Valg av kjøleskap/TV 12v/230v, og endringer i 12v anlegget, innspill ønskes.

Startet av Indremedisiner, april 10, 2016, 14:05:14

Indremedisiner

Har ikke helt kastet prosjektet på dynga enda etter å ha fått en ide. Er det mulig å lage en løsning hvor man kan ha en slik type bryter hvor man kan velge hvilket batteri inverteren skal ta strømmen i fra?
http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-2000022613/

Isåfall så hvis jeg kjøper en batterilader som kan lade 2 separate batteribanker så kan kjøpeskapsdrømmen realiseres uten ytterligere tiltak ?


Kan Victron Centaur Charger 12/60 batterilader være tilkoblet 2 separate banker ? Finnes billigere alternativer? Hyttetorget har en smartcharger 50 ampere som kan lade 2 separate banker og er litt billigere men 10 ah mindre ladekapasistet. Sparelys har en batterilader som er 60ah spc-60a men dette er vel en Kina lader? Noen som har noe erfaring med billigere ladere?

Jgytterdal@gmail.com

Victron Centaur 12/60 kan lade flere batteribanker, så det burde går greit.
hvis du skal vende mellom 2 forskjellige batteribanker må du bruke en  vender og ikke en bryter:
http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-1-2-12-2000022644/
denne switcher mellom kilde 1 og 2 (eller kobler de sammen). her kreves det bevist bruk!

Ser litt på tråden tidligere ift kjøleskap , forbruk etc.

Mine erfaringer er gode med strømgjerrige kjøleskap og relativt små invertere.

Tidligere brukte jeg et kjøleskap fra Elkjøp med årlig forbruk på 91kwt år, sammen med en 350W inverter fra Victron:
Inverter 350W, Victron Phoenix 12/350

Det var aldri noe problem med startstrøm når kompressor slår inn. Brukte dette oppsettet i ca 1,5 år uten problem, hvor kjøleskapet i praksis var i drift fra april til nov. på solcellestrøm.


Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Indremedisiner

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på mai 02, 2016, 10:03:31Victron Centaur 12/60 kan lade flere batteribanker, så det burde går greit. hvis du skal vende mellom 2 forskjellige batteribanker må du bruke en  vender og ikke en bryter: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-1-2-12-2000022644/ denne switcher mellom kilde 1 og 2 (eller kobler de sammen). her kreves det bevist bruk! Ser litt på tråden tidligere ift kjøleskap , forbruk etc. Mine erfaringer er gode med strømgjerrige kjøleskap og relativt små invertere. Tidligere brukte jeg et kjøleskap fra Elkjøp med årlig forbruk på 91kwt år, sammen med en 350W inverter fra Victron: Inverter 350W, Victron Phoenix 12/350
Det var aldri noe problem med startstrøm når kompressor slår inn. Brukte dette oppsettet i ca 1,5 år uten problem, hvor kjøleskapet i praksis var i drift fra april til nov. på solcellestrøm.

Har kjøpt meg Victron Centaur 12/60 funker veldig bra og meget fornøyd med denne, kan virkelig anbefale Centaur laderene, lett å koble opp og funker som fy. Det neste lurer på er hvor mye invertere trekker av strøm under bruk ? Har forsøkt med på brukermanualene til Victron men klarer ikke helt å se hva de mener forbruket skal være. På sunwind sine sider så snakkes det om ca 10 % ? http://www.sunwind.no/pages/ask-sunwind/read/?id=2957

Jeg har funnet ut at hvis jeg kjøper et 140w panel til og med en gjerrig inverter og A+++ 93 kw per år kjøleskap så kan drømmen realiseres. Sparelys.no tonnevis med invertere og tenkte og velge en 12/800-2000 i størrelse. Må kunne lade IPAD/bærbar pc/tlf mens kjøleskapet går.

Forbruk standby til inverterene blir vel såpass lite at det ikke er noe problem med hva
bruker inverteren når kjøleskapet er på for disse victron inverterene ?:
1) 12/800
2) 12/1200
3  12/1600
4) 12/2000
5) 12/3000



kristianh

I mitt tilfelle er forbruket på inverteren høyere enn kjøleskapet. Kjøleskapet er oppgitt til 144 watt/dag, inverteren (Victron 1600) tror jeg er oppgitt til 216 watt/dag. Planlegger å bytte til victron 3000, den bruker ca. 480 watt/dag, altså vesentlig mer enn 12v kjøleskapet mitt. Egenforbruk på inverter var nylig diskutert i en annen tråd, men husker ikke hvor i farten. De kan stilles inn til å bruke vesentlig mindre ved null last, men ved liten last vil de bruke en del. Og så er effektiviteten typisk 93-94 %.

glamsland

Jeg kjøpte meg et A++ kjølekap (94kw pr år)nå i helgen, og testet det ut på min 500 watts inverter. Ser at med litt sol i helgen, så står battwribanken fortsatt på 100% kl 11 på formidaggen, var nede i 90% på natta.. Så isolert sett hadde det gått greit med denne inverteren. Problemet mitt var at jeg har denne inverteren som hovedstrømkilde til hele hytta, og da kjøleskapet startet, så fikk anlegget et spenningsfall så stort at det blinket i lamper og tv'n slo seg av noen sekunder. Ganske iriterende egentlig..
Så nå er en ny og større inverter underveis i posten! :)
Bare et tips fra meg!
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Indremedisiner

Sitat fra: glamsland på mai 17, 2016, 16:35:37
Jeg kjøpte meg et A++ kjølekap (94kw pr år)nå i helgen, og testet det ut på min 500 watts inverter. Ser at med litt sol i helgen, så står battwribanken fortsatt på 100% kl 11 på formidaggen, var nede i 90% på natta.. Så isolert sett hadde det gått greit med denne inverteren. Problemet mitt var at jeg har denne inverteren som hovedstrømkilde til hele hytta, og da kjøleskapet startet, så fikk anlegget et spenningsfall så stort at det blinket i lamper og tv'n slo seg av noen sekunder. Ganske iriterende egentlig..
Så nå er en ny og større inverter underveis i posten! :)
Bare et tips fra meg!
.   Hvor mange watt med solcellepanel har du ? Hvor mange watt trakk invertern under testingen ?

glamsland

Sitat fra: Indremedisiner på mai 17, 2016, 17:43:12
Sitat fra: glamsland på mai 17, 2016, 16:35:37
Jeg kjøpte meg et A++ kjølekap (94kw pr år)nå i helgen, og testet det ut på min 500 watts inverter. Ser at med litt sol i helgen, så står battwribanken fortsatt på 100% kl 11 på formidaggen, var nede i 90% på natta.. Så isolert sett hadde det gått greit med denne inverteren. Problemet mitt var at jeg har denne inverteren som hovedstrømkilde til hele hytta, og da kjøleskapet startet, så fikk anlegget et spenningsfall så stort at det blinket i lamper og tv'n slo seg av noen sekunder. Ganske iriterende egentlig..
Så nå er en ny og større inverter underveis i posten! :)
Bare et tips fra meg!
.   Hvor mange watt med solcellepanel har du ? Hvor mange watt trakk invertern under testingen ?

Jeg har 3stk 100watts paneler som står på et stativ som snur seg etter solen.
600amp agm batterier, 12v.
Har aldri hatt problemer med å lade batterier i fra april til oktober med mitt forbruk, men jeg må passe på i vintermånedene, da fyller jeg på med lading fra aggregat når batteriet når 50%.

Har ikke testet belastningen på inverteren under oppstarten av kjøleskapet, men inverteren klarte det, bare at det ble litt mye for den. Leser her på forumet at noen har klart det med en 350w inverter, men det er en høykvalitets inverter,- victron, ikke en noe rimeligere inverter slik som jeg har. Hadde inverteren bare hatt kjøleskapet , så hadde jeg nok ikke lagt merke til at den slet litt...
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Indremedisiner

Sitat fra: glamsland på mai 17, 2016, 19:41:25
Sitat fra: Indremedisiner på mai 17, 2016, 17:43:12
Sitat fra: glamsland på mai 17, 2016, 16:35:37
Jeg kjøpte meg et A++ kjølekap (94kw pr år)nå i helgen, og testet det ut på min 500 watts inverter. Ser at med litt sol i helgen, så står battwribanken fortsatt på 100% kl 11 på formidaggen, var nede i 90% på natta.. Så isolert sett hadde det gått greit med denne inverteren. Problemet mitt var at jeg har denne inverteren som hovedstrømkilde til hele hytta, og da kjøleskapet startet, så fikk anlegget et spenningsfall så stort at det blinket i lamper og tv'n slo seg av noen sekunder. Ganske iriterende egentlig..
Så nå er en ny og større inverter underveis i posten! :)
Bare et tips fra meg!
.   Hvor mange watt med solcellepanel har du ? Hvor mange watt trakk invertern under testingen ?
Jeg har 3stk 100watts paneler som står på et stativ som snur seg etter solen.
600amp agm batterier, 12v.
Har aldri hatt problemer med å lade batterier i fra april til oktober med mitt forbruk, men jeg må passe på i vintermånedene, da fyller jeg på med lading fra aggregat når batteriet når 50%.

Hvor mange ampere klarer du å lade per dag med dette solcelleannlegget? Hva anslår du at du har ladet per dag i helgen?


glamsland

Jeg har ikke noen watt-teller ,så det blir bare gjetning,- hadde tidligere et avansert online styrings system hvor jeg kunne styre og lese av alt mulig, men etter å ha brukt for mye tid til justeringer og kalibreringer og masse "onlinetid" i strømbua mi(og ikke sammen med kona ;)) , så demonterte jeg alt og har heller lagt opp til så enkelt anlegg som mulig.
Har kun et display til regulatoren, en Ep solar 20 amp. Her kan jeg lese av ladestrøm inn, spenning inn og spenning på anlegget.
Har også et slikt : http://www.midnitesolar.com/productPhoto.php?product_ID=444&productCatName=Battery%20Accessories&productCat_ID=39&sortOrder=2&act=p

Nå på søndag morgen sjekket jeg displayet på regulatoren, og den viste da at den ladet batteriene med 18amp, 64volt inn. En time senere var den sunket til 8amp. Ikke lenge etterpå var det nede i et par amp og batteriet viste 100% igjen.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Røilern

Sitat fra: Indremedisiner på mai 17, 2016, 21:08:50

Hvor mange ampere klarer du å lade per dag med dette solcelleannlegget? Hva anslår du at du har ladet per dag i helgen?


I vår verden med mppt regulatorer og batteripakker med forskjellig spenning er det en fordel å bruke enheten watt timer (Wh) alternativ kilowatt timer (kWh)

Paneler som monteres på en avansert solartracker hevdes å kunne øke kapasiteten med 60%.

3 x 100W paneler skal gi 300Wh pr time, min egen erfaring er at man kan forvente ca 4 x max effekt på fastmonterte paneler på Østlandet.  Mine paneler har nesten fri 180 grader sikt. Teoretisk kan altså disse panelene levere 3 x 100 x 4 = 1200 x 160% = 1920Wh.

Det er imidlertid svært mange faktorer som spiller inn. Kvalitet på paneler, mppt regulator, kabling,  lokale solforhold og ikke minst hvor i Norge man befinner seg.

Noen få greiner fra et tre kan også ødelegge mye, litt lett frisering av et tre i helgen gav meg 100W ekstra i 3 timer.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod