Dimensjonering av ladere og paneler.

Startet av Endeli, april 02, 2016, 10:48:35

Endeli

Jeg begynner i feil ende, jeg kan få tak i 20 VRLA batteri 12V 150 ah som er brukt som UPS pakke offshore. Ser for meg å bruke dette i en 48V pakke. Er det hensiktsmessig med så stor pakke, tenker da på lader/panel. Ser for meg en Victron eller Studer inverter/lader for 48V med 120Ah lader. Solcelle panel blir trolig 2x300 W panel. 5KW aggregat.

Klare dette å lade batteri pakken, forbruket er ikke allverden, men ønsker stor pakke for fremtidig bruk.

Røilern

20 * 150 = 3000 Ah ved  12V = 36kwh

En Victron 5000W inverter/lader takler fint denne batteribanken.

900W med solpanel er i minste laget. Hva slags batterier er dette? De må være med lav indre motstand for at dette skal gå bra.

Men, den største utfordringen er å koble disse sammen på en slik måte at du sikre helt lik motstand til hver enkel serie av 48V batterier, det er fem av dem og det er i overkant
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

http://www.sonnenschein.org/PDF%20files/GelHandbookPart2.pdf

Sonnenschein A612/150

Røilern

Dette er GEL batterier - tror de egentlig er uegnet

Naptown på Solarpaneltalk skriver om GEL:

Generally they are used in ups systems where high charge and discharge currents and short time cycles. They do not provide nearly as many charge / discharge cycles as a deep cycle battery. They are generally used where they sit unused in float charge and provide a high current draw for a short period of time.
Rich


Sunking på Solarpaneltalk skriver:

"Very simple they must be charged at slower rates, lower voltages, and very sensitive to over charges. They are great for Emergency Standby on a float charger for emergency egress lighting and fire alarm panels is where you see them used.. Ever see one of those lights in public building with flood lights on a box in a hall way? That is Emergency Egress Lighting with a gel battery in it.

As a general rule Gel batteries are charged at C/20 or lower. Go higher than that and you start to dry out the gel electrolyte. That forms cracks and voids. The damage is pernament and accumulative. They also charge have slightly less cell voltages which cause more operational issues. In addition they cost a lot more than FLA and do not last near as long. Add it all up and they are useless for RE.

Most RE applications require charge rats of C/12 or greater. Put a C/12 or greater charge rate on most Gel batteries and they are destroyed that day. There are some exceptions but they are few and far between. If you have an application where Gel looks good, AGM is the right answer, not Gel. AGM has the same no leaks or spills, cold tolerance, unusual mounting orientation but do not come with the expense, low voltage, and low charge rates.

FLA is always the first choice. AGM is a niche purpose choice. Gel is not an option"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Men vil dette være et problem hvis en holder seg under C/20?

Trillemarka

Var det slik at det lå et excel-ark for bereging av strømanlegg her på forumet?

Kunne tenke meg en mal på det slik at jeg kan regne ut forbruket mitt.

Ygnastølen

Røilern har et kjempefint et som jeg bruker :)
Kan dele det, men mest ryddig om han gjør det :-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Endeli

http://www.staticpower.com/assets/files/saft/Ultima%20SLM%20Literature.pdf

Er SAFT Ultima 1.2V 476 Ah NiCd batterier gjerne et bedre valg?. Jeg er på tynn is her, så om noen har en formening om dette så kom med innspill.

Røilern

Sitat fra: Ygnastølen på april 05, 2016, 08:42:45
Røilern har et kjempefint et som jeg bruker :)
Kan dele det, men mest ryddig om han gjør det :-)

Takker - det er herved delt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trillemarka

Sitat fra: Røilern på april 05, 2016, 15:48:28
Sitat fra: Ygnastølen på april 05, 2016, 08:42:45
Røilern har et kjempefint et som jeg bruker :)
Kan dele det, men mest ryddig om han gjør det :-)

Takker - det er herved delt

Tusen takk 😄 kommer sikkert tilbake med spørsmål


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod