Mobilabonnement for hyttestyring etc.

Startet av kristianh, mars 28, 2016, 18:39:11

kristianh

mars 28, 2016, 18:39:11 sist endret: mars 28, 2016, 21:10:16 by kristianh
Dette er nevnt i forbifarten i diverse andre tråder tror jeg, men tenkte kanskje det kunne være nyttig med en egen tråd på dette.

For å benytte en del tjenester, slik som webkamera, dynamisk DNS, VPN, styring av internettrelé (Control by web etc.) trenger man gjerne en offentlig IP-adresse. Enkelt forklart er det mangel på IP-adresser og de fleste mobilleverandører opererer gjerne med noe som heter NAT slik at mange mobile enheter kan operere med samme IP-adresse eksternt. Men for å kunne nå ditt nettverk fra utsiden må du altså ha en egen, offentlig IP-adresse. Hos noen leverandører er det mulig å endre APN for å få en slik offentlig IP-adresse.

Har også lett etter et egnet abonnement der man kan ha mye data inkludert samtidig som man kan bruke Tale og SMS. F.eks. ruteren jeg bruker (Huawei B593S) har mulighet til å koble til en "gammeldags" telefon eller trådløs telefon og så ringe via den. I mitt tilfelle der jeg har 4G via stor antenne, men ikke "normal" mobildekning ville en sånn løsning vært veldig nyttig. Har så langt ikke funnet noen abonnement som dekker både stort databehov og mulighet for å ta en og annen samtale til en gunstig pris.

Tenkte derfor å sette opp en oversikt over hvilke leverandører som tilbyr de forskjellige ting. Fyll gjerne på med erfaringer så kan jeg oppdatere denne posten.


OS

Jeg har chess mobilt bredbånd på hytta og bruker det til å hente data fra ladekontroller, temperaturmonitor osv. Jeg bruker dynamisk DNS så da har det vel offentlig IP-adresse. Det kan ikke brukes til tale. Har også endret APN til vpn.netcom.no og det fungerer så da blir det:

Chess
Mulighet for offentlig IP-adresse: Ja
Mobilnett/dekning: Telia
APN: vpn.netcom.no
Tale på mobilt bredbånd-abonnement: Nei
SMS på mobilt bredbånd-abonnement: Nei?

En annen ting som ofte er forespurt er konfigurering over WAN (konfigurering fra utsiden/offentlig nett). Dette er ikke mulig med Huawei fra Chess men jeg har en gammel ICE og der går det.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Amatøren

Kanskje dele opp?

ICE - Bredbånd
Mulighet for offentlig IP-adresse: Kan lese IP ut fra router *. USB modem?
Mobilnett/dekning: Eget LTE (4G) nett - Også på 450 MHz
APN: ??
Tale på mobilt bredbånd-abonnement: Bare via Apper som Skype, Messenger o.l.
SMS på mobilt bredbånd-abonnement: Nei?

ICE - Mobil
Mulighet for offentlig IP-adresse: Ja?
Mobilnett/dekning: Telia dekning på tale OG data
APN: ??
Tale på mobilt bredbånd-abonnement: Nei?
SMS på mobilt bredbånd-abonnement: Nei?

*)
Lag fil med data fra routeren (den store i hvertfall - den har jeg så det virker)
wget IP_ROUTER:80/home.asp --user=admin --password=ADMIN_PASSWD -O router.txt

Søk etter linjen var wanIP="XXX.XXX.XXX.XXX" ;

X-ene er IP adressen. Den kan du sende på e-post til deg selv. Selvfølgelig trengs det en liten datamaskin for slikt f.eks en Raspberry Pi e.l.
Man lærer så lenge man lever.

kristianh

Takk for oppdateringer.

Trodde jeg kunne oppdatere første post etter hvert, men det ser ikke ut til at er tillatt, det var litt strek i regninga :-/

For å klargjøre litt, når jeg snakker om offentlig IP mener jeg en egen IP-adresse i motsetning til en IP-adresse du deler med mange andre bak NAT. Det er noe som trengs for at trafikk fra "utsiden" til "innsiden" av nettverket skal finne riktig veg til ditt nettverk. Ruteren vil uansett ha en IP-adresse, forskjellen ligger i om leverandører tildeler deg en offentlig eller privat (ikke tilgjengelig fra internett) IP-adresse.

Så når det kommer til Ice tolker jeg det du skriver som at du får offtenlig IP, men dette er kun avhengig av mobilnettet og ikke ruter/utstyret som brukes.

Slik at om du vil bruke en kommando til å hente din eksterne/offentlige IP-adresse kan man like enkelt benytte kommando:
curl -s ipinfo.io/ip
eller f.eks.
wget -qO- http://ipecho.net/plain ; echo
Dette vil alltid returnere ekstern IP uavhengig av utstyr, men det kan like godt være en IP-adresse som ikke er (det jeg definerer som) offentlig (deles med andre)  :)

Ip-adresser som er
10.x.x.x
172.16.x.x -> 172.32.x.x
192.168.x.x

er private IP-adresser tilsvarende det du har på ditt lokale nettverk. Slik at dersom mobiloperatør opererer med NAT, vil din ruter mest sannsynlig få tildelt en av adressene nevnt ovenfor, mens den eksterne IP-adressen blir delt med mange andre brukere. Håper det er litt klarere  :)
Her er litt mere info: http://www.howtogeek.com/148664/how-and-why-all-devices-in-your-home-share-one-ip-address/

Denne omhandler mest hjemmenettverk, men i prinsippet blir de private IP-adressene "flyttet et hakk ut" mot internett når leverandøren bruker NAT.

For å ta et eksempel: Hansen og Olsen har hvert sitt internettabonemment på hyttene sine der leverandør bruker NAT og deres rutere får tildelt hhv IP-adresse 10.20.1.1 og 10.20.1.2 fra leverandør. Dettefor å spare IP-adresser (som det er mangel på og koster penger), og leverandøren bruker kun én ekstern IP 100.100.100.100 som deles av både Olsen og Hansen. Når Olsen sitter i stua hjemme og vil koble til sitt webkamera på hytta er den eksterne IP-adressen 100.100.100.100. Men da er det ingen måte for hans tilkobling å "finne riktig veg" til akkurat hans webkamera iom at ruterens adresse er privat.

Vil for ordens skyld føye til at ved å unngå NAT og bruke offentlig IP går man utenom leverandørens brannmurer og sperrer og blir mere "eksponert" på internett.

Røilern

Hei Kristian

Jeg an hjelpe deg med det, men kanskje det blir lettere å holde oversikt om vi lager en tabell - Jeg kommer tilbake med inspill

Anders
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

ICE
Mulighet for offentlig IP-adresse: Ja
Mobilnett/dekning: ICE / Netcom
APN: (ikke sett at det er relevant noe sted på routeren)
Tale på mobilt bredbånd-abonnement: Nei
SMS på mobilt bredbånd-abonnement: Nei
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod