Batterilader 60-90A 12V

Startet av Rypesteggen, mars 21, 2016, 20:59:45

Rypesteggen

Må oppgradere litt, ettersom dagens lader på 30A ikke godkjenner større batteribank enn 500Ah.. (Den prøver seg, men gir nokså raskt feilmelding om kaputt batteri >:()
Må kunne lade 1000Ah blysyrebatteri og evt AGM i fremtiden. Det ideelle, kunne være 100-150A, men, med aggregat på kun 2,8kW, så er det ønsketenkning. Da tenker jeg heller en rimelig lader på 60A-90A.  (90A*15V=1350W forbruk fra aggregat)
Laderen må kunne stå tilkoplet hele tiden uten å tappe batteriene når det ikke lades. (En del ladere beregnet for bilbatteri gjør faktisk det, og MÅ koples fra..)
Trenger egentlig en ren lader uten solcelleregulator. Kombimulighet med inverter er ikke nødvendig.
Noen som har tips til en grei lader? Merke/modell?

Røilern

For noen år siden var jeg selv ute etter en lader med de spesifikasjoner du nevner. Min "reise" har vært som følger:

1) Oi dette var veldig dyrt
2) Det finnes ikke noen rimelig lader over 50A og det som finnes ser ut til å være billige Kina produkter
3) Jeg lagde min egen lader basert på 130A alternator, 6Hk Briggs & Stratton og en avansert 3 trinns ladereguator, og..... noen veldig tykke kabler
4) Til slutt innså jeg at avanserte skikkelige ladere er bygget rundt de samme komponentene som avanserte skikkelige invertere, mao de er like dyre, og kan ofte fylle begge roller
5) Kastet inn håndkle og valgte en Victron Multiplus 3000W med 120A ladefunksjonalitet (jeg kjøpte en brukt)

Sorry, det er ingen vei utenom
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Er også på jakt etter en god batterilader .
Hva med Batterilader 100A, Victron Centaur Charger 12/100 ?

Er dette et alternativ?
Det ser ut som den har halve prisen av en kombi.

Hva med egetforbruket  på 3000, ? Er ikke på godt over 1a (12v)?

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Victron Centaur er vel en "analog" lader, mao ingen avansert styring. Litt usikker på om den har temp. kompensering.

Egenforbruket med inverteren i search mode er 4W, som ren lader må det være enda lavere, men jeg fant det ikke i farten.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Rypesteggen

Takker for kjappt svar.
Var egentlig ikke "ønskesvaret" dette. Her snakker vi ca 15-20 høvdinger for nødlading 2-3 ganger i året. Det blir litt i overkant for min del. :o
Jeg tenker på en rå/brutal lading disse få gangene, og så får solcelleregulatoren ta "fintuningen" og toppladingen i mine fraværsperioder. (Tracer 4210A)
Hva legger du i "avanserte skikkelige ladere"?
Med nød-aspektet i bakhodet, så er ikke fjernstyring/og ladekurver så viktig for meg.
Finnes en del ladere på 60-80A til Kr.3-4.000, men er usikker på om de tapper batteriene mellom ladingene, og dermed frakoples. Dette må sjekkes konkret før kjøp.
Andre utfordringer/ulemper med rimelige "nød"-ladere?

Ludo

Jeg hadde en slik Centaur lader i en båt en gang. Mener 100% at jeg kjøpte en 200A den gangen men fant den ikke igjen i sortimentet til Victron nå, bare mindre modeller, men de ser ut til å ha samme spesifikasjoner som den jeg hadde. Laderen ble brukt i litt forskjellige gjør det selv eksperimenter ombord og den skal virkelig ha kredit for å ha motstått alt den ble utsatt for:) Jeg kjøpte den hos Sunwind i Bærum mener jeg. Laderen var genial da den både aksepterte ac og dc med variabel spenning og kunne lade forskjellige batteribanker med felles jord. Så på nettsidene deres at de hadde både 80 og 100A. Den er analog men det spiller liten rolle hvis du ikke skal benytte den på annet enn et aggregat for oppladning av batteriene, den kan jo stilles til ønsket spenning. De færreste lar vel aggregatet stå og gå på tomgang for vedlikeholdslading?

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Centaur-Charger-EN.pdf







OS

Batteriladere på 100A ++ er dyre. Siden du bare skal lade noen ganger i året ville jeg heller satset på en mindre, "dum", lader som ikke gir opp pga batteristørrelsen. F.eks en 60A Centaur lader som nevnt ovenfor. Er den for dyr får du 50A ladere til under 4 tusen, f.eks den i lenken nedenfor. Den kan stå tilkoblet hele tiden men hvor intelligent den er vet jeg ikke:
http://www.rk-smia.no/produkter/aggregater-og-omformere/vekselrettere-og-ladere/ladere/batterilader-50a-12v-detail.html
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Er enig med OS her, men for min del er det viktig at man kan temperatur kompensere for lave temperaturer på vinterstid.
Jeg ser at Tristar mppt 60 på kalde dager lader med spe.ninger opp til 15.27 V .
Jeg tror det er viktig for å få toppet batteriene med i de mørkeste månedene.
Noen som vet om Centaur gjør det?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 22, 2016, 17:56:47
Er enig med OS her, men for min del er det viktig at man kan temperatur kompensere for lave temperaturer på vinterstid.
Jeg ser at Tristar mppt 60 på kalde dager lader med spe.ninger opp til 15.27 V .
Jeg tror det er viktig for å få toppet batteriene med i de mørkeste månedene.
Noen som vet om Centaur gjør det?

Den har temperaturkompensering,
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Moen

Hei,er helt fersk på hyttestrøm og ser at det har vært snakk om regulator med ekstern temperaturkompensering i denne tråden.Lurer  på at når Victron Bluesolar 100/50 har innebygget i enheten,kan vel det være helt greit all den tid regulator og batteri er i samme rom?Kunne vært greit å vite :)

ivarw

@Moen, snålt. Jeg stilte nettopp det samme spørsmålet i en parallell tråd .. ;-)
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Moen

Hei,ser den ivarw:) Må si at det er en masse intressant å lese på dette forumet,har bygd en sommerhytte og er kommet fram til neste steg som er solceller o.s.v. Ser Victron Bluesolar 100/50 har lav forbrukstrøm.Siden hytta ikke er i bruk den mørke årstiden tenkte jeg det kunne være smart å velge denne. Skal ha hele anlegget i et eget teknisk hus ved siden av hytta,med solcellene på vegg eller tak og jordkabel inn. Burde jo være ok,men kanskje noen vet bedre :)

OS

Sitat fra: ivarw på mars 25, 2016, 15:14:19
@Moen, snålt. Jeg stilte nettopp det samme spørsmålet i en parallell tråd .. ;-)
Da gir jeg mine synspunkter til dere begge her. Hvis batteri og regulator har samme temperatur trenger dere ikke ekstern tempsensor.

Min erfaring er at de ikke har samme temperatur selv om de står i samme rom. Spesielt på vinteren når sola steker og det er kaldt i lufta. Batteriene har stor masse og temperaturen endrer seg ikke så fort. Dessuten blir regulatoren varm når strømmen er stor og da blir forskjellen enda større.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Moen

Takk Os :) Skjønner at det kan forekomme.Tenkte at egetforbruket på regulatoren hadde størst betydning i den mørke årstiden.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod