Jorkjeller som temperert rom.

Startet av Slyboy, mars 12, 2016, 16:29:10

Slyboy

I forbindelse med nybygg skal jeg bygge en jordkjeller under hytta på ca 3x2 meter. Høyden blir ca 1 meter.

Er her noen som har gjort seg erfaringer hvor mye lufting som trengs og eventuell isolering av gulvet inne i rommet før man støper.

Rommet blir inne i bygget og har ingen yttervegger.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

KjellG

Hva er formålet? Frostfri?

Vi har ca 1.25*4 med ca 1.80 høyde. Ca 1.25 ned i bakken, resten i krypkjeller. Støpt med 10 cm isopor i gulv, varmekabler, sluk. Vegger under bakken i 25cm isoleca, over bakken, 25cm bindingsverk/glava.

Har vvb, trykktank og rot der. Termostat på 5 grader til gulvvarmen.

Slyboy

Ja, frostfritt rom på strømløs hytte. Har du noe egen lufting til dette rommet eller er det tett?
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

KjellG

Har to ventiler. En står med en minisprekk når vi ikke er der. Har ikke observert fukt der, men så lagres det heller ikke noe fuktig.

Rypesteggen

Går ut fra at dere skal bruke denne til frostfrit "kjølerom" for mat?
Hele poenget med frostfri kjeller i strømløs hytte er at grunnvarmen fra jorda skal gjøre rommet frostfritt og temperaturstabilt hele året.
Da kan det IKKE være isolasjon i gulvet.
Neste forutsetning er at veggene er godt isolert, og "taket".
Ikke glem at luken (lemmen i golvet ovenfra?) må isoleres godt.
Bra å ha 2 ventiler med justerbar åpning, slik at man får LITT gjennomtrekk.
Vinteren og midtsommer må den ha svært liten åpning. Høst og vår tåles det litt mer gjennstrømming av luft.
Riktig gjort, så blir dette et fantastisk rom med 2-5°C hele året :)

KjellG

Dersom det er krypkjeller, bør en trolig også legge 20 cm isopor på bakken.
Det blir ikke mye snø under hytta og varmetapet blir som ved barfrost.

OS

Sitat fra: Rypesteggen på mars 14, 2016, 10:21:45
Går ut fra at dere skal bruke denne til frostfrit "kjølerom" for mat?
Hele poenget med frostfri kjeller i strømløs hytte er at grunnvarmen fra jorda skal gjøre rommet frostfritt og temperaturstabilt hele året.
Da kan det IKKE være isolasjon i gulvet.
Neste forutsetning er at veggene er godt isolert, og "taket".
Ikke glem at luken (lemmen i golvet ovenfra?) må isoleres godt.
Bra å ha 2 ventiler med justerbar åpning, slik at man får LITT gjennomtrekk.
Vinteren og midtsommer må den ha svært liten åpning. Høst og vår tåles det litt mer gjennstrømming av luft.
Riktig gjort, så blir dette et fantastisk rom med 2-5°C hele året :)

Jeg har vært i kontakt med entrepenør ang kjeller med ståhøyde under bakken og mur av Leca. De anbefaler plast underst, så trykkfast isolasjon og en såle. Dette for å øke stabiliteten og å stoppe jordinnslag fra bunnen. Jordvarmen kommer inn i de to første lagene med Leca sier de. Jeg uttrykte da min skepsis til isolasjon i gulvet og såle og fikk da til svar at dette kunne de og de hadde gjort det mange ganger. De anbefalte videre Leca isoblokker øverst og trykkfast isolasjon fra muren og 120cm vannrett ut, ca 30cm under bakken. Dette for å hindre at tele slår ned.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Rypesteggen

Dette er en kamp om temperatur: Ovenfra/sideveis kontra nedenfra.
Hvis bekymringen ligger i at det er for lite isolasjon oppe, slik at man får minusgrader i rommet, kan det resultere i frostspreng under gulv, ja.
Hvis isolasjonen er bra oppå, samt øvre del av vegg, og rundt oppå terreng, så reduseres/elimineres faren for frostspreng.
Ligger bekymringen på at muren rundt kan lede omgivelsestemperatur nedover, så finnes det trykkfast isopor (feks SPX) som kan legges inn som en temperatursperre  et stykke ned i muren. Man må i så fall være obs på sidepress på mur pga forskyvningsfaren.
Isolerer man under gulvet, stopper man den jordtemperaturen nedenfra som skal stabilisere temperaturen hele året, og da er det hele bortkastet.
Fuktsperre er viktig, helt klart.
Entrepenører har gjerne fokus på frostspreng og regeverk/erstatningsansvar, og er mindre opptatt av din bruksnytte?
Sikkert lurt å kontakte flere om dette. Blir spennende å høre hvordan dette går!

OS

En liten oppdatering. Kjelleren jeg nevnte ovenfor ble muret i fjor og et lite anneks ble satt opp. Det er ikke ferdig enda men gulv, vegger og tak er isolert. Der luken i gulvet skal være har jeg bare lagt isolasjonsplater over. Jeg har logget temperaturen ca. 20cm over kjellergulvet i hele vinter og det kaldeste jeg har målt er -0,5C og da var det -17C ute. Regner med det blir bedre når gulv og isolert luke er på plass. Legger ved et par bilder.

Graving og muring ble gjort av et firma mens alt det andre har jeg gjort selv.

Som dere ser stikker muren veldig lite opp over bakken. Dette er en feil gjort av de som gravde igjen. Det har resultert i at det kom inn litt vann over kanten av muren under mildperioden tidligere i vinter. Det la seg da et lag med is på bakken og vannet trakk ikke ned. Jeg skal grave en 30cm bred og 20cm dyp grøft rundt muren og fylle med stein til sommeren. Håper det vil hjelpe på.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

En ny oppdatering. Har nå gått nesten ett år siden jeg isolerte gulvet (taket i kjeller) og jeg har logget temperatur i kjeller. For et par uker siden var det -19C ute på det kaldeste og et par dager etterpå var temperaturen ca 20cm over gulvet -0,4C.

Jeg observerte at det var rim oppå muren inne der bunnsvillen er så jeg har nå lagt et lag med 5cm Rockwool der for å se om det hjelper.

Det kan godt være det er isolasjonen under gulvet i kjelleren som hindrer varmen å komme opp som Rypesteggen nevnte ovenfor.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Hei, hvor dyp er kjelleren din?
Funderer på å lage et frostfritt rom selv, og lurer litt på dypt det  må være for å være frostfritt.
Har samme temperatur klima som deg ser det ut til. har hatt -19 i år!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på desember 20, 2018, 09:59:13
Hei, hvor dyp er kjelleren din?
Funderer på å lage et frostfritt rom selv, og lurer litt på dypt det  må være for å være frostfritt.
Har samme temperatur klima som deg ser det ut til. har hatt -19 i år!

Den er 2m dyp men jeg tror isolasjon er vel så viktig som dybde.

Skal du gjøre det selv bør du kontakte eksperter først. F.eks Weber (de som lager Leca). Du må bla isolere ut fra muren, litt under bakkenivå.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod