Strømbudsjett

Startet av hrac, mars 30, 2016, 17:56:27

hrac

Da har vår 4mnd periode på hytta begynt, og det jeg erfarer er at jeg må kjøre aggregat mer enn forventet. Det gjør meg egentlig ganske lite, da jeg synes det er morsomt enn så lenge. Men det er spennende å finne ut av hva som er årsaken. Det har vært lite sol i påsken + at vi har kjørt wallas gjennom natten. Så der er det jo litt forbruk ( tenker oppstart på 8A over 5 min).

Batteriladern har jeg fått hjelp til å forstå, men selv etter 6t kjøring med lading, havner jeg ned på 65-70% etter at prosessen er ferdig og laderen slått av. Dette forstår jeg ingenting av.

Har vedlagt strømbudsjettet "mitt" (stjålet litt fra Røilerns), noen som hadde giddi å kikket på det?

Det jeg tenker kanskje blir feil er hvordan jeg har lagt opp wallas oppstart; når det er 8A i 5 min, tenker jeg at det da blir 480 Ah og igjen 432w ved 5 min kjøring. Blir dette feil? Kjøleskapet har jeg på 1,8Ah i 24t, det bruker nok litt mindre, men jeg har ikke helt forstått hvor mye mindre. Det lever litt sin egen verden.

Takk for hjelpen!

hrac

Og her er budsjettet

Jgytterdal@gmail.com

Hei flott strømoppsett du laget!

Hvis jeg har forstått det riktig så har en "typisk" bruksdag ca 1560wt eller ca 125ah
(1560/12,5)
Dette er ikke ulikt min egen situasjon hvor jeg på en normal bruksdag, bruker ca like mye.
Jeg har i mitt system 2x260w solpaneler, og klarer fint  å oppnå "float"dvs å fullade batteriene via panelene, også på dager hvor det ikke er helt solrikt.

Oppstart Wallas vil i praksis bety 8a i 5 min =40A minutter= 0,6At

Litt usikker på hva slags panel du har men eksempelvis vil et 140w panel som lader på full guffe i 8t teoretisk kunne lade 140x8= 1120Wt, altså litt under det du har forbrukt.

Med forbehold om at jeg ikke har missforstått her!

Alltid interessant å se hvordan andre har gjort det da!


Mvh
Ytterdal







Ekempelvis vil
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

hrac

Takk! Morsomt at vi har ca samme forbruk, da er jeg ikke helt på viddene. Men jeg har enn så lenge bare ett 120w panel, så det blir litt knapt:(

Røilern

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mars 30, 2016, 18:43:47
Oppstart Wallas vil i praksis bety 8a i 5 min =40A minutter= 0,6At

Korrekt

men det er kanskje lettere hvis vi ser på det på følgende måte:
Når man snakker om energi så er det effekt ovet tid, og tid er i de fleste tilfeller timer. Det uttrykkes med At eller Ah (Ampere timer/hour) eller Wt/Wh (Watt timer/hour)

Når noe bruker 8A så er forbrukt energi 8Ah, når det har gått en time.

Da blir forbruket over 5minutter 5/60 = 1/12 => 0,0833 x 8A = 0,67Ah (slik Jgytterdal skriver)

Det er mao ikke oppstarten av  ovnen som man må bekymre seg over.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Ok takk, da er wallasen herved løslatt fra varetekt. 

Og da er jeg like langt. Trodde jeg hadde funnet synderen i hvorfor batterikapasitet går ned raskere enn forventet. I praksis har jeg ladet batteriene hver annen dag (når de har nådd 30%). Men da har jeg jo uansett ikke kommet meg over 70% etter fullendt lading. Så litt av problemet ligger jo der.


Røilern

Jeg ser av en eller annen grunn ikke vedlegget ditt

Er det nettleseren min som krangler?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Det kan selvfølgelig være mange årsaker,  men når alt kommer til alt er dette egentlig ganske enkelt.
Energi tatt ur av batteripakken må tilføres igjen, og da har du to energi kilder: solpanelet og betteriladeren.

Hvis uttaket er større over tid, en tilførsel vil det oppstå ubalanse = underskudd i batteribanken.

Lesningen er enten å redusere forbruket, eller å styrke tilførselen /ladingen.

Du indikerer jo at panelet kan være litt "snaut" og det er jeg enig med deg i.
Heldigvis er det etterhvert blitt en levelig kost å øke ladekapasiteten der.
Det andre er selvføgelig 230v laderen din. Er denne stor nok osv.

Tror ikke nødvendigvis du har noen store strømsyndere i oppsettet ditt. For meg virtker dette som et bra opplegg, men litt underdimensjonert ladekapasiet.

Lykke til videre
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

hrac

Her er vedlegget igjen

Ja det blir definitivt et nytt panel snart. Laderen er på 30A, så mener den burde klare å matche batteribanken på 520Ah. Aggregatet Honda i20 burde vel også holde mål.

Ludo

Har ikke kontrollregnet regnskapet ditt men ved første øyekast er det kjøleskapet du bommer på. Waco/Dometic oppgir dette til et snittforbruk på 48w. Og etter energi std til 1.8A over ett døgn med nedkjølte varer. 48/12=4A. Kompressor trekker 5.9A ved maks. Noe som betyr at det går ihvertfall 12 t første døgn på maks, litt avhengig av temp på det du putter inn og hvor mange ganger du åpner døra. 5.9x12 =70,8 A/t. Etter det er kaldt vil forbruket reduseres og snittforbruket er da kanskje nede i ca 2 A (ca 48A/t døgn).

Det står ingen ting om batterienes egenskaper, men ved denne type bruk på stasjonære AGM batterier bør du regne kapasitet ved c20 (trekket er langt høyere enn for c100). I tillegg kan du regne med at du kan benytte ca 70% av batt kapasitet.

Tilgjengelige A/t blir da som følger Forutsatt at c20 er ca 440 A/t;

440x0.7 = 308 A/t

Dette betyr at du har brukt drøyt 1/3 av batterikapasiteten før du har kommet ordentlig i gang med oppholdet.

Sånn sett er det batterikapasiteten som er for liten i forhold til bruk.



http://td.dometicgroup.com/_pdf/cr50-65-80-110-140-b-15s-18.pdf



hrac

Meget interessant Ludo. Har ikke fått satt i system hvordan kjøleskapet fungerer i praksis, 1,8 A som jeg har i skjemaet er jo som du sier standard. Men det gikk som fy første 12t ja. Siden har det gått 3,3 A og noen sjeldne ganger 5,9 A hvis det har vært veldig varmt rundt. Jeg vil anta det trekker 0 A ca 75% av tiden nå og resten 3,3 - 5,9 med stor vekt på 3,3.

Men det kan jo ikke forklare hvorfor problemet fortsatt eksisterer? Nå har vi jo vært her 11 dager og kjøleskapet har roet seg.

Men klart, batteribanken er også litt sparsom, tanken er å supplere med aggregat hver 5/6 dag avhengig av sol. Men det har blitt hver annen dag av en eller annen grunn.

Jeg tror mye ligger i at jeg ikke klarer lade batteriene over 70% og derfor bare har 40% av batteribanken tilgjengelig (mellom minimum på 30 og maksimum på 70)

Røilern

Jeg er enig i konklusjonen til Ludo, og at det er kjøleskapet, men ikke helt årsaken.

Hvis varene er varme når du setter de inn i kjøleskapet går det med mye energi til å kjøle de ned, men det er energitapet gjennom åpen dør, isolasjonstap, og selvfølgelig nye varer inn i skapet som er viktigst.

Jeg kjenner ikke dette skapet, men har en misstanke at det er mye mindre effektivt enn det 230V skapet jeg har. 500wh per dag er mye av din batterikapasitet.

I tillegg tror jeg du har regnet for lavt forbruk på wallasen

Bottom line:

Selv på fine soldager får du  bare halvparten av forbrukt energi fra panelet
Det betyr minimum 3-4 timer med aggregat på de fine soldagene og det dobbelte på dager uten sol.

For å få  kontroll må du rydde opp i regnearket ditt. Det er de kontinuerlige forbrukerne over tid som er viktig.

Deretter må du få  tilgjengelig batterikapasitet korrekt. Du bør ikke benytte mer enn 50%, 200 x 2 x50% x 12= 2400wh.

Med et mulig dagsforbruk på 50% av tilgjengelig batterikapasitet så er det dårlig med reserver. I tillegg kan det jo tenkes at batteriene dine ikke lenger leverer 100%
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Mange fornuftige svar her hrac. Jeg har ikke lest alle dine tidligere innlegg så mulig du har svart på dette før: har du batterimonitor? Hvis ikke bør du anskaffe det. Da kan du skru på utstyr ett etter ett og notere deg forbruket.

Husk også at batterikapasiteten er oppgitt ved romtemperatur og den blir redusert i kulden.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

hrac

Tusen takk for alle innlegg. Jeg ser at kjøleskapet og Wallas er synderne. Tror kanskje kjøleskapet bruker mer enn forventet da det er veldig varmt der det står. Skal se litt på å flytte den.

Har ikke batterimonitor, det skal jeg skaffe meg, takk!

Det som fortsatt er rart er at jeg ikke klarer lade batteriene over 70%. Både lader og batterier er kjøpt DES 15. Jeg begynner også å leke med tanken om at kanskje batteriene ikke er så tomme som regulatoren hevder. Den er tidvis litt ute og sykle. Batteriene kan gå fra 60 % til 35 % og opp til 60 igjen i løpet av en time, uten sol / lader.

Men ja, takk for alle innspill.

OS

Sitat fra: hrac på mars 31, 2016, 10:38:44
Tusen takk for alle innlegg. Jeg ser at kjøleskapet og Wallas er synderne. Tror kanskje kjøleskapet bruker mer enn forventet da det er veldig varmt der det står. Skal se litt på å flytte den.

Har ikke batterimonitor, det skal jeg skaffe meg, takk!

Det som fortsatt er rart er at jeg ikke klarer lade batteriene over 70%. Både lader og batterier er kjøpt DES 15. Jeg begynner også å leke med tanken om at kanskje batteriene ikke er så tomme som regulatoren hevder. Den er tidvis litt ute og sykle. Batteriene kan gå fra 60 % til 35 % og opp til 60 igjen i løpet av en time, uten sol / lader.

Men ja, takk for alle innspill.
Jeg vet ikke hvilken regulator du har men det kan være den bare estimerer prosent fra batterispenning og da viser den fort feil når du samtidig lader eller forbruker strøm. Prøv å koble bort forbruk en time og se hvor mange prosent den viser da. Kjøleskapet tåler fint en time uten strøm men la døra være igjen. Du kan også vente til sola har gått ned så du får meg deg lading i dag.

Når det gjelder lading så er min erfaring er at de siste prosentene tar veldig lang tid å lade fordi laderen går over i absorption eller float.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Jeg har manipulert litt på regnestykket ditt, og laget en liten scenariooversikt

For de som føler seg kallet så ta kontakt på PM så skal du få tilgang til regnearket som ligger i Google Drive.

Det er en vesentlig mangel i oppsettet, og det er effektiviteten i solpanelene og ladingen av batteriene. Med en vanlig regulator får du ikke 120W, og 120Wh levert til batteriet gir dessverre ikke 120Wh tilgjengelig energi, vi må regne med et visst tap.

Braintrusten inviteres til å mene noe om dette
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Helt rått Røilern, tusen takk. Dette gir veldig mye mening!

Jgytterdal@gmail.com

Kjempefint skjema her!

Dette er veldig bevistgjørende på forholdet mellom forbruk og tilgang !

Synes du har gjort en superjobb her Røilern :-)

Driver å tenker litt på en mulighet for å feede live ladedata fra Tristar mppt60 inn i et Excel ark. Kanskje vi kunne lage en standard for å få live data inn i arket. Som sagt jeg sjekker med noen xml programerere jeg kjenner.

En annen ting noen som feeder sine ladedata til pvoutput.org?

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

hrac

Artig tilleggsinfo til min lille case : står i manualen til laderen (30 A) at maksimum batterikapasitet er 300AH. Min bank er på 520. Det kan jo forklare hvorfor jeg ikke klarer lade 100%. Lader nå hvert batteri for seg, blir spennende! Vurderer å angripe elektrikern som la opp og bestemte lader&bank.

Ellers er BMV-700 på vei, takk for tipset!


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod