Vannbåren varme stående på hele året.

Startet av Viko, januar 31, 2008, 16:54:39

Viko

Hei!

Vi skal som kjent bygge en laftet tømmerhytte fra Østlaft AS. Modellen heter Trollstua 2.

Leveransen vi har bestillt er en ferdig oppsatt tømmerkasse med dører/vinduer og ferdig med torvtak. Alt innvendig skal vi gjøre selv.

Vi planlegger å støpe ned rør for vannbåren varme i alle gulv. På badet legger vi også el. varmekabler for å raskt kunne heve temperaturen når vi kommer på hytta.

Vi ønsker at den vannbårne varmen skal holde hytta frostfri hele vinteren. Er dette en fornuftig fremgangsmåte? Vil vi klare å holde f.eks. 5-6 grader i hytta uten at strømforbruket går i taket?

Teoretisk skal vel ikke vannbåren varme bruke mer energi på denne jobben enn elektriske varmeovner?...eller tar vi feil her? Vi ønsker ikke et energisluk, men er villig til å betale for komforten vannbåren varme vil gi oss.

Er det en mulighet å la det går frostvæske i vannsystemet? Og heller sette inn et par 500w frostvakter. Hvis tempen kommer ned mot null så beskytter kanskje frostvæsken?
Ja, vi tar det til Viko...

erduptur

Er i samme sitvasjon, vannrør blir det, men har lurt på varmepumpe vann-vann. Har da muligheter for rimeligere varmtvann og strøm for å kjøre varmepumpen med 4-5 grader varme når hytta ikke er i bruk blir 25- 35 % mindre. Det er mange løsninger men det blir fort 150 000,-

hyby

Siden du går for vannbåren varme, antar jeg at du også skal ha en varmepumpe som henter energi fra luft eller grunn ?

Ved en innetemp på kun 5-6 grader, spørs det vel om energiforbruket er så høyt at det er lønnsomt å investere i dette.
Det blir jo også en del leamikk, med pumper etc. som skal stå og gå uten tilsyn i lange perioder.

Har vært inne på tanken, men uten å ha finregnet på det, kommer jeg til å gå for el.kabler, da jeg føler at det både er en lavere investering og sikrere driftsmessig. Så får jeg heller bruke det jeg sparer på investering og vedlikehold til å kompensere for litt høyere strømregning.

Hans

Jeg er i noenlunde samme situasjon og vurderer frem og tilbake om jeg skal gå for vannbåren varme eller el.kabler. Har fått tilbud fra Arne Bergli AS på 13.787 + mva og montering for vannbårent anlegg på 60 kvm med 3kW elektrisk kjele og med fire uavhengige termostatstyrte slynger. Det blir en kvadratmeterpris på ca 230 + mva, og følgelig ikke så mye annerledes enn for varmekabler.

Argumentet for en slik løsning er at man er mer fleksibel i forhold til fremtidige endringer i strømprisen. Da er det bare å skifte ut fyrkjelen og kjøre videre.

Argumentet mot er at jeg har litt vegring for å ha et vannbårent anlegg stående å svive uten oppsyn i store deler av året, men dette er muligens en grunnløs frykt?

Er det noen som har noen erfaringer eller argumenter å føye til denne lista?

Et alternativ jeg også har vært innom er å legge vanlige el-kabler på badet, og vannbårent anlegg ellers i hytta. Poenget med dette er at jeg kan stenge av det vannbårne anlegget når hytta ikke er i bruk, men som sagt dette er kanskje en grunnløs frykt....
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

hyby

Grunnen til at jeg er litt skeptisk, er at en bekjent som har varmepumpe vann/vann, som har hatt litt forskjellig småplunder med den.
Ikke noe som ikke kunne fikses ganske raskt i et bolighus, men litt kjedelig om det oppstår årlige driftsstopp og servicebehov på hytta...

Kommer jo også litt an på bruken av hytta.
Skulle jeg hatt en hytte som ble brukt nesten hver helg, ville jeg nok i større grad vurdert varmepumpe og vannbåren. Slik at man kunne unne seg luksusen å ha stående på full varme hele tiden.

erduptur

Ville nok uansett gått for vannbåren varme, det blir ikke dyrere enn varmekabel. og kan varmes med strøm. Fleksibelt, fordi en kan benytte en ovn med vannmantel ved eller pellets, og som kan varme hytta når den brukes. Det en da trenger er et varmemagasin, som også kan levere rimelig varmtvann. Kan også senere tilkoples varmepumpe luft-vann eller vann.vann. Har du lagt el.varmekabler kan du teoretisk ikke bruke annet en dyr strøm.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod