BlueSolar MPPT 150/70 - MC4 vs morningstar tristar mppt60

Startet av anmo, mars 18, 2016, 14:08:35

anmo

Hei,

Har søkt litt på forumet her og lett etter en brukerrapport for Victron sin Bluesolar mppt laderegulator. Har i dag Morningstar sin Tristar MPPT60, og er veldig fornøyd med den, men har i det siste kjøpt både CCGX og BMV700 levert av Victron.
Pr dags dato (som jeg kjenner til) får jeg ikke solcelle ladedataene fra MSMPPT60'en inn på VRM portalen til Victron, heller ikke på skjermen til CCGX. Eneste måten jeg ser at panelene lader, er batterivolt nivået. Fungerer jo, men får man litt informasjon, vil man gjerne ha mer... Er det noen på forumet som kan gi meg litt brukererfaringer på Victron BlueSolar sin serie?

/Anmo

OS

Jeg jobber med en modul for CCGX som henter data fra TSMPPT 60. Har vært i tett dialog med Victron om det og når den er ferdig vil de legge den inn i CCGX. Men det tar nok noen måneder enda.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

anmo

Så bra, det hadde vært veldig fint å unngå å bytte regulator.

Jeg har vært inne på forumet til Victron (Github)og lest om at det er noen som jobber med saken. Men det er en stund siden den tråden har blitt oppdatert. Er noen dager siden jeg sjekket sist nå da men...

Da fortsetter jeg å vente i "spenning" :-)

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Ludo

Et lite tips Anmo, hvis batterimonitoren du har er viktig for å lese av andre forbrukere eller ladekilder så kjøp en til og sett shunten rett på kabel fra regulatoren din. Koble monitoren rett til CCGX og du kan lese av nøyaktig ladestrøm og logge dette på nett ;)
Monitor er rimelig i forhold til ny regulator. Morningstar Corp er et lite firma men verdenskjent for sin kvalitet, så er ikke noe poeng å finne opp nye triks når det allerede finnes en enkel løsning.
God påske!

Røilern

Sitat fra: anmo på mars 18, 2016, 14:08:35
..........
Pr dags dato (som jeg kjenner til) får jeg ikke solcelle ladedataene fra MSMPPT60'en inn på VRM portalen til Victron, heller ikke på skjermen til CCGX. Eneste måten jeg ser at panelene lader, er batterivolt nivået.............

Jeg trodde CCGX hadde en "other DC" måler som viste et netto tall for all annen DC aktivitet. Ikke helt det samme men iallefall bedre enn bare spenning.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ludo

Du må koble monitoren til CCGX via VE direkt inngangen. Vips så teller du ampertimer inn ( og wattimer).

anmo

Du tenker da på den "andre" batterimonitoren ikke sant? Den jeg har allerede er jo koblet inn på VE direkt inngang1.

Sitat fra: Ludo på mars 20, 2016, 20:05:17
Du må koble monitoren til CCGX via VE direkt inngangen. Vips så teller du ampertimer inn ( og wattimer).

Ludo

Du bruker Ve direct 2 inngangen på ekstra monitor.

Ser av dette skjemaet https://www.victronenergy.com/upload/documents/Whitepaper-Data-communication-with-Victron-Energy-products_EN.pdf
At batterimonitorene som heter 6xx går gjennom interface. 7xx benytter VE direct

Her ligger oversikt over tilkoblinger

https://www.victronenergy.com/live/ccgx:start

kristianh

Sitat fra: OS på mars 18, 2016, 14:19:16
Jeg jobber med en modul for CCGX som henter data fra TSMPPT 60. Har vært i tett dialog med Victron om det og når den er ferdig vil de legge den inn i CCGX. Men det tar nok noen måneder enda.

Dette høres bra ut! Vil denne da kun støtte TSMPPT 60 over ethernet, eller også mulighet for de enklere modellene med seriellkommunikasjon på et vis?
Lukter litt på vindmølle med Tristar regulator og dumplast, men integrasjon med CCGX har på en måte blitt et must  ::) Er vel da PWM 45A som er aktuelt.
Alternativet blir vel en ekstra BMV med de komplikasjoner og kostnader det medfører. Har også brukt begge VE.Direct-porter i CCGX så må da koble til med VE.Direct->USB for å få en ekstra BMV, noe jeg forsøkte en stund men det var veldig ustabilt.

OS

Sitat fra: kristianh på mars 28, 2016, 20:46:11
Sitat fra: OS på mars 18, 2016, 14:19:16
Jeg jobber med en modul for CCGX som henter data fra TSMPPT 60. Har vært i tett dialog med Victron om det og når den er ferdig vil de legge den inn i CCGX. Men det tar nok noen måneder enda.

Dette høres bra ut! Vil denne da kun støtte TSMPPT 60 over ethernet, eller også mulighet for de enklere modellene med seriellkommunikasjon på et vis?
Lukter litt på vindmølle med Tristar regulator og dumplast, men integrasjon med CCGX har på en måte blitt et must  ::) Er vel da PWM 45A som er aktuelt.
Alternativet blir vel en ekstra BMV med de komplikasjoner og kostnader det medfører. Har også brukt begge VE.Direct-porter i CCGX så må da koble til med VE.Direct->USB for å få en ekstra BMV, noe jeg forsøkte en stund men det var veldig ustabilt.
gateway
Jeg vet det går på TS MPPT 45 via Moxa Modbus TCP til Modbus RTU gateway. Kjenner ikke til PWM 45 men hvis den har Modbus kan det være det fungerer.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod