatroner. Spørsmålet er om filterpatronene bør stå før eller etter pumpa? Klarer sybox sammen med 1 bars falltrykk å suge nok igjennom filtrene om jeg setter de foran? Om jeg setter filtrene på trykksiden vil de muligens komme små partikler i pumpa siden jeg har bekkvann som er grovfiltrert, går det bra?

Dere med jula, clasosv sine filterpatroner, er det nok gjennomstrømmning til dusj osv?

OS

Sitat fra: Howard på februar 07, 2019, 12:31:43
Har vann i en 1000l tank med 2 meter fall ned til der hvor e.syboxen skal stå.
Tenkte å bruke slike 10» filterpatroner. Spørsmålet er om filterpatronene bør stå før eller etter pumpa? Klarer sybox sammen med 1 bars falltrykk å suge nok igjennom filtrene om jeg setter de foran? Om jeg setter filtrene på trykksiden vil de muligens komme små partikler i pumpa siden jeg har bekkvann som er grovfiltrert, går det bra?

Dere med jula, clasosv sine filterpatroner, er det nok gjennomstrømmning til dusj osv?

Ikke svar på spørsmålet ditt men kan fortelle hva jeg har som fungerer fint til dusjing. Har AL-KO vannfilter som står mellom vanntank og pumpe:

https://hyttespesialisten.no/vannsystemer/vannrror-og-koblinger/forfilter-al-ko-250-1-husvannverk.html
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Geiri

Jeg har dette stående mellom tank og pumpe.
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1658&category_id=154&option=com_virtuemart&Itemid=39

Tanken min står lavere en pumpen og har aldri vært noe problem.
Så kan jeg også uttale meg om Jula sine filter.
Jeg kjøpte 3stk som jeg seriekoblet (grovfilter, kullfilter og jernfilter) dette bruker jeg for å suge vann fra vannet og fylle boblebadet.
Fra vannet til bobblisen er det 70meter og 10meter høydeforskjell.
Selv da er det bra sprut i hageslangen.
Til denne jobben bruker jeg denne pumpen
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vannpumper/hydroforpumpeanlegg/trykkpumpe-731095/
Fra vannet og opp til pumpen (50m sug/ 8m høyde) går det ett 32mm rør med bunnventil i enden.
Er en liten jobb å få primer den pumpa på våren men når det først er i gang så har jeg hageslange hele sommeren.

Howard

Takker for svar! Da setter jeg filterhusene foran pumpa, ser også i spec at den suger 8m.

Burde kanskje startet ny tråd, men prøver her likevell..

Ser dette opplegget greit ut til hytte uten strøm og vann? Vann kommer som sagt fra bekk, via 1000l tank, strøm fra 900W solcelle koblet på en kraftig inverter og 48v 350Ah bank.
Utfordringen er frost, men slik tegningen min viser har jeg etter beste evne prøvd å få et system som er lette å drenere, om det funker håpte jeg dere kunne synse om :)

Merknad: Rør inne på bad vil ha litt fall mot drenering. Pex under hytte vil gå til et lavere punkt hvor jeg enkelt kommer til for å drenere med ventiler som er tenkt montert.
Kobling forbi UV er tiltenkt i perioder med lite lading ettersom uv bruker opp mot 50w.

Geiri

Pex under hytta kommer til å fryse på 20min om det står vann i det. Skal du føre vann fra ett rom til et annet blr du kjøpe deg frostsikre. Annrør fra feks hyttetorget, de bruker ikke mye strøm. Om det er jets bio mottak du har så pass på at du får bra fall ned til mottaket om du ikke har muligheter til varmekabler på rør og i mottak, det fryser fort når det blir kaldt

Howard

Skal ha ventil nederst på pex-rørene slik at de kan dreneres, samt varmekabel.
På jets blir det ca 2 høydemeter fall, samt tilsetning av frostveske. Mulig det ikke holder?

Geiri


ghoin

Sitat fra: Howard på februar 07, 2019, 16:54:41
Takker for svar! Da setter jeg filterhusene foran pumpa, ser også i spec at den suger 8m.

Burde kanskje startet ny tråd, men prøver her likevell..

Ser dette opplegget greit ut til hytte uten strøm og vann? Vann kommer som sagt fra bekk, via 1000l tank, strøm fra 900W solcelle koblet på en kraftig inverter og 48v 350Ah bank.
Utfordringen er frost, men slik tegningen min viser har jeg etter beste evne prøvd å få et system som er lette å drenere, om det funker håpte jeg dere kunne synse om :)

Merknad: Rør inne på bad vil ha litt fall mot drenering. Pex under hytte vil gå til et lavere punkt hvor jeg enkelt kommer til for å drenere med ventiler som er tenkt montert.
Kobling forbi UV er tiltenkt i perioder med lite lading ettersom uv bruker opp mot 50w.

Hei! Fungerte denne løsningen?

Jeg har en E.sybox mini, monterte den nå nettopp med 2 filtre mellom tanken(etasjen over) og pumpa. Pumpa viser et trykk på 0.3 bar og vil ikke starte. Leser at det må være 0,5 bar. Tar gjerne imot tips.

Geiri

Det kan ikke stemme. Min pumpe står en meter høyere en tanken. Så da er det null trykk inn.
Har du primet pumpa de?

ghoin

Sitat fra: Geiri på juni 10, 2019, 19:07:58
Det kan ikke stemme. Min pumpe står en meter høyere en tanken. Så da er det null trykk inn.
Har du primet pumpa de?

Takk for raskt svar. Ble montert av en bekjent som ikke er rørlegger men kan å koble vannrør. Hytta ligger for langt oppe på fjellet til at jeg får med en rørlegger.

Hva er å "prime" pumpa?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod