JKirkebo's "Mega" anlegg

Startet av jkirkebo, april 03, 2016, 18:54:24

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på april 03, 2016, 15:02:51

Heftig dagsforbruk og ditto anlegg du har jkirkebo.

Har du lagt ut en komplett beskrivelse av det her på forumet?

Nei, ikke ennå. Skal fikse noe etterhvert. Dagsforbruket ligger typisk på 6-7kWh, mens solcellepanelene ga ca. 15kWh den dagen i påsken med mest sol. Planlegger å utøke med et par kW til med paneler så jeg lettere kan lade elbilen på hytta og kanskje slippe stopp for hurtiglading på vei hjem ;)

Planlegger også vannbåren gulvvarme (skal rehabilitere alle gulv uansett) varmet opp av vedovn med vannkappe og solfangere samt trykkvann fra borehull (inkl. varmtvann gjennom akkumulatortanken). Driver og gjør research på dette nå, kommer nok tilbake med spørsmål etterhvert ;)

Kan jo legge ved et bilde av "hjertet" i anlegget så lenge, doble Outback VFX3048E invertere (til sammen 6kW) med Outback FM80 laderegulator og en 300W Orion DC-DC for å forsyne 12V enhetene (batterispenning 53V nominell).

Røilern

Hvordan får du plass til panelene dine? Du har 8 ganske store ikke sant?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Ok, siden det ble laget en tråd kan jeg jo slenge inn bilde av batteribaken før frontpanelet ble skrudd på.

Den består av 70 moduler fra Nissan Leaf-batterier (vrakede biler), hvert Leaf-batteri har 48 slike. Hver modul er 2s2p LiMn, 7,6V og 66,2Ah. Jeg har laget pakker på 10 og 10 moduler og koblet 7 slike pakker i serie for 53,2V nominelt og 662Ah. Til sammen noe over 35kWh, men batteriene har jo litt kapasitetstap samt av vi bare lader opp til 4,05V og ut til 3,3V for å sørge for at de varer i mange år (jeg tipper minimum 15 år). Det betyr ca. 24kWh utnyttbar kapasitet.

Vekten på pakken er bare 266kg, 40% mindre enn den gamle blybatteribanken på 12V 1900Ah (hvorav bare ca. halvparten var utnyttbart).

Jeg fikk tak i moduler til en hyggelig pris så pakken endte på 30.000,- + BMS til 6000,- (Orion Jr.) + noen kroner til sikkerhetsreleer og slikt. Effektkapasitet er ihvertfall ikke noe problem med denne pakken, den kan levere 135kW ;)

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på april 03, 2016, 19:29:42
Hvordan får du plass til panelene dine? Du har 8 ganske store ikke sant?

Panelene er sorte 327V Sunpower E20, de er montert flatt på hytteveggen og rekkverket. Har bare et dårlig bilde, skal se om jeg får fikset på det...

Ok, ble ikke strålende, men panelene synes ihvertfall:

Røilern

Sitat fra: jkirkebo på april 03, 2016, 19:36:27
..... Panelene er sorte 327V Sunpower E20, de er montert flatt ......

Triks 1: Helt sorte paneler uten hvite streker
Triks 2: Flatt på veggen
Triks 3: 20% effektivitet, mer watt pr m2 (korrekt med 20%?)





Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

jkirkebo

Sitat fra: Røilern på april 03, 2016, 20:05:25
Sitat fra: jkirkebo på april 03, 2016, 19:36:27
..... Panelene er sorte 327V Sunpower E20, de er montert flatt ......

Triks 1: Helt sorte paneler uten hvite streker
Triks 2: Flatt på veggen
Triks 3: 20% effektivitet, mer watt pr m2 (korrekt med 20%?)

Er vel i overkant også, PDFen sier 20,4%. 2616W nominelt men jeg så 2630W inn i påsken og da var ikke vinkelen akkurat optimal. To og to er seriekoblet for å få opp spenningen nok, jeg ligger da på ca. 110V inn.

Flatt på veggen er mye penere og dessuten mye enklere. Og dessuten eneste mulighet siden de ikke er montert likt og i samme høyde. Hvis de var vinklet måtte det vært avstand i midten for ikke å få skyggevirkning. Uansett er det lite å hente på vinkling, den tiden man trenger mest lading står sola uansett lavt på himmelen. Midtsommers er det mer enn nok uansett.

Festebrakettene lakkerte jeg sorte selv, de var alu-farget. Men panelene kommer hel-sorte fra fabrikk.

OS

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Trillemarka

Sitat fra: jkirkebo på april 03, 2016, 20:54:32
Sitat fra: Røilern på april 03, 2016, 20:05:25
Sitat fra: jkirkebo på april 03, 2016, 19:36:27
..... Panelene er sorte 327V Sunpower E20, de er montert flatt ......

Triks 1: Helt sorte paneler uten hvite streker
Triks 2: Flatt på veggen
Triks 3: 20% effektivitet, mer watt pr m2 (korrekt med 20%?)

Er vel i overkant også, PDFen sier 20,4%. 2616W nominelt men jeg så 2630W inn i påsken og da var ikke vinkelen akkurat optimal. To og to er seriekoblet for å få opp spenningen nok, jeg ligger da på ca. 110V inn.

Flatt på veggen er mye penere og dessuten mye enklere. Og dessuten eneste mulighet siden de ikke er montert likt og i samme høyde. Hvis de var vinklet måtte det vært avstand i midten for ikke å få skyggevirkning. Uansett er det lite å hente på vinkling, den tiden man trenger mest lading står sola uansett lavt på himmelen. Midtsommers er det mer enn nok uansett.

Festebrakettene lakkerte jeg sorte selv, de var alu-farget. Men panelene kommer hel-sorte fra fabrikk.


Rått opplegg!!!   Er det da slik at det ikke er særlig viktig å vinkle sol panelene uansett?  Bortkastet tid og penger?

Zappa

Jeg kjører også med fast, flat montering av panelene.  Riktignok litt mindre dimensjonering (1020W) Min tanke bak monteringen var å unngå snø på panelene og heller kompensere mangelende vinkling med et ekstra panel.

I påsken så jeg lading på 5 kWh på gode dager så flat vinkling er nok perfekt for den tiden av året.  På sommerstid er det nok lademessig en fordel å vinkle panelene, men jeg har prioritert det ned.

Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

jkirkebo

Sitat fra: Zappa på april 04, 2016, 13:11:01
Jeg kjører også med fast, flat montering av panelene.  Riktignok litt mindre dimensjonering (1020W) Min tanke bak monteringen var å unngå snø på panelene og heller kompensere mangelende vinkling med et ekstra panel.

I påsken så jeg lading på 5 kWh på gode dager så flat vinkling er nok perfekt for den tiden av året.  På sommerstid er det nok lademessig en fordel å vinkle panelene, men jeg har prioritert det ned.

Jepp, sommerstid er det normalt mer enn nok strøm uansett, så ingen grunn til å vinkle panelene pga. det. Jeg skal forøvrig ha opp solvarmepaneler også, de kommer til å bli vinklet siden de tross alt skal lage varmtvann i sommerhalvåret og ikke trenger å bidra noe særlig i vinterhalvåret (da skal varmtvann lages fra peisinnsats ved vannkappe).

OS

Hei! Begynner å bli en stund siden du skrev om "mega" anlegget. Kan du skrive litt om hvordan erfaringene har vært? Vurderer Lithium selv men syns prisene er høye.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Sæters

Hei,  dette var nesten litt rart å se. Det er nærmere 2 år siden siste innlegg i  tråden ble skrevet og jeg var nær minutter ved å etterlyse nærmere informasjon om dette selv.  :o




jkirkebo

Beklager lite ny info, hele hytta er under totalrehabilitering og jeg har nok å henge fingere i. Men jeg kan jo si at batteriet fungerer strålende (men skal økes med 50-60%) og at jeg har hevet opp 12 stk. 265W paneler på taket også. Invertere økes fra 2 til 3 stk. 3kW. Kommer nok mer info når jeg kommer lengre med prosjektet ;)

Til våren skal fundament til tracker støpes, har kjøpt en dual axis tracker fra Kina som skal bære 8 stk. 327W paneler.

steinis

Ble litt nysgjerrig på dual axis tracker. Hvilke vurderinger har du gjort deg i forhold til dette? Systemet ser jo genialt ut!
Er vel lite erfaringer rundt nordisk klima og om aktuatorene fungerer optimalt i vårt klima. Ser de leveres stort sett med LDR (lysføler), men at solur også kan være en mulighet.
Dette systemet er nok noe jeg også vil gå for etterhvert, etter stor pris på dine erfaringer når den tid kommer :D
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

jkirkebo

Sitat fra: steinis på februar 19, 2018, 09:35:58
Ble litt nysgjerrig på dual axis tracker. Hvilke vurderinger har du gjort deg i forhold til dette? Systemet ser jo genialt ut!
Er vel lite erfaringer rundt nordisk klima og om aktuatorene fungerer optimalt i vårt klima. Ser de leveres stort sett med LDR (lysføler), men at solur også kan være en mulighet.
Dette systemet er nok noe jeg også vil gå for etterhvert, etter stor pris på dine erfaringer når den tid kommer :D

Har beregnet at jeg får 40-50% ekstra energi fra trackeren. Når man har begrenset med plass til paneler er jo det gull.

Om den fungerer i norsk klima finner jeg vel ut etterhvert ;)

Den er GPS-styrt, så den vet posisjon og tid/dato. Deretter regner den ut solens posisjon. Tror det er et sikrere system enn følere.

Kostet meg noe sånt som 16.500,- fra Kina, levert på kaia i Oslo inkl. mva og frakt.

Goosewater

Hvor langt unna regulator/batteribank blir trackeren? Med andre ord, hvor langt kabelstrekk blir det? Tåles vel litt lenger avstand med 48v sammenlignet med 12v. Har du link til tracker?

jkirkebo

Sitat fra: Goosewater på februar 20, 2018, 21:04:59
Hvor langt unna regulator/batteribank blir trackeren? Med andre ord, hvor langt kabelstrekk blir det? Tåles vel litt lenger avstand med 48v sammenlignet med 12v. Har du link til tracker?

48V? Det er jo batterispenningen (dvs. den er 52V). Regulatoren står inne så det er panelspenning mellom tracker og regulator. Den er på 110-115V.

Kabelstrekket blir nok omlag 17-20m tenker jeg, 6mm2. Bør gå bra det med maks ca. 24A.

Skal se om jeg finner fram linken.

jkirkebo

Da er trackeren oppe :)

Kabelstrekk ble lagt med PFXP 5G10, total lengde ca. 25 meter. 2x10mm2 brukes til å føre 110V spenning fra panelene til regulator, 2x10mm2 brukes til strømforsyning med trackeren. Akkurat nå går den på 230V via intern strømforsyning, men denne skal jeg kutte og og bruke en DC-DC til 24V isteden så jeg slipper å kjøre den via inverter. Da blir det 24V 1,5A i kabelen opp til trackeren.

Satser på at den står støtt, har boret 6 stk. M22 gjengestenger (FZV) 20cm ned i fjell og festet med ankermasse samt støpt rundt med ca. 1 tonn betong. Det sitter også noen flere jern på skrå ned i fjellet for å forankre betongen.

Hele greia tok 3 dager å montere. 1 dag for å støpe fundament og grave ned kabelør, 1 dag (en måned senere) for å montere stativet (Meccano for voksne ;)) og en dag for å montere panelene og stille inn kontrolleren.

Det er 2616W med paneler på den, typisk gir den nå 2100W i varmen, kontinuerlig gjennom mesteparten av dagen.

OS

Imponerende! Hvor mye strøm bruker trackeren?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

jkirkebo

Sitat fra: OS på juli 05, 2018, 07:28:37
Imponerende! Hvor mye strøm bruker trackeren?

Oppgitt til maks 5kWh i året, dvs. under 14Wh per dag.

steinis

Veldig bra! Dette var imponerende og til inspirasjon. Spm:

- Har du stormsikring? Tenker på om det er mulig å tilte trackeren ved sterk vind. Eventuelt om det skjer automatisk eller manuelt på trackeren. Vindmåler feks sånn at panelene er vertikale ved sterk vind. Mulig det er unødvendig....

- Hadde satt pris på link til denne da jeg vurderer det sterkt selv. Hvordan gikk importen?
Hytta (offgrid):
- 8x305Wp solcellepaneler 4s2p
- Victron Smart Solar MPPT 250/85 Tr
- Victron MultiPlus-II 48/5000/70-50
- Honda EM 5500 CXS
- 24kWh Lithium fra Nissan Leaf / REC
- Vannbåren v

jkirkebo

Sitat fra: steinis på juli 05, 2018, 12:44:37
Veldig bra! Dette var imponerende og til inspirasjon. Spm:

- Har du stormsikring? Tenker på om det er mulig å tilte trackeren ved sterk vind. Eventuelt om det skjer automatisk eller manuelt på trackeren. Vindmåler feks sånn at panelene er vertikale ved sterk vind. Mulig det er unødvendig....

- Hadde satt pris på link til denne da jeg vurderer det sterkt selv. Hvordan gikk importen?

Trackeren kan settes opp med stormsikring om man ønsker det. Det er lite sterk vind her den står, så jeg har droppet det foreløpig. Den går uansett til nesten horisontal stilling på natten.

http://www.zhaoripv.com/en/content/?471.html


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod