Bjelkelag i isolert uthus

Startet av OS, mars 08, 2016, 18:15:23

OS

Skal lage et isolert uthus på ca. 3m x 4m med grunnmur av Leca. Noen som har tips til litteratur/brosjyrer/websider hvor en kan se detaljer på hvordan dette gjøres? Jeg tenker ikke på tabeller med beregninger, de finner jeg på google. Tenker mer på om bjelkelaget legges kant-i-kant med mur, hvordan de festes til grunnmursvill osv.

Jeg har læreboken Tømrerarbeid men den fokuserer mest på beregninger. Det står en del her men vil gjerne vite mer:
http://www.seeto.no/gem/servlet/getGemObject?id=6768
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Det går mye i solceller, lading osv her på forumet for tiden men det må da være noen her på forumet som har peiling på det jeg spør om?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ygnastølen

Hei OS

Jeg leser alt med solceller med stor interesse, og "stjeler" mye tips.
Men bjelkelag på leca grunnmur det er enklere synes jeg.
Legger med en film fra Maxbo om bygging av garasje, og der fester de bunn svillen på topp av leca stein med samme bredde.
Om du da bruker leca stein som er bredere en bunn svillen, har du flott anlegg for bjelkelag på innsiden av bunnsvillen på topp av leca grunnmuren din.

https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/garasje/bygge-garasje-fra-a-til-a

Eller se denne link til Wikipedia; http://www.wikiwand.com/no/Bjelkelag#/overview

Legger også med et bilde/illustrasjon med noen mål og en pdf fra Sintef.


Mvh Kurt
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

OS

Hei,

Takker for svar. Trenger jeg egentlig bunnsvill? Har lest at det var mye brukt før i tiden. Går ikke det å legge trykkimpregnerte bjelker rett på muren med murpapp i mellom?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

torn

Bunnsvill må du ha. Ytterveggene slår du sammen liggende og reiser de etter at du har slått sammen bunnsvill, stendere og toppsvill. Etter at de er reist er det greit å montere evt spikerslag for stående kledning, losholt ved vinduer og evt skråavstivning.
Jeg vil anbefale asfaltplater+vempro el.likn. Asfalten stiver opp, har litt isolasjonseffekt og tetter mot vind.
Gulvbjelkene monterer du etter at Ytterveggene er oppe.

Når det er sagt vil jeg heller slå et slag for L-elementer og støpt plate med tilfarergulv. Det er stort sett støpt plate som blir brukt i dag.

OS

Takk for svar. Med bunnsvill så mente jeg planken mellom muren og bjelkene. Den kan utelates men jeg har snakket med en snekker i dag og han sa at jeg bør ha den.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Noen som vet hvordan en best fester bjelkene til grunnmursvillen? Se bildet ovenfor. Her ser dere grunnmursvillen er festet i muren med bolter (forankring) men hvordan festes bjelkene oppå der igjen?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Einar_S

Jeg krysspikrer.

Men siden dette er en liten kåk ville jeg også spandert etpar stålbånd på hver side, slik som du vindsikrer taksperrene. Særlig om det er vindutsatt. Denne kåken har nok stor vindlast og moment ift. egen tyngde. Høyde/bredde forholdet er jo stort.

Diagonale stålbånd fra bunnsvill til toppsvill er heller ikke dumt. En som bygde garasje jeg kjørte forbi på vei til jobb fant visst ut det. Han måtte bygge den 2 ganger.


OS

Grunnmuren ble ferdig denne uken så nå er jeg i gang med snekringen! Legger ved et par bilder.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Einar_S

Det der ser da utmerket ut fra min lenestol!
Og med de omgivelsene bør det jo holde med forholdsvis beskjeden vindsikring.

Følg på med bilder. Så langt ser det ut til å bli et solid uthus.

OS

Ble ferdig med takstolene i går. Det tok litt tid da jeg gjør alt alene. Det har regnet kraftig de siste dagene så en presenning over bygget holdt unna det verste!

Har enda ikke kjørt aggregat! Lading av verktøy, bruk av gjærsag og kompressor går via Inverter og batteribank.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Bra jobbet

Sikkert deilig og stiller uten aggregat
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod