Mobilt bredbånd-ruter Huawei B593s og firmware-oppgradering

Startet av kristianh, mars 28, 2016, 19:40:09

kristianh

Tenkte å dele mine erfaringer rundt firmware-oppgradering av denne ruteren, som jo er en populær hytteruter. Den selges gjerne med firmware-versjoner fra mobilleverandør der mange, om ikke de fleste, av funksjonene er deaktivert. Jeg kjøpte derfor min ruter direkte på en internettbutikk og ikke via mobilleverandør. Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at den likevel var levert med Telia firmware. Begynte da å undesøke muligheten for original Huawei firmware som har mange flere funksjoner.

Dersom du har kjøpt din ruter fra mobilleverandør kan det muligens være vilkår som forbyr dette, men iom at jeg kjøpte min uavhengig og uten binding føler jeg det er innafor.

Blant annet har original firmware mulighet for dynamisk DNS, fildeling, DLNA, varslingsinnstillinger, VOIP, SMS etc. noe mange firmware-versjoner ikke har. Mange versjoner kan ikke engang bruke ekstern antenne! Se vedlagt release informasjon på den firmware jeg brukte samt manual som beskriver tilgjengelige funksjoner.

ADVARSEL! Dette er nokså krevende og kan ødelegge ruteren din, så styr unna om du ikke er komfortabel. Og oppgradering er på eget ansvar!

ADVARSEL 2! Sjekk din versjon av ruteren. Det fins flere versjoner! Den jeg har og som dette gjelder for heter B593S-22. Det fins også, blant annet, versjon U-12. Dersom du ikke har S-22 kan du ikke bruke denne oppskriften. Greit å være tydelig her, husk at dette kan ødelegge ruteren  :o

Først litt bakgrunnsinfo:
Oversikt over firmware-versjoner med aktive funksjoner. Gjelder versjon U-12, men rimelig likt for S-22 vil jeg tro.
Info om versjonsnummerering og unik nummer for mobilleverandør
Mere komplett oversikt over mobilleverandører

Så til selve stegene

  • Finn ny firmware. Selv fant jeg min her. Brukte versjon V200R001B270D10SP00C00
  • Muligens ikke nødvendig, men jeg gjorde dette. Kopier gammel firmware fra ruteren din. Logg inn på administrasjonssiden til ruteren så kan du forhåpentligvis laste ned nåværende firmware (dette blir avhengig av hvilken firmware som er installert). Selv brukte jeg denne oppskriften for å kunne logge inn med FTP og mener da jeg fant firmwaren via FTP, men husker ikke dette nøyaktig
  • Modifiser firmwaren du lastet ned med en HEX editor. Jeg brukte programmet Hex Fiend på Mac. Grunnen til dette er at ruteren kun vil akseptere firmware fra samme leverandør. Se linkene ang. firmware-versjon og mobilleverandør ovenfor. Iom at min hadde Telia-firmware sluttet versjonsnummer på SP00C07. Her må du sjekke riktig for din nåværende leverandør, optimalt søke i firmwaren du lastet ned fra ruteren med en HEX editor. Endre så alle referanser til firmware-versjon i den nye fila fra SP00C00 til SP00CXX der CXX er nummer for nåværende leverandør, i mitt tilfelle C07
  • Logg inn på ruter og oppdater med den nye firmwaren

ADVARSEL 3! Dersom dette er gresk for deg, bør du ikke utføre dette.

Anyway, jeg kan nå benytte dynamisk DNS i min ruter i tillegg til at et helt vell av nye innstillinger er tilgjengelig.

Blant annet benytter jeg også et VOIP-abonnement fra Phonzo som er konfigurert på ruteren. Jeg har plugget en trådløs telefon inn i en av RJ11-kontaktene på ruteren og kan da ringe ut og motta samtaler. Glimrende iom at jeg har 4G-dekning men ikke normal mobildekning. Ruteren kan med en slik telefon også ringe/motta samtaler med SIM-kortet som står i telefonen, men jeg har ikke funnet et egnet abonnement som kombinerer data/tale til en OK pris.

I tillegg kan man sende og motta SMS med ruteren, noe som ikke går med mange av firmware-versjonene.

Redigert: Firmware-versjon jeg brukte

OS

Dette var interessant! Jeg har to slike rutere kjøpt fra Chess. Den ene har jeg satt opp med dynamisk DNS, port forwarding, annen APN osv og har ikke opplevd noen problemer.  Sende SMS har jeg ikke forsøkt men jeg mottar SMS fra chess når jeg fyller på kontantkortet jeg har i den ene.

Uansett kunne jeg tenkt meg kopi av firmwaren du brukte. Jeg gikk inn på siden du lenket til men finner den ikke. Kan du sende den til meg på e-mail? Jeg sender deg e-mailen min i PM.

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Hei,

Har forsøkt sende, men fila er litt stor, du får gi beskjed om den ikke kommer gjennom.

Ja, mange versjoner har nok f.eks. Dynamisk DNS, men såvidt jeg har funnet er det kun originalversjon som har både Dynamisk DNS, VOIP, alle frekvensbånd, SMS, ekstern antenne, DLNA, FTP, fildeling etc etc. F.eks. ifølge denne er det versjoner fra både Telia og Telenor som ikke har støtte for dynamisk DNS. Men dette arket gjelder U-12 som jeg tror er en tidligere versjon enn S-22, så det kan være forskjeller her også.

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod