CMP batterilader går snart på huet ut hyttedøra + litt wallas

Startet av hrac, mars 25, 2016, 17:44:35

hrac

Har en ny 4trinns lader , CMP multi stage smart. Problemet er at når jeg lader kommer jeg aldri forbi "float" trinnet (trinn 2), noe som jeg tror er grunnen til at jeg ikke for vellykkede ladinger. Det som skjer er at batteriene fyker opp i 100% også raser de nedover igjen så fort ladingen er over. De ender på et nivå som er høyere enn det var før lading, men ikke i nærheten av 100%.

For jeg går ut ifra at man ved en 4trinns lading bør komme seg gjennom alle fire trinnene for å få en bra lading?

Lurer også på om noen har oversikt over wallasforbruk, alt jeg kan se er 0,4 A under bruk. Hva med oppstart?

God påske til alle hyttefolk!

Jgytterdal@gmail.com

Har du kommet til float stage, betyr det teorien at batteriene er fulladet.
Float=vedlikeholdslading.

Bulk:
Batteriene er sultne og tar alt de får,og ca 80%av ladingen foregår her.
Batterispenning på et agm batteri: 14,6-15.3v basert på tempr.


Absorption:
Her foregår de siste 20% av ladingen, og denne siste delen er tidkrevende. Mange ladere er instilt på 3-4 timer i absorption fasen.
Batterispenning 14,1-14,8v

Float:
Her reduseres normalt ladespenningen ned til litt over 13v
(Avh av batteritype), hvor målet er å opprettholde ladetilstanden uten å skade batteriene i prinsippet uendelig lang tid

Håper dette var til nytte!

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

hrac

Ops, ser her at jeg klarte skrive feil. Er "bulk" jeg ikke kommer meg forbi. Kommer aldri til absorption eller float. Det står i manualen at bulk varer 10-20 minutter, men jeg gir som regel opp etter en time og skrur av alt.


Røilern

Sitat fra: hrac på mars 25, 2016, 20:01:42
Ops, ser her at jeg klarte skrive feil. Er "bulk" jeg ikke kommer meg forbi. Kommer aldri til absorption eller float. Det står i manualen at bulk varer 10-20 minutter, men jeg gir som regel opp etter en time og skrur av alt.


Ikke lett dette, men hvis laderen er satt opp riktig så skal den holde seg i bulk inntil batteriene er ladet ca 80%, Bruksanvisninger som  angir 10-20 min bulk ladetid er skrevet av folk som har liten forståelse for hva dette dreier seg om - "kast den".

Dette kan du følge litt med på selv hvis du har et voltmeter og et tangampermeter. I bulkfasen så stiger spenningen opp mot max innstilt spenning. I den samme fasen er strømmen (ampere) ganske konstant. Ved å følge med på A og V så kan du bli litt tryggere på hva som skjer.

Har du et 300A batteri som er utladet 50% så mangler det 150Ah. 80%av 300A er 240Ah. 240-150 = 90Ah. Hvis du har en 30A lader så tar det 3 timer og komme fra 150Ah(50%) til 240Ah(80%)

Deretter går laderen over i absobsjonsfasen, hvor spenningen er konstand og strømmen (A) synker. Da blir laderen din mindre og mindre effektiv. Det kan ta timer og komme fra 80% til 100%. Pga dette forholdet benytter jeg nesten aldri aggregatet til noe annet enn bulk-lading. De siste 20% får solen ta seg av
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Supert. Takk for hjelpen. Det gir jo mening.  Har 30 A lader, regnet meg frem til at laderen kommer til å være i bulk i 8,5 time. Men fullt skal batteriet bli!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod